Bye bye, Hort dels cirerers

informació obra



Direcció:
Mercè Managuerra
Sinopsi:

Liubov Andreievna, després de cinc anys de residir a París on ha anat a refugiar-se deixant enrere la vida de la finca familiar, es veu obligada a tornar a Rússia. La seva filla Ania de 17 anys la va a buscar. La família la reclama perquè es faci càrrec del moment difícil que tots estan passant: la propietat està a punt de sortir a subhasta. Com que ningú de la família pot fer front als interessos acumulats ni a  la hipoteca, Lopakhin, fill dels antics serfs, esdevingut ric, compra la propietat.

 La nova versió deixa de banda les trames secundàries per poder apropar-se més nítidament a l’essència de la mirada de l’autor: la fragilitat dels éssers humans quan han d’enfrontar-se amb les turbulències dels seus temps, l’adeu obligat al casal on se sosté la intimitat ancestral, i el vertigen davant un mon nou, inintel·ligible, que segresta les ancianes maneres de conviure i obliga a confrontar-se amb el buit. El detall minuciós sobre aquests temes expressen la impotència de Liubov Andreievna i els seus, que acaba amb la tala de l’Hort.

 Avui dia, apropar-se a l’eloqüent metàfora premonitòria ens dona perspectiva i distància. La desaparició de l’Hort pot servir de mirall a la nostra pròpia incertesa respecte dels temps que s’acosten. Com Liubov, fugim, no sabem què fer per salvar-nos. No tenim cap imatge real que projecti un futur humanista d’assossec i esperança.

Com preparar-nos pels temps que s’apropen? L’escala emocional en la que vivim ens permetrà adaptar-nos al mon de la intel·ligència artificial que sembla que dominarà el futur? Divorciats de la naturalesa, podrem deixar d’enyorar la blancor dels arbres fruiters? Trofímov confiava en un nou ordre, que li permetia dir “Tot Rússia és el nostre jardí”. Els Europeus també hauríem desitjat, al llarg del segle XX, que tot Europa esdevingués el nostre jardí. Però ja, dins del final del primer quart del segle XXI, hem interioritzat que somniar en jardins és part del passat. Europa, com idea, representa, a hores d’ara, més aviat una càrrega que se’ns menja. Astorats per la rapidesa dels canvis assistim paralitzats a una descomposició manifesta del mon dels avantpassats. No sabem què fer per salvar-nos. Des de que Txèkhov va sintetitzar la seva intuïció sobre el futur de Rússia amb la metàfora de la destrucció d’un jardí tan emblemàtic, hem anat assistint a una descomposició manifesta.

Crítica: Bye bye, Hort dels cirerers

24/02/2023

Del bye bye al Bonjour de L'hort dels cirerers

per Jordi Bordes

L'actriu (ara en el paper de dramaturga i directora) Mercè Managuerra ha situat l'acció en un espai indeterminat, una mena de passadís, en realitat, una mena de rampa que empeny avall a tots els protagonistes. Txèkhov va escriure aquesta obra sabent que es moria; és el seu testament. Va aferrar-se al dolor d'una aristòcrata vinguda a menys que no ha sabut pair el dolor de la mort del seu fill (Andreievna, interpretat per Esther Bové) per il·lustrar el seu quadre rural més dantesc. Perquè, és cert que es respira l'esperança de l'estudiant (Àlex Pereira) i de la filla (Laura Muñoz) amb una fé al treball i a l'amor més pur, però en realitat el que resultarà implacable són les serres que decapiten un hort de la infància per convertir-ho en cases d'estiueig que dissenyarà el fill dels pagesos que cuidaven la finca (Lopakhin, Damià Plensa). Aparentment, no hi ha venjança ni ganes de ridiculitzar els antics amos; només ànsia per enriquir-se i procurar un millor futur per als seus fills. Ell, però se sap pobre d'esperit i és incapaç de donar un bri d'aire al seu amor. La criada responsable, que ha actuat quasi com si fos una segona mare o una segona filla, veu com s'escola incomprensiblement la seva oportunitat de compartir una vida amb qui admira.

L'entrada de la protagonista,. Esther Bové, és crispada. No vol veure el final del que ha estat la seva vida feliç. Se sap arrossegada per una vida a la deriva, amb companys que estiren els seus darrers estalvis. Sap que s'aboca a la perdició, a la ruïna, però no troba el camí per aixecar la subhasta de la finca. En canvi, prefereix viure amagada en els excesos i no plantejar-se un demà. Txèkhov, certament, sabia que no tenia aquest demà. I escriu una crònica implacable d'orgulls que no saben rebaixar-se i provar d'entendre l'altre. Aquest fluir tràgic (amb unes notes de comicitat com a darrers espasmes d'una vida enyorada, ja caduca) presenta una terra russa ultratjada, un devenir pessimista entre els somnis ideals que mai es posen en marxa i un pragmatisme que obvia els sentiments de les persones i de les èpoques. Des del públic ens quedem amb els ulls espurnejants, com els de Forns que no entén perquè el seu Lopakhin no li demana per casar-se.

La producció juga amb una austeritat que li és propícia. La reducció de quadres i personatges convida a unes vides interiors que ressegueixen els intèrprets, però que no sempre es transmet al públic en les seves mirades. Andreixvna, dèiem, accedeix a anar a la finca tot i ser incapaç de resoldre el conflicte econòmic. I se'n torna al París de l'embornal moral. Ha de dir Bye bye al seu hort de la felicitat i es deixa cedir pel Bon juor d'un desig que li faci oblidar l'accident del seu fill: és n pecat que mai podrà redimir. La humanitat necessita esperança per passar pel costat de la cambra d'on dormien els nadons, amanyagar-se cantant en boca closa l'Abril 74 de Lluís Llach. Però Managuerra opta per la caricatura d'un extraterrestre cantant despreocupat el Bye bye love, amb què Bob Fosse també tancava el seu film musicat All that jazz. Un esperpent davant del plor silenciós pel comiat de la puresa.