La materialització d'una insatisfacció vital permanent, feta dansa: una travessia cap al paisatge malenconiós, un mecanisme que condueix a una visió del món que bascula entre el plaer i el dolor més absoluts.
La solitud de la malenconia és com un forat negre: la pots imaginar, fabular i témer, però ningú se sent amb prou valentia per acostar-s'hi, per por de precipitar-s'hi sense remei. La malenconia és un estat, submergit i ocult, que marca el nostre temps. És una forma de lucidesa que es manté als marges i en la perifèria del món. María Jurado, creadora i directora d'aquesta coreografia, proposa, en aquest espectacle, un viatge per la història cultural de la malenconia i la depressió, creant un espai que no proposa cap solució, sinó que ofereix una oportunitat d’obrir ferides i cicatrius, posar-les sobre la taula i començar a qüestionar-les.
Black Sun és una creació coreogràfica i dramatúrgica de María Jurado, una artista nascuda a Múrcia l'any 1996. Va començar uns estudis de dansa en aquesta ciutat que va acabar el 2021 a l'Institut del Teatre de Barcelona, on es va graduar en l'especialitat de Coreografia. María s'ha format amb la intenció de traslladar a l'escena el risc i la potència que sorgeixen de la incomoditat constant que suposa fer-se preguntes. Fins ara, ha produït les coreografies Singulatitana (2019), Metàfores nocturnes (2020) i Black Sun (2021), premiada amb el Premi de Dansa de l'Institut del Teatre 2021-2022. En la major part de les seves peces, María transforma i estira conceptes, investigant les possibilitats de formats diversos i l'ús de la multidisciplinarietat en la dansa experimental i la performance.
Ha treballat amb creadors com Mabel Olea, amb qui ha estat com a ballarina per a la seva última peça, Japan, estrenada al SAT! Sant AndreuTeatre (2022). Ha participat també en el muntatge Extremadamente rebeldes y peligrosas, de la Cia. Paradiso 99 i ha estat part del procés creatiu de l'última obra de Cuqui Jerez, Mágica y elástica.
El Premi de Dansa de l'Institut del Teatre està organitzat pel Grec Festival de Barcelona; el Mercat de les Flors; El Graner, Centre de Creació; el SAT! Espai Dansat; La Caldera (les Corts); el Centre Cívic Barceloneta; l’Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya (APdC), i l’Estruch de Sabadell. El jurat que enguany va premiar la coreografia de María Jurado n'ha destacat "l’arriscada i captivadora proposta escènica entorn de la melancolia" que implica la peça, que ha rebut una dotació econòmica en concepte d'ajut per desenvolupar l'espectacle que veurem, en estrena, al Grec 2022 Festival de Barcelona.
María Jurado debuta professionalment gràcies al premi d'IT Dansa que s'estrena al festival Grec. És una rampa de sortida immillorable que també té un risc si la peça no és prou reeixida.. La coreògrafa i ballarina demostra que té un potent i suggerent univers visual, amb un moviment que juga als contrastos; a confrontar una dansa mecànica,farsesca, amb una altra de romàntica, sentida, carregada de dolors. La mirada que proposa, pot ser el d'un sol negre com defineix el títol de la peça. O el de la cara amagada de la lluna, com insinua la projecció. O, la confrontació del negre i el blanc, com il·lustra el linòleum. O totes tres coses alhora.
No està massa clar si és que li agrada amb la combinació aleatòria de conceptes o bé si és que li passen per sobre i acaben dominant la coreografia. En realitat, la seva trilogia (amb epíleg) transporten a tres peces diferents (que compeatreixen, evidentment, una marteixa mirada). Es produeix aquella dinàmica tant habitual dels debutants de voler explotar tot el que tenen dins (o acumular diferents bons treballs en un de sol que garenteixi prou gruix). La maduresa i la seguretat amb el que presenta, els permet controlar-los més endavant i anar sent més comprensible per a l'espectador tot alló que es planteja. És indubtable que hi ha una profunditat, un pou carregat de reflexions que poden transmutar-se en moviment, en imatges, en sensacions. I que el públic hi connecta, ni que sigui empàticament, sense massa racionalitat, ni narrativitat (que tampoc és imprescindible però acostuma a facilitar el seu visionat si hi ha un cert relat lligat). Hi ha un fons en el que deixar-se perdre i buscar una sortida.
Després de celebrar el mèrit, arriba el moment de marcar els reptes. L'amibició de la coreografia deixa menys fixat, menys cronometrada la seva coreografia. Es troba a faltar l'energia que projecta línies invisibles a l'infinit en els moviments mecànics. No se sap trobar una evolució dramàtica o de moviment de la part romàntica, de moviments rodons, caigudes, i vestuari de transparència. I l'aparició quasi màgica dele elements suspesos a l'epíleg evoquen una fantasia sublim però no s'entén perè apareix el gronxador infantil en el quadre anterior, sense que en cap moment la ballarina hi incideixi per activa o per pasiva en aquesta modificació d'espai. També sembla innecessari (i trenca el ritme) el moviment de linòleum (els d'Aracaladanza sí que ho justifiquen i ho fan amb gran elegàcia Loop i també és molt efectva la del Group Acrobatique de Tanger a FIQ, Desperta't). Els dos móns contrastats continuen en compartiments estancs, igualment. Ara, cal aplaudir el final. Després de tant moviment sense contacte que la llum es fongui amb la carícia del món robotitzat a la dona turmentada, consolant-la, sense massa traça és un toc perfecte i que demostra l'olfacte de Jurado. El temps permetrà afinar el seu treball, regular-lo (dins del procés de torrentera de la creació) i commoure des de l'emoció a més d'arapat per aquest àlgum de postals coreogràfiques.