Carola

informació obra



Adaptació:
Lurdes Barba, Manel Dueso
Direcció:
Francesca Piñón
Ajudantia de direcció:
Lurdes Barba
Intèrprets:
Anna Güell
Escenografia:
Montse Amenós
Vestuari:
Montse Amenós
Il·luminació:
Sylvia Kuchinow
So:
Bárbara Granados
Composició musical:
Bárbara Granados
Caracterització:
Àngels Salinas
Producció:
Q-Ars Teatre
Dramatúrgia:
Sergi Belbel , Marián de la Chica
Sinopsi:

Carola és un retrat magnífic de la societat catalana del segle XX. Una dona de mitjana edat decideix escriure amb la màxima sinceritat els records que guarda el seu periple vital. La lluita per intentar assolir la seguretat econòmica, i en últim terme la llibertat, sense l’ajuda dels homes. La trajectòria vital del nostre personatge és la d’una dona que lluita per la igualtat en una Catalunya convulsa.

Crítica: Carola

19/09/2018

Feliç adaptació

per Iolanda G. Madariaga

La novel·la de Maria Aurèlia Capmany Feliçment, jo sóc una dona (1969) compta ja amb una també feliç adaptació teatral. Una funció que fa honor a l’escriptora presentant-la de forma atractiva i alhora rigorosa. La novel·la més clarament feminista de Capmany és un al·legat escrit des de l’afirmació de la condició femenina dins un món on el masclisme ni tan sols era qüestionat. La vida de Carola es desenvolupa durant la primera meitat del segle XX. La protagonista neix a una Barcelona convulsa per l’esgotament del sistema polític de la Restauració borbònica i el creixement dels moviments socials anarquistes i comunistes. Es fa dona enmig del foc creuat del pistolerisme creixent durant la I Guerra Mundial. Viurà la dictadura de Primo de Rivera, la II República, la Guerra Civil i els anys més durs de la postguerra.

Com a la novel·la, l’adaptació és fidel als fets històrics, fent un retrat íntim i precís de la societat en cada moment i esdevenint una crítica social més documental que agre. Q-ars Teatre continua teixint complicitats per presentar-nos espectacles de producció modesta però amb un alt nivell d’exigència artística. La passada temporada portaven al mateix espai Ausencias sobre textos de Cristina Fernández Cubas. L’adaptació a sis mans -Lurdes Barba, Manuel Dueso i Anna Güell- que rep el títol de Carola, serva, per sobre de qualsevol altra cosa, la voluntat de la protagonista d’esdevenir un ésser lliure en unes circumstàncies històriques en les que la dona tan sols podia ser filla o neta de..., esposa o amant de..., mare de...., o situar-se fora de l’escala social per esdevenir monja o prostituta. Sobta, d’entrada, la disposició de l’espai escènic: Montse Amenós ha convertit, encertadament, la sala en el menjador d’un bristó amb el públic assegut al voltant de taules amb estovalles a quadres. Aquesta disposició troba tot el seu sentit en l’escena final. Sota la batuta de Francesca Piñón -en la seva primera direcció escènica-, Carola se’ns presenta abocada a la tasca d’escriure la seva biografia. Des de la més estricta intimitat de la dona davant la màquina d’escriure, rememora la seva humil infantesa. Anna Güell recrea una Carola madura que repassa els moments estel·lars de la seva intensa vida. Evolucionant per l’espai amb absoluta familiaritat, ens explica els episodis d’una vida en la que ha fet tots els papers al seu abast. Aviat ens atrapa amb el seu relat, la participació de l’actriu en la construcció de la dramatúrgia contribueix en gran mesura a trobar el to més adequat en cada moment. El to més íntim té algunes composicions d’Enric Granados com a fons sonor. D’Eduard Granados sonen tres temes que ens situen en tres moments històrics claus. La seva besneta i neta (respectivament), Bárbara Granados, ha composat el leitmotiv de l’espectacle que lliga les escenes en diferents versions. Una banda sonora de luxe per a un monòleg que té molt de  diàleg amb el públic. Els desplaçaments de l’actriu entre les taules, donen un especial relleu al personatge: Anna Güell esdevé una Carola-vedet que captiva amb el seu discurs desenfadat i valent. És la perfecta amfitriona que convoca al seu voltant un públic selecte. Hom no pot fer altrament que sentir-se afalagat pel privilegi d’haver assistit a un especial, tot i que casolà, banquet teatral.