Després de guanyar el Premi Goya 2021 al millor actor de repartiment i el Premi Gaudí 2021 al millor actor secundari per la seva feina a la pel·lícula Sentimental, Alberto San Juan torna al Fresc Festival amb Amar, una selecció de la feina que porta fent amb el guitarrista i compositor Fernando Egozcue des de fa gairebé una dècada. Un grapat de paraules i músiques que invoquen l’alegria d’existir i que, en la seva defensa, assenyalen les forces que s’oposen a aquesta alegria. Un viatge heterodox de la mà de Lorca, Santa Teresa, Benedetti, Concha Piquer, Albert Pla, Machado, Gloria Fuertes i altres molt diverses composicions, alienes i pròpies.
Alberto San Juan va ser membre fundador de la companyia Animalario, el 1995, i va treballar amb aquest grup fins a la seva dissolució, el 2012. Membre fundador de la cooperativa Teatro del Barrio el 2013, exerceix la direcció artística d’aquest projecte fins el 2018. A dia d’avui, segueix sent soci cooperativista i col·laborador habitual de TDB. Ha treballat com a actor en una vintena de pel·lícules i una vintena d’obres de teatre. En escena, a més de treballar com interpret, ha escrit i dirigit mitja dotzena de peces (Autorretrato de un joven capitalista español, El Rey, Masacre o Mundo obrero, entre d’altres).
Fernando Egozcue és un compositor i guitarrista argentí establert a Madrid des de 1992. Compon per a petites i grans formacions orquestrals, música per a teatre, cinema i dansa. Té 15 discos editats amb la seva música. Compositor, arranjador i guitarrista de el grup Ensamble Nuevo Tango entre 1998 i 2009. Ha treballat al costat del violinista Ara Malikian des de fa 20 anys i també amb el cantaor José Mercé, la cantant Pasión Vega i el tenor José Manuel Zapata; i amb el guitarrista flamenc José Luis Munt i Jorge Pardo. Ha composat el musical Midnight Tango produït per la cadena BBC. El compositor argentí Astor Piazzolla li va regalar la seva obra 500 Motivaciones, que estrena a Buenos Aires, al costat de el grup Nous Aires.
Un actor que recita versos i un guitarrista que els posa música. Això és el que bàsicament (molt básicament) fan Alberto San Juan (l’intèrpret) i Fernando Egozcue (el músic). Un plantejament, però, que en principi (molt en principi) por resultar feixuc, avorrit, massa assenyat. Aquest era el seu temor quan van començar a treballar junts damunt d’un escenari, fa 10 anys, i aquest és el que queda clar que no és des del minut zero de funció, quan l’Alberto irromp en escena, amb la mateixa roba amb la qual ha arribat als jardins de la Fundació Caixa Sabadell, i parla al públic que omple tots els seients (els que permet la pandèmia) i es carrega qualsevol possibilitat que hi hagi una quarta paret. Confiança total amb els espectadors; bon rotllo; les vibracions, a tope. El que fan aquests dos col·legues, amics i còmplices és teatre: “El teatre comença quan algú explica alguna cosa a un altre”, diu San Juan.
Alberto San Juan interpreta. És la seva feina: quan invoca San Juan de la Cruz, ho fa representant un home amb els sentits alterats, borratxo... “és possible que hagi afegit a la seva passió alguna substància...?”, es pregunta, un cop ha sortit del tràngol. I quan reviu La casada infiel (“Yo me la llevé al río, creyendo que era mozuela...”) assaboreix els versos de Lorca. S’indigna tot recitant el poema No quiero, d’Ángela Figuera, una mestra expulsada el 1939, igual que quan fa seves les denúncies al capitalisme més agressiu i comú de Juan Bufill a Antinaufragios, un llibre recent (2013), aquest cop als acords d’un tango d’Egozcue. I quan canta la carta d’amor a Joan Carles de Borbó i Borbó de l’Albert Pla... esdevé l’Albert Pla i al·lucina, diu, que cada vegada que diu “¡Viva el Rey!” en un escenari, la gent aplaudeixi!
Fernando Egozcue, aferrat a la seva guitarra, ho envolta tot amb els llençols de seda de la seva música (tango, folklore argentí, notes flamenques...). Ell, compositor de reconegut prestigi i virtuosisme, company d’escenari d’Ari malikian, de José Mercé o de Pasión Vega (“otros rollos”, confirma l’argentí, en un accent tant porteny que ningú no diria que porta gairebé 30 anys a Espanya) és el contrapunt: encisa amb el seu solo de tango-folklore, explica anècdotes, s’atreveix a publicitar un pressempte pis (sense finestres, en un soterrani, “està muy bien, la verdad”, a Madrid) i no dubta a enviar l’Alberto a vendre els CD encabada la funció. De vegades la parella recorda Javier Krahe i López de Gureña a qualsevol antro de Malasaña; de vegades, José Agustín Goytisolo i Paco Ibáñez a La voz y la palabra.
L'espectacle té l'amor com a leitmotiv. I l'amor està en tot, de manera que és obert a la crítica, sovint ferotge, al sistema que "trivialitza", d'alguna manera, l'amor, la capacitat d'estimar, el valor d'estimar, l'amor entre iguals, l'amor a uns principis. La dignitat. La comunió entre músic i actor és total i el resultat és un recital íntim, intens, rebel. I divertit.