Douar

Kader Attou, Abdennour Belalit, Sim’Hamed Benalima, Fouaz Bounechada, Amine Boussa, Mabrouk Gouicem, Rachid Hamchaoui, Kevin Mischel, Salem Mouhajir, Nabil Ouelhadj, Chaouki Saïd, Hichem Sérir Abdallah, Sonia “SonYa”
Manuel Wandji
Fabrice Crouzet
Nadia Genez
James Thierrée

L'escena del hip-hop a França té una potència extraordinària que ha generat grans talents capaços de portar als escenaris un estil nascut al carrer i transformar, així, la manera d'entendre la dansa. Un d'aquests noms és el de Kader Attou, director artístic, ballarí i coreògraf de la Cie Accrorap, fundada el 1989 per ell mateix i per altres noms essencials de la dansa francesa actual, com ara Eric Mezino, Chaouki Saïd, Mourad Merzouki o Lionel Frédoc. La contemporaneïtat, la barreja de cultures i un fons humanista són marques de fàbrica d'aquest creador, que també és director del Centre Choréographique National de La Rochelle i que s’inspira tant en el hip-hop com en les arts del circ, en la dansa contemporània o en les arts de la imatge. I és que les seves coreografies trenquen fronteres entre gèneres per tocar temes del màxim interès i de tanta actualitat com Douar. En la peça que veurem al Grec, Attou posa a ballar un seguit de ballarins algerians que ens parlen amb el llenguatge del moviment sobre aquests somnis que, a banda i banda del Mediterrani, inspiren exilis i migracions. L'artista evita els llocs comuns i els clixés per tal de parlar-nos de l'avorriment, de la sensació de sentir-se empresonat i dels somnis de llibertat dels joves algerians, però també de les dificultats que troben uns altres joves, aquests residents a França, per assumir la doble cultura en la qual han crescut.

Crítica: Douar

27/07/2017

Un poderoso discurso que traspasa la danza

(...)

La sala MAC se nos abre con un letrero luminoso, un anuncio de locutorio en francés que anuncia las maneras de comunicación con el país de sus sueños. Poco a poco de él van surgiendo los nueve bailarines de la pieza. Rap, Hip-Hop, todo un serial de danzas urbanas, combinadas en determinados momentos con algún momento de teatro de gesto. Poderosísima capacidad de sorprender al público con las acrobacias de este tipo de danza.

Se combinan momentos con un ritmo más rápido, pero también momentos en los que se necesita tocar la fibra. El principal es el momento donde la inmigración se ha hace más visible en modo paquete/maleta envuelta y atada con cinta de embalaje. Su travesía por el desierto, ese que tanto a costado alcanzar y que cada uno vive a su manera, con mayor o menor resignación, con más o menos aceptación.

Se echa de menos algún personaje femenino en un elenco totalmente masculino. El papel de la mujer en la inmigración vuelve a quedarse en un segundo plano. Como ya pasó en el caso de Halka (en aquel caso había dos mujeres), aquí directamente se interpreta en masculino. En la ficha artística quedan relegadas al diseño de vestuario.

Douar son sesenta minutos intensos de entretenimiento para aquel espectador que no necesite ir más allá, pero que dan que pensar. Un más que interesante discurso entre medias de las diferentes disciplinas de danza. Uno de los dos espectáculos de danza más interesantes de este Grec 2017, juntamente con We love arabs, que han conseguido convencer con un discurso que traspasa la danza.