Ella. Teatro la lavandería

informació obra



Dramatúrgia:
Marisol Ramírez, Assun Planas
Intèrprets:
Marisol Ramírez, Álvaro Esteban
Direcció:
Lipi Hernández
Sinopsi:

Ella és Sor Juana Inés de la Cruz i aquesta obra li ret homenatge.

Va néixer al Mèxic colonial del segle XVI i malgrat ser una estrella de la cort dels virreis pel seu talent i la seva bellesa, va internar-se en un convent per evitar que l’obliguessin a casar-se i deixar els estudis, la poesia i la música.

Amb el pas del temps, el seu talent va créixer i es va fer conèixer fins al punt que les altes jerarquies de l’església no van poder acceptar els cercles intel•lectuals que es van construir al seu voltant.  Li van prohibir escriure i finalment, fins i tot llegir.

Va morir sola però, abans, va fer públic un text extraordinari en el que defensa el dret de les dones a tenir accés al coneixement:  Respuesta a Sor Filotea.

Aquest manifest intel•lectual femení és la base d’un monòleg que vol establir ponts entre una dona del segle XVI i les dones que encara lluiten al segle XXI.

Crítica: Ella. Teatro la lavandería

08/04/2018

La primera lliçó feminista

per Toni Polo

Quan a una persona (en l’actualitat, al segle XVII o a la prehistòria) se li toquen molt les pilotes, esclata. I aquest esclat pot sorgir de diferents maneres, en funció de molts factors: la seva personalitat, la personalitat de l’ofensor, la conjuntura histórica, l’alineació dels planetes… A Sor Juana Inés de la Cruz (una ment prodigiosa i inquieta mexicana que es va fer monja per poder estudiar) li van tocar molt els ovaris (de fet, com a qualsevol dona que, a la seva época –finals del 1600- es dediqués a llegir, a escriure, a pensar) i va esclatar responent a una carta acusadora amb una altra d’irónica, elegant, intel·ligent, culta, avançadíssima al seu temps (potser, fins i tot, al nostre!) en la qual s’ha vist el primer manifest feminista de la història, com a mínim, a Llatinoamèrica. Aquesta missiva és la Respuesta a Sor Filatea, el pseudònim amb el qual el bisbe de Puebla recriminava públicament a Sor Juana Inés que es dediqués, pecaminosament (esclar), a tasques d’homes: pensar, llegir, escriure, etcétera. La monja vomita 250 pàgines de retrets amb argumentacions, disquisicions, polèmiques, evidències… veritats, en una paraula, que a la seva época ningú no va entendre (pocs devien poder llegir-les). “Morí en 1691, no en 1695, como dice Wikipedia”, diu la protagonista en començar la funció, des de fora de l’escenari. De fet, quan va escriure aquesta carta va deixar de viure, es va deixar anar fins que, l’any que diu la Viquipèdia, li va arribar l’hora i va morir de pesta.

Assun Planas i Marisol Ramírez plasmen en una hora el rovell de l’ou de la carta d’una manera originalment ágil i, alhora, fidel al text original, tan recargolat, tan encisador, tan barroc. Ella ens explica amb detall tot el que va pasar i oxigena el guió amb flash-forwards que ens fan pensar quant han canviat els temps. Aquesta monja, des de la seva cel·la de les Jerònimes, vestida de monja, fent coses de monja (pelar patates, resar sense gaire convenciment…) es comunica amb el segle XXI per evidenciar-nos que tampoc hem avançat tant: qui coneix tot el reguitzell de noms de dones il·lustres que ella enumera (durant un minut i mig!), des d’ella mateixa fins a Serena Williams, passant per Marie Curie, Frida Kahlo, La Pasionaria, Hipatia…? Qui sap qui va ser aquesta Sor Juana Inés? Ella entén que podría haver sigut una raresa de fira, com la dona barbuda, l’home elefant o l’home sense cames…: “Amb tots vostès… la dona que pensa!!!” Gairebé contemporània de Descartes, Marisol Ramírez explica que, si s’haguessin conegut, ella hauria estat la seva amiga, sens dubte, però… “Descartes anava amb una llanterna il·luminant-ho tot; Sor Juana hauria anat amb una espelma petita, frágil, que qualsevol bufada l’hauria apagat”.

L’atmosfera de l’obra reprodueix l’època de la religiosa: llibres, cistells, el rosari, la roba monacal que es posa, la llum de la cel·la… Sobre una pantalla, un quadre d’ella i una carta, la carta, que es va estripant a mesura que ella va parlant. Les projeccions audiovisuals aporten una visió actual del tema: des de la ignorància fins a les aspiracions, les critiques, les reivindicacions. La interpretació de Ramírez permet copsar tots els girs del llenguatge, els jocs de paraules, la ironia i els sentits amagats d’una carta enormement rica que pocs, molts pocs, han llegit o arribaran a llegir.