Som a principis del segle XX, una comtessa assisteix a una representació de Don Giovanni acompanyada de dos amics propers. Observa l’escenari, els personatges, però no aconsegueix connectar amb la peça. Tanmateix, sorgeix un impuls creatiu: escriure el seu propi Don Juan. Acompanyem Carmen Díaz de Mendoza Aguado, la comtessa de San Luis, al seu escriptori. Comença a escriure, però no és només la seva veu la que escolta, sinó la de les seves inseguretats, la de la societat o fins i tot la d’un fantasma que l’atura. Està sola, tot i tenir el seu amic Miguel a prop, ell tampoc no comprèn per què ella ha de seguir endavant amb aquest projecte tan estrany. Arriba l’estrena i la peça fracassa. Som al 2024 i una nova creadora intenta completar una òpera, intenta completar què va passar amb aquella estrena de Don Juan no existe de Carmen Díaz de Mendoza Aguado. Ha trobat retalls de diaris sobre l’estrena, però sobre la comtessa no queda gairebé res, tampoc el text; se l’ha d’inventar per poder parlar d’ella. De nou apareix la veu antagonista, aquest cop, però, és diferent, no fa dubtar l’autora. Conversen; ell pregunta: per què cal buscar tant aquesta comtessa? Però l’autora està convençuda de la seva tasca i seguirà buscant. Així neix aquesta òpera d’Helena Cánovas Parés, un encàrrec del Festival Perelada, en coproducció amb el Gran Teatre del Liceu i el Teatro de la Maestranza, amb la participació del Teatro Real i dels Teatros del Canal per haver-se imposat com a guanyadora de la segona edició del Carmen Mateu Young Artist European Award. Una òpera que vol retre homenatge a totes aquelles dones que han estat esborrades de la història pel simple fet d’haver nascut dones.
El apoyo a la creación de nuevas obras, así como el fomento y aliento a los jóvenes compositores, es una de las acciones más improtantes que puede hacerse, simplemente apra que la ópera siga existiendo. En ese sentido la inciativa del Festival Peralda a través del premio Carmen Mateu, no solo es admirable sino extraordinaria.
En al segunda edición fue elegida Helena Cánovas como ganadora y es por ello que el Festival, en un esfuerzo enorme que incluye al teatro de la Maestranza, el Liceu y los Teatros del Canal de Madrid, comisiona esta obra.
La joven compositora Helena Cánovas proviene del conservatorio de Vic y desde 2017 vive en Alemania,donde terminó sus estudios de postgrado en la Escuela de música de Colonia. Desde 2019,(es decir cuando ella tenía 23 años) es directora artística del Festival AvantGarten Liedberg. currículum impresionante que denota una joven promesa de la composición.
El problema es que Don Juan no existe tiene todos los ingresdientes para ser una pieza interesantísima y de importancia pero es una obra fallida. Se plantearon unas expectativas muy altas en cuanto a su discurso (feminista), su necesidad de reivindicación de la inexistencia de un texto y de mostrar un mundo de búsqueda que nos debería llevar a un mundo de cuestionamientos de una enorme profundidad. Desgraciadamente no es así.
Aunque hablemos de una ejecución profesional, de muy buen nivel por parte de todos los intérpretes, cantantes, músicos y directora de orquesta, la verdad es que la obra tiene varios problemas. El primero de ellos -y quizá el más grave- el género al que se refiere.
La falta de conflicto, de acción dramática y el exceso de "reflexión" sin acción, nos deja una obra que se acerca mucho más a una cantanta o una obra sinfónica que a una ópera. La puesta en escena de Bárbara Lluch tampoco ayudó mucho. Blanca Añón es creadora de un espacio estéticament interesante, pero de nuevo, sin juego en la acción dramática se vuelve un espacio vacío, estático. Quizá el mayor error se encuentre en el libreto, especialmente reiterativo y sin una acción dramática real.
Lejos de acercarnos a la autora y aus obra desaparecida.