La caiguda lliure (Free fall) de l’artista israelià Sharon Fridman presenta un espectacle que explora un tret essencial de la naturalesa humana: la supervivència. Adaptar-se, moure’s, per continuar ballant-la, o sigui, sent. La peça reflexiona sobre la llibertat i de com grupalment les persones mirem de trobar sentit als nostres actes: sobre com ens aixequem després de caure en un cicle infinit que es reprodueix dia rere dia. La dansa de contacte és la pedra angular del treball de Fridman, una tècnica entesa aquí gairebé de forma existencial. A l’espectacle hi participa un grup de persones de Girona i de Sant Cugat que han treballat amb el coreògraf i el seu equip.
Aquest és el primer espectacle del coreògraf israelià Sharon Fridman que veig, i em deixa desconcertada de principi a fi. Un inici d’espectacle francament diferent, en el qual només se sent la remor de les petjades dels ballarins a les fosques mentre s’intueix que corren en cercle un darrere l’altre, cada cop a més velocitat, com si fossin hàmsters, cecs, sense destí.
L’esforç físic fins al límit de la extenuació impregna els rostres dels ballarins i ballarines quan ja es fa la llum, i no els abandonarà al llarg dels 50 minuts de durada de l’espectacle. Dansa enèrgica, física, de contacte constant dels cossos, de moviments poc amables i traços que pretesament es desdibuixen. Rostres seriosos a voltes marcats pel patiment. La joia de viure ni hi és, ni se l’espera.
L’aspecte més remarcable de “Free Fall” és el treball coreogràfic col·lectiu, que esdevé nuclear, d’impressions visuals compactes, per transmetre una idea força clara: som éssers socials. Aquesta idea es reforça gràcies a la presència del cercle com a símbol, menguant o creixent, al qual sortim o entrem al llarg del viatge que emprenen els personatges. Alhora, però, es reivindica la individualitat gràcies als petits moments que té cada intèrpret per lluir el seu art. Ara bé, estem preparats com individus per a llençar-nos en caiguda lliure sense xarxa i abandonant totes les pors? Tenim la confiança suficient en què la col·lectivitat hi serà per a arreplegar-nos? Un espectacle que planteja força interrogants, de ritme clarament definit i on predomina una estètica freda i més aviat fosca, i un moviment dur.