Espectacle vermell 2017

informació obra



Traducció:
Feliu Formosa
Sinopsi:

Espectacle de diferents números en el marc Festival Internacional de Circ de Figueres.

Alhora que els artistes actuen, són puntuats per un jurat de directors d’importants circs que decideixen els premis oficials de l’esdeveniment.

PRIMERA PART

Genís Matabosch, presentador

Orquestra sota la Direcció del mestre Carmino d’Angelo

Gran Desfilada amb la participació de tots els artistes de 11 països

Addis Africa Troupe. Planxa coreana. Etiòpia

Duo Cabaret. Cordills aeris. Ucraïna

Clown Bilby. Entrada còmica. Ucraïna 

Marco Antonio Penagos. Hula hoops. Mèxic

Clown Bilby. Entrada còmica. Ucraïna

Xinjiang Production and Construction Corps Acrobatic Troupe. 

Monocicles amb tasses. Xina

Acrobatic Quartet led by Rodion Prilepin Equilibris i volteig acrobàtic. Rússia

SEGONA PART

Vladislava Naraieva Equilibris. Ucraïna

Wu Song Tao. Màgia. Xina

Alexey Ishmaev cintes aèries. Rússia

Trilogy Acrobàcia al sòl. Etiòpia

Hebei Acrobatic Troupe. Equilibris en escala lliure. Xina

Crítica: Espectacle vermell 2017

05/03/2017

El major espectacle del món...

per Josep Maria Viaplana

Tasca gairebé impossible, això de fer crítica d’un espectacle de circ, compost bàsicament de números que venen de països llunyans (el més proper, probablement, Ucraïna) en la recerca incessant que el responsable del festival, Genís Matabosch, fa durant tot l’any, per seleccionar els que formaran part dels dos espectacles del festival: l’espectacle blau i l’espectacle vermell. Quina diferència hi ha entre un i altre? Cap, si no comptem que cadascun d’ells es compon de 12 números diferents, i que cap d’ells es repeteix en l’altre espectacle. Tots, però, tenen una qualitat i una vistositat innegables.

La direcció del festival ha aconseguit fer un ‘mix’ equilibrat en cadascun dels espectacles (en realitat, com diem, col·lecció de diferents números) perquè amb un d’ells tinguis una idea molt clara de com està el món del circ en l’actualitat, arreu del planeta, i alhora, puguis veure l’altre si ets un ‘fan’ d’aquest art antic i ambulant, que s’està renovant a partir dels diferents moviments i escoles a nivell global, i perquè no dir-ho, l’esclat d’un fenomen com el Cirque du Soleil, que l’ha rellançat internacionalment.

Però la gràcia i l’encert de la direcció (i anem a dir-ho, de les institucions, entitats i empreses que han aconseguit que sigui patrimoni de Figueres) està en que amb una imatge brillant i modernitzada, en realitat estiguem contemplant números de circ arrelats en la tradició, en les diverses tradicions, servides excel·lentment, entre d’altres, per aquests motius:

  1. El criteri: Ho selecciona la persona adient, que no perd mai de vista que no cal desvirtuar la tradició per a fer una cosa totalment adient per a un públic modern.
  2. La mateixa carpa ja impressiona, per la seva grandiositat, però també comoditat per a acollir un gran nombre d’espectadors. Quan t’acostes pel carrer, ja t’impressiona, i a dins et preguntes com és possible que no hi hagi sensació de massificació.
  3. La posta en escena és realment espectacular. Les llums, el so i el vídeo realcen i ajuden a que el conjunt quedi brillant, i a més l’espai interior de la carpa és diàfan i permet una perfecta visió i audició.
  4. El ritme de l’espectacle, alternant les breus (s’agraeix) presentacions i successió de números i vídeos, per aconseguir que mai es faci pesat, sota la batuta del Genís.

I per a reblar-ho, els números més votats d’ambdós espectacles, formen l’anomenat ‘Espectacle d’or’ que es realitza dilluns, i que serà, per lògica, el que més vistositat i qualitat conté.

Poca cosa més a dir. No és d’estranyar que ara mateix, el de Figueres, i en només 5 edicions, s’hagi col·locat entre els 5 millors festivals de Circ a nivell mundial (sí, ho heu llegit bé), i esperem que els seus responsable se’n surtin en el projecte (que ens van explicar entre número i número) de museu del Circ a la capital de l’Alt Empordà. Un veí digne de l’altre gran museu-casa d’un tal Salvador.

;-)