Eufòria (Lara Díez)

informació obra



Direcció:
Lara Díez
Autoria:
Lara Díez
Intèrprets:
Javier Beltrán, Marta Codina, Bàrbara Roig, Mireia Illamola, Laura Pau, Marc Tarrida
Ajudantia de direcció:
Ramon Bonvehí Rosich
Il·luminació:
CUBE.ez
Escenografia:
CUBE.ez
Vestuari:
Laura García
Vídeo:
Erol Ileri
Caracterització:
Alice Del Bello
Assesoria de moviment:
Toni Luque
Composició musical:
Erol Ileri
So:
Erol Ileri
Sinopsi:

Lara Díez Quintanilla, autora resident de la Sala Beckett la temporada 2020-21, dirigeix Eufòria, el text resultant de la seva residènciaL’autora ha volgut parlar d’aquesta sensació, d’aquest sentiment de benestar total que es mou radicalment en termes absoluts.

L’eufòria és com un huracà, on hi és ella no hi ha ningú més i anul·la la possibilitat de trobada real amb l’altre. Resulta embogidora quan es converteix en un estat sostingut o en l’objectiu final de tot. Assimilar-la com a sinònim de felicitat és la nostra malaltia genètica col·lectiva, perquè transforma la vida en un contenidor d’expectatives impossibles i en una fàbrica de frustració interminable.

---

Un poble que vivia galopant en l’eufòria eterna es va veure amenaçat per un final. No hi havia res a fer per evitar-ho. Qualsevol intent de rebel·lar-s’hi produïa l’efecte contrari. Tothom va col·lapsar. La majoria va preferir anticipar-se i esclatar abans d’enfrontar-se a un moment així. Qui es va quedar va haver de tirar enrere, travessar un pantà bipolar i tornar al principi per poder, a la fi, assumir que s’acabaria.

L’obra és el viatge d’un grup de persones soles cap a un final compartit, a través d’aquest món malalt d’eufòria, que es promet infinit.

Crítica: Eufòria (Lara Díez)

03/01/2022

Com si s'acabés el món

per Ana Prieto Nadal

Lara Díez Quintanilla va escriure Eufòria en temps de confinament i ara la dirigeix amb tintures postdramàtiques en un espai escènic dissenyat i il·luminat per Cube.bz, amb so, música i vídeo d'Erol Ileri, i amb un repartiment d'actors entregat i solvent. Javier Beltrán, Marta Codina, Mireia Illamola Riubugent, Laura Pau, Bàrbara Roig Grifoll i Marc Tarrida Aribau tan aviat adopten una identitat anònima i col·lectiva ‒i es posen la “màscara de poble”, un casc tou i cenyit de color beix, faixa cranial ben antiestètica‒ com esdevenen integrants diferenciats d'un grup d’amics que han crescut i s’han suggestionat junts. Cadascun d’aquests joves, obsedit per una ambició concreta, assumeix en clau hiperbòlica diverses variants i mutacions del concepte d’eufòria. Ni tan sols la irreversibilitat del col·lapse planetari sembla poder treure’ls del bucle, però una netejadora providencial com un deus ex machina sabrà exhortar-los a viure el present.

La primera vegada que apareixen en escena ho fan amb caretes de nens i l'atenció absorbida per una pantalla gegant on es projecten dibuixos animats que suggereixen exultació o poder ‒Oliver i Benji imbatibles al camp, un Kame Hame Ha i l'alegria extrema de l'Arale‒. Una dècada més tard, quan ràfegues audiovisuals d'herois invencibles i amors ensucrats encara il·lustren els seus anhels, els sis amics celebren el seu darrer aniversari com a grup i es disposen a complir uns somnis engreixats a base de ficcions.

A partir d'aquí se succeeixen plàstics i confeti, premis i beques, promeses de no rendir-se mai, fites irrealitzables, celebracions histèriques i l'amistat com a única empara més enllà del simulacre. Hi ha dos addictes a l'amor, una científica que aspira a trobar el sentit de la vida ‒“Investigaré la manera de quedar-nos a viure aquí dalt, per sempre!”‒, un atleta que s'ho juga tot a un batec, una cantant que triomfa en una gran gala ‒un dels moments més aconseguits és el contraplà audiovisual amb una gran ovació per part de les celebrities‒ i una noia “normal” que s'alegra dels triomfs dels altres i tracta “la vida com un llarg diumenge a la tarda”. Àvids de rècords esportius, de concerts multitudinaris, de passions antològiques i de descobertes transcendentals, tots es toparan amb els seus límits i amb el dolor de no saber acceptar-los. Després, en ple cataclisme planetari, es lliuraran a un activisme de nens mimats, amb lemes com “No ens podeu robar el dret a petar-ho”.

L'espectacle desplega una bateria de situacions suggestives, feblement agrupades sota títols un punt grandiloqüents, potser irònics, com “La veritat” o “La transcendència”. Destaca la bona feina actoral d'aquest cor eixelebrat que es mou a rauxes i disbauxes, i funcionen millor les filmacions realitzades en directe que les imatges extretes d'una mena d'arxiu universal de la humanitat per il·lustrar conceptes com l'èxit i el poder. Més que una faula distòpica, Eufòria és una paràbola apocalíptica ‒en el sentit etimològic de la paraula‒ que ens permet assistir, de primer, a la gest(ac)ió consensuada d'un estat col·lectiu de negació i de plètora, i, més tard, al viatge vers l'adultesa d'un grup de plançons generacionalment empesos a una felicitat sostinguda i sense fissures. Flota el pastís de la reconciliació sobre l'univers estrellat, i bufar-ne les espelmes serà una manera de renovar els vots.


Article publicat a Núvol el 3 de gener de 2022