El Rey del Gurugú

informació obra



Companyia:
Cos a Cos Teatre i La Nave Va
Intèrprets:
David Martínez
Il·luminació:
David Costa
Autoria:
Ferran Joanmiquel
Direcció:
Ferran Joanmiquel
Sinopsi:

El Marley és un gos vagabund adoptat per l’Abdul, un dels immigrants subsaharians que malviuen a la Muntanya Gurugú, molt a prop de Melilla, esperant que els arribi l’hora de saltar la tanca i entrar a Europa. El Marley arriba al campament, anomenat “El petit Bamako”, i descobreix que l’han adoptat com a gos guardià, perquè els alerti dels atacs de la policia marroquina, molt freqüent al Gurugú. 

Aleshores en Marley s’adona que serveix per a alguna cosa, que pot ser imprescindible, que pot tenir una llar i crear vincles amb aquesta espècie d’Ulisses del segle XXI, que es desviuen per arribar a la terra promesa que tant han somiat. 

A El Rey del Gurugú hi ha la narració del drama de la immigració vist por un gos, una mirada alhora lúcida i desconcertada.

Crítica: El Rey del Gurugú

26/05/2016

darrera les tanques hi ha gent com nosaltres...

per Josep Maria Viaplana

L’únic intèrpret d’aquest monòleg, que en molts sentits va més enllà d’una proposta teatral, ens espera al passadís d’entrada de la sala, situada a un passatge industrial de Gràcia. Allà, a cel obert, se’ns presenta en Marley, un gos que després de males experiències amb els humans, troba per fi algú amb qui sentir-se segur i estimat: aquest no és altre que l’Abdul, un aspirant a immigrant que s’integra al ‘pequeño Bamako’, un campament de tots els qui, com ell, aspiren a trobar el moment oportú per traspassar la tanca que serveix de frontera amb Melilla. En tot moment, el Marley ens fa d’instructor, donant-nos acollida al campament, ja que nosaltres som els ‘novatos’, o recentment arribats. Més viatgers de la misèria que aspiren a saltar la tanca, amb policia a un i altre costat, amb esmolades fulles que ens tallaran les mans i peus quan intentem escalar-la.

Fetes les oportunes presentacions, entrem a la sala. L’espai buid i fosc està preparat perquè ens hi acomodem com puguem. Ens han donat una bossa que conté les nostres pobres pertinences, i només podem seure en mantes i catifes més que velles i gastades, i tota mena de caixes de fusta, plàstic… Des d’un racó, en Marley ens explica -ajudat dels pobres elements que es troben al campament- com va anar això de ser el gos guardià que avisava a tots de l’arribada de la temible policia marroquina. De com passava els dies l’Abdul, esperant el moment de saltar la tanca, de la solidaritat entre els companys de la indigència, dels moments d’esbarjo, gràcies a l’esport: en algun moment de la funció, som convidats a moure’ns i fer de públic d’un improvisat partit de futbol entre ‘nacionalitats’ dels diferents campaments del Gurugú. També hi ha algun moment per a les emocions més tendres. I el temps passa, i li passen coses a la gent. Intents frustrats o exitosos, desaparicions, i sempre el mateix: quan van a saltar la tanca, l’abandonen lligat a una corda. És el seu destí de gos.

Quan acaba la història, amb girs i desenllaços que millor que conegueu per vosaltres mateixos, l’actor David Martínez ens explica, amb l’ajut d’unes diapositives, fins a quin punt el contingut de l’obra està basat en la realitat… :-(

Una obra molt ben escrita i dirigida, per Ferran Joanmiquel, solventment interpretada pel David, i que aconsegueix el que es proposa: una experiència ‘viscuda’ durant més d’una hora a una realitat que tenim no gaire lluny, i que desconeixem completament. Potser la única pega, i no és gaire important, és que jo ho faria un pèl més curt, o resumit. Tanmateix, la qualitat literària del text no s’hauria de veure alterada. És d’un alt nivell. Molt recomanable per a joves i per a alumnes de Secundària.