Aquests músics i compositors ja fa anys que treballen amb la veu i amb el cos, centre de totes les recerques que han realitzat conjuntament i que es pregunten per la relació entre el so, els cossos i el moviment. Per a ells, la música té una dimensió visual i es relaciona amb el moviment. Com dur aquests conceptes a escena per fer-ho palès? A A beginning_expanded version, ho fan situant els espectadors i espectadores en un espai fosc i fent circular per aquest espai buit i fosc uns cossos que es relacionen amb la foscor i que el públic no veu, però que escolta respirar, caminar i parlar. Un sistema de so en 360 graus converteix la proposta en una experiència immersiva en la qual, privats inicialment del sentit de la vista, entendrem a què es refereixen Bauzà i Jou quan atribueixen dimensions visuals i moviment al so. Tot plegat és un viatge de la foscor a la llum protagonitzat per una quinzena d'intèrprets, entre els quals els integrants del Cor del Teatre Principal de Palma, una invitació a repensar els límits entre el nostre «jo» i el món que ens envolta, a veure de quina manera les identitats individual i col·lectiva acaben per convergir en el buit. En un context de narratives apocalíptiques sobre la fi del món,
A beginning_expanded version
genera un relat dramatúrgic sobre l'eterna dialèctica entre l'individu i el col·lectiu, per tal d’imaginar noves formes d’habitar el futur. El muntatge és una adaptació d’una proposta per a cinc intèrprets als quals s’hi han afegit els integrants del Cor Jove del Teatre Principal de Palma. Una invitació a repensar els límits entre el nostre «jo» i el món (i la col·lectivitat) que ens envolta.
El col·lectiu format per aquests dos artistes interessats en la relació entre veu i cos i entre individu i comunitat ja havia participat en el Grec Festival de Barcelona protagonitzant experiències diverses, fins ara dins del programa d'activitats Boombeta 2021 del Graner, centre de creació o programats dins de la proposta Escenes singulars (Grec), en el marc de la qual havien de mostrar, l'any 2020, el treball escènic i musical I Am (T)here.
Una coproducció de l'Auditori, el Centre Chorégraphique National d'Orleans (França) i el Teatre Principal de Palma.
Amb el suport de l'Institut d'Estudis Baleàrics, el Graner Centre de creació, Nau Estruch, associació francesa de música contemporània Hémisphère Son, Castell de Montjuïc i Centre Cívic Barceloneta.
Als espectacles del festival Terrassa Noves Tendències s'hi sol anar amb unes notes de temor de no entendre el que sigui que cada peça estigui proposant, de recança per ratificar que el risc de les propostes vives amenaça de mort el fil invisible que connecta l'experiència amb el gaudi. És una sensació que, d'una banda i de l'altra, tothom s'esforça a desmitificar, perquè la tesi és que el llenguatge de les sensacions i els sentiments no entén de referents, de capes de discurs, o d'apostes arriscades. És innegable que hi ha, però, un punt de valentia en anar a veure propostes emmarcades dins les noves tendències, perquè evidentment impliquen experiències fora de la zona de confort i, per tant, una clara necessitat d'obrir la ment i deixar-se endur.
Ara bé, quan es navega pel TNT de Terrassa es descobreixen propostes amb efectes diversos vers aquest patir impregnat en el públic. Sempre hi és una mica, per descomptat, però m'atreviria a dir que BEGINNING #1616D aconsegueix acompanyar en el viatge per una experiència memorable deslligada del buscar entendre i trobar justificacions més enllà del que s'està vivint. Aurora Bauzà i Pere Jou s'imaginen l'inici després del final. Els recents esdeveniments i comportaments humans evoquen a pensar cada vegada més que la debacle generalitzada s'acosta, i per tant ens trobem en un moment en el qual afloren de forma creativa imaginaris diversos del després d'aquest acabament. Després d'aquesta premissa d'inici, que simplement es podria llegir a la sinopsi, la peça transporta en un fluir sensorial que embolcalla d'imatges i transporta des del so.
Aurora Bauzà i Pere Jou se'ls coneix per investigar amb el so de la veu. Amb l'anterior proposta, WE ARE (T)HERE, s'apropaven més a l'experimentació amb les ressonàncies de diverses veus en moviment dins l'espai. Ara, la nova peça s'allunya una passeta de l'exploració i s'acosta a una sonoritat més musical. A BEGINNING #1616D, la sala sencera s'immersa en una foscor absoluta, i aconseguim així alliberar-nos de la raó. Elenat Tarrats, Maider Lasa, Isaac Baró, Diana Pop i Pere Jou, després d'un admirable i crucial entrenament per desplegar-se sense l'ajuda de la vista, empren la seva veu i una llum primer mínima i després protagonista per relacionar-se amb aquest buit. D'aquesta manera aconsegueixen inundar l'atmosfera d'armonies entre gregorianes i música tecno en slow motion. I així se succeeixen propostes estètiques audiovisuals realment prodigioses que duren el temps per just gastar-se.
En definitiva, se n'han sortit. Han siguit capaços de fer viure una experiència extracorpòria difícil d'oblidar, i que al públic tant li faci, i de fet li quadri, trobar l'espectacle programat a l'Auditori, al festival Grec, en un centre cívic o a l'ESCAC pel Terrassa Noves Tendències.