[Blank] (Tantarantana)

informació obra



Direcció:
Marc Chornet Artells
Intèrprets:
Lea Torrents, Jan Mediavilla Marimón, Sònia Ninyerola Soms, Imèn Akandouch Aouattah
So:
Gerard Marsal, Jordi Baldó
Escenografia:
Roger Orra
Vestuari:
Laura Sanz
Vídeo:
Carme Gomila, Marc Homar
Autoria:
Alice Birch
Traducció:
Helena Tornero
Sinopsi:

Com és la vida quan sents que no encaixes a la societat, vius immers en un context social desfavorable i has perdut tota esperança de canvi? El Centre de les Arts Lliures i el Teatre Tantarantana presenten la primera estrena teatral en català de [BLANK], de la reconeguda dramaturga britànica Alice Birch. Una experiència de treball conjunt entre dos espais escènics de Barcelona el resultat de la qual són dos muntatges que s’exhibiran de manera simultània i interconnectada, del 16 de febrer al 12 de març. Ambdós comparteixen equip artístic, a excepció dels intèrprets i els directors. L’assessor artístic vinculat al Tantarantana, Roberto Romei, dirigirà la peça del Centre de les Arts Lliures, i Marc Chornet, director de l’àrea Arts Escèniques de La Brossa, dirigirà la peça al Tantarantana.

[BLANK] és un conjunt de situacions que retraten dues generacions -joves (al Tantarantana) i adults (al Centre de les Arts Lliures)- i el “buit” que les separa. Família, dificultats de comunicació, herència emocional i exclusió social són els grans protagonistes del text. Helena Tornero signa la primera traducció al català d’aquesta obra polièdrica que, amb diàlegs carregats d’ironia i mancats de tot judici moral, presenta una acurada successió d’escenes aparentment inconnexes que aconsegueixen plasmar els diferents punts de vista de les persones que conviuen en realitats d’alta complexitat.

Alice Birch és una de les dramaturgues britàniques més reconegudes. El 2016, va ser seleccionada a Creative England 50 com una de les ments més creatives, innovadores i inventives del Regne Unit. És la guionista de pel·lícules com Lady Macbeth (2016) i sèries d’èxit com Normal people (2020), Conversations with friends (2022) o la 2a temporada de Succession (2019). I la seva obra dramàtica ja és extensa i notòria. [BLANK] una de les seves darreres peces teatrals, que arriba després d’èxits com Revolt. She Said. Revolt Again (2016) i Anatomy of a Suicide (2017).

[BLANK] al Teatre Tantarantana

[BLANK] és l’absència sorollosa que acompanya les vides dels adolescents retratats en aquesta peça. Uns personatges condemnats a créixer sense l’amor matern o patern. Joves que, malgrat tot, cridaran, lluitaran, explotaran, besaran, estimaran i cercaran el seu propi camí, malgrat aquest [BLANK] que els marcarà de per vida. Una vida que sempre s’obrirà camí, però un camí que faran amb una motxilla que sempre serà pesada.


Crítica: [Blank] (Tantarantana)

22/02/2023

el buit existencial de joves i adults

per Ferran Baile

Es tracta de dos espectacles que s´exhibeixen de forma simultània a dos sales (Teatre Tantarantana i Centre de les Arts Lliure, antic Espai Brossa). Dos espectacles complementaris però que es poden veure de forma independent. Blank, fa referencia a aquesta buidor existencial de joves i adults, accentuada en èpoques com l´actual d´incertesa i manca de referències sòlides. Al conflicte generacional, present al llarg dels temps, s’afegeix la fragilitat i desorientació en molts casos dels adults, en temps de canvis socials profunds.

El punt de partida es potent. A més ambdues sales, s´intercanvien la tasca de direcció, així Marc Chornet, dirigeix als joves del Tantarantana, i Roberto Romei, als adults de les Arts Lliures. Es treballa també sobre un projecte experimental amb textos, per primera vegada traduïts al català, de la dramaturga anglesa Alice Birch, que ha escrit més de 100 escenes sobre el tema. Els directors de cada espectacle escullen i combinen a voluntat les escenes, inconnexes entre si, però que giren sobre el mateix tema. Així cada representació es absolutament diferent de l´altre.

Al Teatre Tantarantana, com ja hem dit, el vuit existencial i de comunicació es viu des de l´òptica dels joves, quatre adolescents, tres noies i un noi. La nit dels passat dissabte erem vint persones a la sala, predominava una mitja edat, si be també hi havia gent més jove. Al final de l´espectacle es notava una certa decepció traduïda amb uns aplaudiments tevis, que es van incrementar amb la part més aplaudible que es l´esforç, entrega i bon nivell interpretatiu, dels joves actors, Lea Torrrents Molnár, Imèn Akandouch Aouattah, Sonia Ninyerola Soms i Jan Mediavilla Marimón.

A la pantalla interaccionant amb els joves apareixen puntualment els pares i mares, que son els actors i actrius que fan l´altre Blank, el del Centre de les Arts Lliures. Elles son Elena Fortuny, Laura López i Francesca Vadell i ell Dani Arrebola. Els joves en lògica correspondència apareixen a la pantalla del Blank dels adults.

Per a mi, quelcom no rutlla en el conjunt, potser l´elecció de les escenes (sols la del pare que a través del mòbil i amb un excés-necessitat d´afecte intenta controlar el pare, es mostra amb tota la força, inclús en un toc d´ironia), però en conjunt al vuit existencial dels joves, s´uneix un cert vuit argumental.  

L´autora

Alice Birch, es una de les més prometedores i renovadores joves dramaturgues angleses. Nascuda el 1986. Ha destacat especialment com a guionista en pel·lícules com Lady Macbeth (2016), Normal People (sèrie televisva, 2020), Primavera en Beech Wood (2021) i El prodigio-The Wonder (2022), pel.lícula especialment recomanable i que es pot veure a Netflix.

Els directors

Marc Chornet es director i dramaturg, llicenciat a l´Institut del Teatre de Barcelona. Entre els seus treballs més recents destaquen els nominats i premiats espectacles, La dona pantera, Vaig ser Pròsper, Yerma i Hamlet. Es director artístic de l´Escenari Brossa.

Roberto Romei, ha dirigit a Italia, França, Anglaterra i Espanya, es co-director artístic del Teatre Tantarantana, i professor de l´Institut del Teatre de Barcelona des del 1988.  

 

Text : ferranbaile@gmail.com