Avui serà la fi del món. O això creuen ells.
Un periodista entra a una oficina de turisme d’un poble perdut on hi treballa una funcionària de poques paraules. Ha vingut a cobrir la notícia del dia, l’arribada de la fi del món, i l’únic que vol és acabar la feina aviat per començar les seves vacances.
És hivern, fa una calor insuportable i és la 184ª vegada a la història que s’anuncia la fi del món. Serà aquesta la definitiva?
Nota de l’autor
Habitualment, aquestes notes acostumen a aportar la reflexió més conscient, més mental, per part de l’autor, sobre l’obra que ha creat. En aquesta ocasió, sincerament, em costa fer aquest exercici. Perquè és una obra escrita, sobretot, des de la necessitat i la intuïció. No us heu despertat mai un dia i, de cop, tot sembla conspirar contra vosaltres? Semblaria que, d’alguna manera, deixem de ser amos del nostre destí per acabar engolits pel pes implacable dels fets i la realitat. Crec que és en moments com aquests que ens adonem de la fragilitat de la nostra existència. I crec que en els darrers temps tots n’hem sigut testimonis en major o menor mesura. Aquesta obra és un intent d’explorar aquests territoris.
Però si volia iniciar aquest camí tenia clar que la comèdia m’havia d’acompanyar. El sentit de l’humor és segurament l’arma més poderosa que tenim per combatre l’absurd de l’existència, l’estupidesa humana i, qui sap, potser fins i tot, la fi del món.
Jan Vilanova
"Foscor" funciona si l'espectador parteix d'una clara premisa: posar.se en la pell del pobre periodista (Dafnis Balduz) que, un día qualsevol, sense motiu aparent (bé, sí, la fí del món, però això gairebé no és notícia, ho han anunciat tantes vegades...) es veu xuclat pel destí i entra en un univers irreal i absurd. Com si fòs el protagonista, per exemple, d'aquelles pel.lícules en las que el policia de torn, a punt de jubilar.se ha de complir un últim treball l'últim dia de feina abans de jubilar.se...Bé, no és exactament així, però gairebé. El desditxat periodista, ha de cobrir una última notícia (sí sí, la fi del món...), però ell s'ho prèn com un treball més....però és que és l'últim!....abans de les vacances i abans de poder gaudir dels seus fills, que estàn amb la mare....Es un pobre home, envoltat de problemes personals, amb una total apatía per la feïna, que només aspira a tenir una mica de descans amb els seus, poc l'importa la fí del món. Però que de cop i volta --ai la fragilitat humana!-- veu com tot se li regira: va a parar a un poble que no figura ni al mapa, se li espatlla el cotxe i a sobre entra a l'ajuntament/oficina de turisme a demanar ajut i....
Aquesta peça de Jan Vilanova que beu directament de Samuel Beckett, però també podria fer.ho d'Ibsen o del mateix Stanley Kubrick, podria haver desembocat en un thriller d'aquells que en veiem un munt al Festival de Cinema de Sitges: tancat en un espai reduït, sense poguer sortir ni fer res, esperant la fí del món, i a sobre enfrontat a un personatge (o varios) que gairebé el fan embogir. Però Clara Manyós, la directora, opta per, sí, agafar una mica de thriller, però barrejar.ho amb molt humor negre i sobretot amb l'univers de l'absurd que provoca en l'espectador tres reaccions, la qual cosa està molt bé: tensió (per la situació), somriure (per la dutxa d'humor negre) i angoixa, molta angoixa, vivint en aquell ambient claustrofòbic on ha anat a parar, sense voler, el nostre desgraciat protagonista.
"Foscor" t'agradarà si t'agrada Beckett, però jo diría que va encara molt més enllà de "Tot esperant Godot", segurament amb un llenguatge més proper, més tangible, però igualment absurd. En aquest sentit és estelar, a la vegada que et posa dels nervis, el triple personatge que eficaçment interpreta l'Agnès Busquets. Tots dos, amb una escenografía nua (només una cadira) t'engolleixen per submergir.te en un univers dantesc. D'allà no pots sortir, però és que si surts segurament t'espera un exèrcit de zombis per rematar.te definitivament....
Doncs tot això i una mica més és "Foscor": viu i posa't en la pell del pobre Dafnis, que ja estava prou angoixat pels roblemes familiars i per la imminent caiguda del cabell, i t'ho passaràs bé alhora que patiràs. I sobretot, entra en el joc del absurd i deixa't anar.