El Ballet de Catalunya s’endinsa en l’Espanya manxega, aragonesa i a la capital catalana, Barcelona. Tots ells escenaris d’una de les obres més carismàtiques de la literatura espanyola, convertida en un dels clàssics del repertori i en el que el ballet s’impregna d’una gran riquesa folklòrica, on hi abunden la festa de les tavernes i les seves grans passions amagades.
Sota la direcció artística d’Elias Garcia i Larissa Lezhnina, el Quixot del Ballet de Catalunya és adaptat en un format amb personalitat pròpia. Garcia i Lezhnina han volgut condensar la història amb la dansa com a eix principal i motor de tota la trama que, de per sí, ja és fàcilment intel·ligible, però a la vegada fent us de nous i originals recursos que permeten situar a l’espectador en tot moment.
L’Obra és presentada en 2 Actes, enlloc dels 4 que originàriament la conformen. L’adaptació que en fan els directors artístics pretén abastar un ampli ventall d’audiències i que no necessàriament han d’haver llegit l’obra de Cervantes ni conèixer la coreografia de Petipa en la que el Ballet del Quixot es manté encara fins els nostres dies des de la seva primera aparició el 1869 al Teatre Imperial de Bolshoi. El Ballet de Catalunya interpreta una versió que a diferència de la producció original basada en el llibret de Marius Petipa, es desenvolupa en un entorn particular a la vegada de comptar amb la presència de textos escollits curosament que ofereixen una lectura fidel d’aquesta meravellosa història utilitzant una veu de luxe, com la de Joel Minguet, actor que ha aportat una lectura personal i a l’alçada de les circumstàncies.
A la vegada, es suprimeix la pantomima i es trasllada tot el protagonisme a la dansa, amb l’objectiu d’intensificar les emocions i impetuositat tan característiques que es mostren condensades gràcies a la interpretació dels prop de 25 ballarins que componen el Ballet de Catalunya.
Inconsciència i Il·lusió, aquestes dues paraules poden resumir l’aventura que porten a terme Leo Sorribes i Elias Garcia, artífexs des de fa uns sis anys del certamen IB STAGE, que anualment organitzen a Barcelona i que ha resultat ser la llavor del Ballet de Catalunya.
Inconsciència, perquè Catalunya ja té una història d’intensions fallides de fundar un ballet nacional, des del Ballet del Gran Teatre del Liceu; el Ballet de Barcelona, iniciativa d’un empresari català, fins a la desfeta proposta d’Angel Corella, per citar només tres exemples.
Però a Leo i Elias sembla que això no els encongeix i continuen picant pedra per dur endavant el seu projecte, malgrat que tampoc han rebut l’ajut i implicació institucional que requereix un ballet nacional de nivell que sigui digne del nom que representa.
Una altra dosi d’inconsciència està a escollir pel seu segon programa (la companyia es va presentar oficialment l’octubre de l’any passat amb un programa variat), Don Quixot, un ballet clàssic d’envergadura l’estrena del qual tingué lloc el segle XIX, que requereix unes exigències escèniques i interpretatives molt sòlides. Però ja sabem que “la il·lusió pot amb tot” i d’aquesta en tenen molta dosi Sorribes i Garcia així com l’equip que col·labora i impulsa el projecte, des de la part artística i tècnica, fins les persones de patrocini i mecenatge.
L’obra original de Marius Petipa i Ludwig Minkus comptava amb un pròleg i quatre actes que Elias Garcia i Larissa Lezhnina, codirectors artístics de la companyia, han reduït en dos actes amb la intenció de fer-lo més comprensiu i també obligats pels recursos econòmics de què disposen. L’actor Joel Minguet, un pèl massa efectista, narra parts de l’obra de Cervantes per fer més comprensible la història, fet que permet justificar l’absència en escena de personatges vitals com, per exemple, Don Quixot, Sancho Panza, Camacho, entre altres.
Malgrat aquestes limitacions, la versió del Ballet de Catalunya obté un aprovat alt com nota mitjana de la producció, però, si s’ha de valorar per la resposta del públic, la nota és d’un altíssim excel·lent doncs l’entusiasme dels espectadors, posats dempeus, va ser desbordant.
El Don Quixot del Ballet de Catalunya, malgrat salva amb habilitat conceptes d’escenografia així com destaca escenes de balls populars i de flamenc, pateix de desequilibris evidents quant al nivell dels seus més de vint intèrprets, ballarins, alguns dels quals de condicions força limitades i d’altres de nivells més professionals, sense oblidar que, en el muntatge també hi participen alumnes del Conservatori de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona. Aquestes desigualtats provoquen que no hi hagi un estil dancistic i que la dramatúrgia brilli per la seva absència.
Si bé els rols principals són, en general, ben defensats pels ballarins que els executen, cal remarcar que Miho Okamura està molt bé en el rol de Cupido i que Dmitry Zagrebin, en el paper de Basili, exhibeix el millor de la seva tècnica com són els girs i els salts. Però per damunt de tot d’estaca la ballarina italiana Rebecca Storani per l’excel·lent interpretació que fa de Kitri i per tenir un nivell artístic que ha de ser referència del que haurien d’assolir tots els membres d’aquest tan reivindicat Ballet de Catalunya.