Nova creació de Thomas noone Dance, Premi Ciutat de Barcelona i reconegut també amb els Premis de la Crítica de dansa per Medea recentment. a partir d'elements gestuals i de recursos de clown mira d'apropar la dansa i el circ. La peça indaga en les relació entre l'individu i la comunitat.
Una coreografia per a sis intèrprets que aniran teixint una xarxa de relacions a través d'una dansa expressiva i acrobàtica.
Alba Barral, Premi a la categoria de ballarina als Premis de la Crítica 2018
La curiositat ha portat Thomas Noone, coreògraf anglès establert a Barcelona on el 2001 forma la seva pròpia companyia, a indagar maneres de moviment, bé sigui com transmissor d’un concepte abstracte o d’una narrativa on l’espectador li és més fàcil entendre allò que succeeix en escena com és el cas de Medea o Orfeu i Eurídice.
En la seva última obra, Closer, que arriba a Barcelona després de presentar-se en altres indrets, fet que proporciona coalició al muntatge, Noone explora el moviment a partir de l’ interès que sent per la gestualitat que s’utilitza en el circ, bé sigui la d’un moviment poètic i acrobàtic o el que s’atribueix al clown.
Per accentuar més aquest nou camí, el coreògraf situa l’acció en un espai on l’espectador envolta als artistes, com si es tractés d’una carpa. Sens dubte el fet de la proximitat entre intèrprets i el públic crea un punt de comunicació, alhora que permet que l’espectador pugui descobrir diversos angles de l’acció. Fet que provoca curiositat i sentir-se embolcallat per l’energia que flota en l’ambient.
Com en anteriors muntatges de la companyia, Closer inclou una atenció a la figura de l’individuo i de la col·lectivitat. En com una petita acció individual provoca una reacció col·lectiva, i a la inversa. Dinàmiques que reboten i generen moments de complicitat com també provoquen curtcircuit de voluntats i desitjos.
De totes maneres, cal dir que tot aquest interès i apropament a la figura del clown i del circ queda molt diluïda dins l’espectacle i tota l’expectativa prèviament generada es difumina a mesura que avança l’obra en la qual sí que es percep una intensió acurada de voler sortir d’un estricte llenguatge de dansa. Hi ha fragments reeixits on personatges prenen un relleu peculiar, com també hi ha escenes que desperten el somriure, però allò que dona identitat i és més propi del món del circ, sigui acrobàcies o una gestualitat poètica, no es percep en Closer, que resulta una obra molt energètica, si bé aquesta intensitat no la salva de caure en moments plans i reiteratius.
Pel que fa a la interpretació, és evident que els sis intèrprets tenen diferents nivells i qualitats de moviment, i són les tres ballarines les que sobresurten per damunt dels seus tres companys, tant per la presència que imprimeixen als personatges com per la tècnica que fan palesa.
Tot aquest laberint humà es mou i deambula entre 42 columnes metàl·liques de dos metros que els ballarins manipulen i desplacen tant per amagar-se com per defensar-se. Aquesta austera i encertada escenografia pren relleus i intensitats sota les llums que ha dissenyat Jimmy Strom, si bé és el nom de Jim Pinchen, col·laborador habitual de Noone, qui amb la seva composició multiinstrumental, excel·lent i inspiradora en sonoritats i ritmes, posa el llistó més alt a l’obra.