El lago de los cisnes - Ballet de Monterrey

informació obra



Companyia:
Ballet de Monterrey
Coreografia:
Leslie Mannès
Intèrprets:
Leslie Mannès
Sinopsi:

Ballet de Monterrey, és una companyia de dansa clàssica plena de dinamisme i versatilitatamb personalitat i ànima llatina.
Una companyia de ballet amb un nivell artístic de qualitat mundial. En la seva trajectòria s'ha destacat en escenaris internacionals on ha estat ovacionat pel públic més exigent.

L'àrea Artística està dirigida per l'ex-ballarí José Manuel Carreño, altament reconegut al món de la dansa, després de 4 anys sense pujar-se a un escenari ballarà en el Teatre Tívoli com l'El Gran Brahaman el 4 i 7 de juliol funció de nit
També gaudirem del seu germà Yoel Carreño com el Sigfrido el 27 i 29 de juny en 'El lago de los Cisnes' i com Solor el 6 i 7 de juliol funció de nit en 'La Bayadera'.

'El Lago de los Cisnes' una obra imprescindible del ballet clàssic, serà interpretada del 27 de juny a l'1 de juliol en el Teatre Tívoli.

'La Bayadera' una de les obres del repertori clàssic més importants de tots els temps, s'interpretarà del 4 al 8 de juliol en el Teatre Tívoli.


Crítica: El lago de los cisnes - Ballet de Monterrey

28/06/2018

Àgil versió d'un clàssic

per Montse Otzet

Fa uns set anys que ens va visitar el Ballet de Monterrey amb un programa molt variat que incloïa un repertori mixt amb obres d’estil  clàssic com Don Quixot i el pas a dos de Diana i Acteon, i altres d’estil contemporani creacions de Jorge Amarante, Vicente Nebrada i Luis Serrano, el llavors director de la companyia i autor de la versió coreogràfica que ens ocupa i que va crear a partir de l’original de Marius Petipa i Lev Ivanov.

Des de fa un any i mig el Ballet de Monterrey està dirigit per José Manuel Carreño, artista que pertany a una saga de ballarins cubans reconeguts per la seva notorietat, i que mostra el desig d’impulsar els ballets clàssics de repertori per davant de creacions contemporànies. Aquest canvi de gir en la programació ja ha proporcionat un augment de públic en el seu país i en les gires que realitzen per Sud-america i Europa.

Una de les particularitats i el millor encert del muntatge és la de presentar una versió reduïda de l’obra original. Luis Serrano ha eliminat fragments de transició i escenes de pantomima, habituals en ballets del segle XIX,  per oferir una versió de dos actes, en lloc dels quatre originals.

Això permet que el primer acte inclogui la celebració de l’aniversari del príncep Sigfrid en un dels jardins del castell a la qual acudeixen joves donzelles per tal que el príncep, sota l’exigència de la reina mare, en triï una com esposa.  La segona escena d’aquest acte ens situa al llac on el Princep va amb una ballesta a caçar signes i es troba en la màgia de veure’s davant de joves noies que han estat transformades en cignes sota el malefici d’un malvat bruixot. L’amor entre el príncep i Odette, cigne blanc,  és inevitable.

El coreògraf cubà, Luis Serrano ha condensat en el segon acte la festa on el príncep haurà d’escollir esposa, i on apareixen el bruixot i Odile, protegida de l’embruixador i impostora de Odette.  Sígfrid cau en la trampa i jura amor etern a Odile, el cigne negre de la història. L’acte acaba al llac on el príncep conscient de l’error demana perdó a Odette.  La parella d’enamorats es llença al llac i aquest acte d’amor trenca el malefici fent que el bruixot Rothbart mori i les noies-cignes siguin alliberades.

La versió que ofereix el Ballet de Monterrey és correcta quant a estic tècnic i interpretatiu. La voluntat que hi posen els ballarins, tant els que componen el cos de ball com els rols principals és lloable i salven les dificultats de ballar en un espai reduït.

El fet de simplificar el ballet i presentar només les variacions i passos a dos més populars, les que s’han salvaguardat en el transcurs dels anys, fa que el muntatge resulti àgil i gratificant.

El rol de Odette i Odile va ser interpretat per Junna Ige, ballarina japonesa que a última hora, per una petita lesió,  va haver de reemplaçar Olivia Quintana. Segurament, aquest fet va contribuir a fer que la ballarina patis alguns desajustos en la seva interpretació, si bé va saber defensar els diferents matisos que exigeixen els rols del cigne blanc i del cigne negre.

Yoel Carreño, també membre de la saga cubana i actual ballarí del Ballet Nacional de Noruega, apareix com artista convidat del Ballet de Monterrey. Sens dubte, Carreño va ser el millor intèrpret de l’obra exhibint l’estil notable de l’escola cubana que ell  materialitza mitjançant una bona elevació en els salts i seguretat en els girs.