El març passat, l’escenògrafa Sílvia Delagneau va començar a treballar en un nou projecte de creació que havia de dur per títol El sexe dels mosquits i s’havia d’estrenar dins el Grec 2020 Festival de Barcelona. Era un espectacle de 70 minuts concebut per a un públic de més de cent persones, que s’endinsava en un viatge per les metamorfosis dels éssers vius i inanimats. Una setmana abans que les autoritats decretessin el confinament obligatori com a reacció a la impotència col·lectiva davant la pandèmia de la covid-19, la creadora ja tenia tot el material per assajar, però l’atzar ha volgut que, davant la impossibilitat d’experimentar-hi amb la cocció lenta que el procés requeria, el guió de l’espectacle s’hagi quedat dormint al calaix de les il·lusions futures.
De la contemplació de les deixalles d’aquelles metamorfosis que poblaven El sexe dels mosquits, n’ha sorgit inevitablement una altra cosa. Com si, de la putrefacció d’aquell escenari, n’hagués nascut una forma diferent, agitadament convulsa, però sense cap llenguatge animal resseguible. Com un núvol d’insectes escènics amb vida pròpia, una estranya orquestra de tèrmits o una plaga metàl·lica de llagostes. Com un escenari, ara abandonat, on hi brunzeix, potser, alguna experiència teatral a través de les palpitacions de la seva absència mateixa.
Els fongs pertanyen a un regne diferent del de les plantes, els animals o els bacteris. De la mateixa manera que els bacteris es reprodueixen asexualment, els fongs també es poden replicar a si mateixos per multiplicar-se. Però, igual que els insectes, els fongs posseeixen una paret cel·lular composta per quitina, una substància que també es troba en l’esquelet d’alguns insectes, aràcnids i altres artròpodes. I, com les plantes, els fongs també es poden reproduir sexualment a través d’espores: és així com es ramifiquen en unes xarxes de vida anomenades hifes, les quals es vertebren al seu torn en micelis, d’on esclata sovint algun bolet.
Des del 15 fins al 24 de juliol. De dimarts a diumenge, d'11:00 a 13:30 h i de 16.00 a 19.30 h, passis cada mitja hora
Si algo caracteriza los festivales como el Grec es que tienen una mayor posibilidad de programar formatos diferentes, experimentales, abiertos a nuevas formas de entender el espectáculo. Ese es el caso de El sexe dels fongs, una propuesta que tenía que ser muy diferente pero que, con la pandemia, tuvo que reinventarse. En esta instalación la creadora Sílvia Delagneau, con una amplia carrera como escenógrafa, se propone darle vida al teatro mientras deja que un solo espectador/a se mueva libremente por la sala pequeña del TNC.
Como los pases son muy seguidos y no hay tiempo de desinfectar, para entrar es necesario equiparnos con un mono de protección individual además de la clásica mascarilla (#laculturaessegura). A partir de ahí, entramos en la sala con la tensión del que no tiene ni idea de lo que le espera. Podemos movernos, sentarnos o quedarnos de pie en el punto que prefiramos de la platea. Sobre el escenario, un espectacular armatoste de focos y máquinas diversas que se mantiene siempre en movimiento con diferentes ritmos. Dejarnos llevar por la contemplación que propone la pieza es circular por sensaciones diversas: una relajación hipnótica, momentos de tensión y peligro y finalmente una calma tensa.
A pesar de que la pieza se basa totalmente en una maquinaria artificial, el sonido de Lucas Ariel Vallejo y las luces de Marc Salicrú tienen una capacidad envolvente muy centrada en los elementos naturales. El agua la vemos y la oímos como una suave tormenta de verano, el fuego lo intuimos a partir de la luz, el humo y la explosión. Sería maravilloso si se involucraran todavía más sentidos (¿el olfato? ¿el tacto? La pandemia no lo permitiría). En cualquier caso, la inmensidad de la sala vacía y el tamaño del mecanismo nos hacen sentir como una pequeña parte del ecosistema y, sobretodo, nos permiten fluir en él. A través de la vista y el oído, nos contagiamos –perdón por la palabra- de la energía que nos rodea, llegando incluso a tener miedo de ese monstruo gigante que nos observa con ojos amenazantes.
De repente, en uno de los momentos de tranquilidad, el personal del teatro acude a buscarnos. No somos demasiado conscientes de que la pieza haya terminado. Podría seguir como el bucle infinito de la vida. Como la naturaleza siempre latente. Como el antes y el después de la tormenta.