#BROSSA

informació obra



Companyia:
Dei Furbi
Dramatúrgia:
Gemma Beltran
Direcció:
Gemma Beltran
Intèrprets:
Queralt Albinyana, Anna Alborch, Marc Pujol
Composició musical:
Paco Viciana (arranjaments)
Escenografia:
Ramon Ivars, Gemma Beltran
Vestuari:
Gemma Beltran, Ramon Ivars
Sinopsi:

#BROSSA és el nou projecte de Gemma Beltran amb la cia. Dei Furbi en coproducció amb el Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa. L’obra de Joan Brossa és una finestra oberta i el punt de partida per aquest nou projecte amb el desafiament formal que proposa la seva poètica. Una travessa a la recerca de l’ànima de l’artista a partir de la seva obra.

Aquest projecte s’endinsa en el món i la manera de mirar brossiana, s’amara de la seva poesia escènica i emergeix amb la mirada fresca que caracteritza l’univers Dei Furbi. La companyia s’acosta al seu surrealisme i teatralitat, però també a l’actitud de l’artista com observador implacable. Gemma Beltran, s’hi aboca en els materials de manera rigorosament lúdica amb la companyia per tal de descobrir nous llenguatges subversius amb el joc i la imaginació com a divisa.

Crítica: #BROSSA

15/04/2023

De la A a la Z passant per Brossa i tiro perquè em toca

per Andreu Sotorra

El que ja és el desè espectacle de la llarga nòmina de la companyia Dei Furbi, que dirigeix Gemma Beltran, s'endinsa en el joc ple de sorpreses de Joan Brossa i el posa al dia amb l'afegitó del símbol numeral #, anomenat “Hashtag” perquè, potser sense que se'n sigui gaire conscient, moltes de les creacions escèniques de Joan Brossa del segle passat s'avindrien avui a la perfecció amb el llenguatge de símbols i aplicacions que poblen l'univers digital. No costa gaire d'imaginar-se el poeta, pioner de la performance i dramaturg Joan Brossa (Barcelona, 1919 - 1998) passant-s'ho pipa com una criatura amb el minimalisme excitant del TikTok o qui sap si també amb el futurisme enigmàtic del segle XXI de la mà de la recent nascuda Intel·ligència Artificial, a través del ChatGPT (acrònim de l'anglès “Chat Generative Pre-trained Transformer”).

La companyia Dei Furbi fa amb l'espectacle «#Brossa» una delicada representació on hi cap de tot: el transformisme, el circ, el fregolisme, el surrealisme, el cant a capella... I sempre amb la força i senzillesa de la llengua com a base d'una partitura fonètica i musical plena d'onomatopeies, enllaços sil·làbics o encadenaments de paraules que acaben formant un tot dramatúrgic al servei de l'obra plenament singular de Joan Brossa.

Podríem parlar de teatre de cabaret, de cafè-teatre o de teatre físic, i sempre amb una guspira d'humor, de sàtira i de lletra menuda, des que apareix un presumpte cobrador del frac (o del frac-às) que reclama un deute de l'autor per entrar en un joc màgic on unes estructures escenogràfiques que fan la funció de porta i de mirall a la vegada permeten tant multiplicar els tres personatges per sis com fer un doblet de cadascun d'ells amb una simple posició mig acrobàtica, en fase de levitació, que permet el diàleg entre el jo i el jo, després d'aparèixer com un cuc humanitzat d'un conte fantàstic.

No hi pot haver un espectacle de Dei Furbi sense una tornada a la màscara de la Commedia dell'Arte, en una de les escenes de l'espectacle més divertides, amb els personatges típics del gènere com la Colombina, l'Arlequí o Pantalone, caracteritzats amb les carotes d'Stefano Perocco.

Tampoc hi pot haver un espectacle de Dei Furbi sense música de fons, des del Wolkswagen, o digueu-li Wagner, vaja, fins a una sardana, com «La Santa Espina», amb el crit ritual del “visca!” final. I no hi hauria Brossa sense una sàtira posada al dia jugant novament amb conceptes linguístics que, de tant comuns, han acabat dominant la vida social i política.

Màscares, un titella de fils feta amb la lletra A, o la recuperació de l'“striptease” de Christa Leem, extret del documental sobre el mític personatge, projectat damunt d'un dels miralls-llençol, configuren un espectacle de cambra, d'una escassa hora de durada, carregat de sensacions poètiques i “hashtaguianes”, com augura el símbol numèric del títol «#Brossa» de Dei Furbi. (...)