Anònims

informació obra



Intèrprets:
Clàudia de Sandoval , Gerard Clavell, Ariadna Gaya
Escenografia:
Marina Soteras
Direcció:
Jordi Manau, David Iglesias, Helena Gràcia
Companyia:
La Paradoxa
Dramatúrgia:
Helena Gràcia
Sinopsi:

Si no tinguessis on anar, fins on arribaries?

ANÒNIMS és una smartcomedy que parla de la generació mil·lennial a través de quatre joves (que ja no són tan joves) que van sortir del niu quan una crisi despietada va apoderar-se de la societat.

Tots ells amb les seves il·lusions, frustracions, secrets i contradiccions, es veuen implicats en un segrest amb un únic objectiu: sobreviure als seus somnis a qualsevol preu.

El personatge que posa en marxa la història és força peculiar. És un idealista que vol canviar el món i pensa que ho podrà fer dedicant-se a la política. Té clar que per fer-ho li cal una bona formació, però no disposa dels diners necessaris per accedir al màster especialitzat de la universitat de Standford. Per això no se li acut una altra idea que segrestar Joaquín Sabina: els diners del rescat li haurien de servir per complir el seu somni. L’ajuden en la seva aventura una aspirant a famosa, un exfutbolista divorciat reinventat en comercial, i una noia pija a punt de casar-se que descobreix tot un món fora dels cercles elitistes on s’ha mogut sempre. L’ obra és una comèdia àcida en què tothom es pot veure reflectit, perquè totes les generacions se senten especials.

La història ens l’han explicat mil cops. I no per això perd legitimitat. Avui al món occidental hi ha una generació que se sent estafada. Perquè li van prometre la lluna en un cove i ha vist frustrades totes les expectatives: ni màsters, ni idiomes, ni l’autoconfiança els han servit per conquerir-la.

Els mil·lennials són els protagonistes d’ ANÒNIMS, la tercera obra de l’actor i guionista Jordi Manau amb la seva companyia, La Paradoxa. Una comèdia protagonitzada per quatre personatges perduts a la vida: “tots estan ressentits i creuen que el món els deu alguna cosa”, descriu l’autor, codirector juntament amb David Iglesias d’una peça en què els personatges es mouen a partir d’una pregunta clau: “Si no tinguessis enlloc on anar, fins on arribaries?

Crítica: Anònims

14/04/2019

El «rufufú» de La Paradoxa

per Andreu Sotorra

És curiós que una companyia jove s'emmiralli en autèntics “dinosaures”, amb perdó, de la música del segle passat que encara avui cuegen perquè els suports físics enregistrats ja no es venen i el negoci musical, si és que existeix, passa precàriament per l'Spotify i ha hagut de tornar als directes. Com a mostra, la gira final que va haver de fer en la supermaduresa el cantant i poeta Leonard Cohen, que va acabar morint amb les botes posades damunt les taules.

Doncs bé, els integrants de la jove companyia La Paradoxa —parlem de “joves” que ja empaiten o superen el 3 en edat— fan una “boutade” amb un segrest de ficció del cantant Joaquín Sabina i intentant que alguns dels seus amics més íntims (el triangle inseparable format per Ana Belén, Víctor Manuel i Joan Manuel Serrat) paguin el rescat que demanen pel seu alliberament. En resum: víctimes de la generació Y o generació millennial com són, es veuen obligats a caure en el recurs de la caputxa de segrestador tot i que estudien, tenen alguna feineta, fan de comercials, marquen enquestes de carrer o viuen de ser exfutbolista ben pagat.

L'obra té alguna cosa d'influència cinematogràfica, de sèrie de thriller i d'animació. Tot plegat crea un cert garbuix en l'estructura dramàtica que es basa, sobretot, en el que els arriba des de l'altre costat del mòbil, des de trucades inoportunes de la mare d'un d'ells, del promès amb qui una de les dues noies s'ha de casar quinze dies després, del pare que té un fill a casa esperant-lo o de la relacions públiques que es llança a fer de dona de la vida i que busca imprudentment la mort. Gènere negre amb aires de «Rufufú», és a dir, d'intent frustrat en l'objectiu i, en alguns moments, també còmic.

Fins aquí les intencions del muntatge «Anònims». Però tota bona intenció, en teatre, ha de trobar la seva correspondència en el resultat escènic i en la manera com arriba als espectadors. I aquí cal aprofitar el guió de base per millorar la representació, sobretot pel que fa a la dicció i l'audició perquè hi ha un considerable text de diàlegs i no sempre arriba clarament a l'auditori, ja sigui per les circumstàncies de la mateixa sala o perquè els quatre intèrprets no tenen encara prou consciència de la necessitat d'expandir la paraula platea enllà.

Fora d'això, hi ha energia i entusiasme, hi ha una certa dosi de frikisme, i moltes ganes de trencament escènic per acostar-se a un públic no necessàriament teatral sinó, com ells, educat en els mitjans audiovisuals i globals de l'última dècada. Com a avís per a navegants, ells mateixos autodefineixen l'espectacle «Anònims» com una “smartcomedy”. Doncs, això. Qui avisa no és traïdor. El mòbil apagat, però, per si de cas. (...)