Gardenia, que el 2010 es va veure a Avinyó i a Temporada Alta, recollia les fascinants històries vitals de nou persones — nascudes homes— que van decidir en un moment de la seva vida assumir una nova identitat com a dones. Individus d’una certa edat que feien dels seus records de lluita i supervivència un colpidor relat, a vegades dur, altres vegades divertit, sempre únic. Una coreografia de l’ambigüitat dels gèneres que va deixar una profunda empremta entre el públic. Una dècada més tard, Alain Platel —referència indiscutible del teatre europeu—torna a revisar aquest projecte amb pràcticament el mateix repartiment per aprofundir encara més en la idea del pas del temps.
Ha passat una dècada del comiat de Gardenia. I nosaltres ja no som els mateixos, però molts tenim encara un gran record d’aquell espectacle, que ha esdevingut mític. Veure’l de nou, tant temps després, ha sigut una experiència especial i rara, entre el dejà vu i l’emoció intensa viscuda de nou, renovada. Aleshores, aquells intèrprets, ja semblaven éssers trencadissos i d’una fragilitat extrema. Imagineu-vos-els ara. Tot i així, no m’estranyaria gens tornar-los a veure damunt d’un escenari d’aquí deu anys més, seria magnífic.
Gardenia va néixer gràcies a l’actriu Vanessa van Durme quan va veure el documental Yo soy así de Sonia Herman Dolz, un documental que mostra el tancament del cabaret Bodega Bohemia de Barcelona i la vida dels seus vells artistes. Durme va imaginar un espectacle teatral amb ella i alguns dels seus vells amics transvestits i transsexuals, tot recollint les seves experiències. Em pregunto si convèncer després Alain Platel, Frank van Laecke i el compositor Steven Prengels devia ser fàcil. En tot cas, el resultat és un espectacle memorable, únic: Gardenia. Avui: Gardenia – 10
anys després.
No hi ha grans diferències entre els dos espectacles, més enllà del nombre d’intèrprets i la pàtina de respecte que dona el temps. Ara són set actors, fa deu anys n’eren nou. Aleshores algun crític va suggerir que “Gardenia és una obra estranya i complexa. No sembla basar-se en la ficció, sinó en veritables estampes que mostren uns rostres singulars que arrosseguen cossos envellits i decadents, que juguen a enganyar el temps en cada transformació, quan s’abillen i es posen coloret i rímel. El que apareix és una veritat implacable, plena de sensacions rares”. Potser hi afegiria que aquests cossos i rostres rejoveneixen i destaquen en la seva transformació quan aflora la veritat del seu ésser. Alain Platel comprèn i universalitza que la gent amb algun tipus de dificultat a la seva vida, ja sigui física o psicològica, viu d’una manera més intensa i té una mirada més poètica; i això queda de manifest a Gardenia, que ens fa interconnectar d’una manera més profunda amb l’ambigua naturalesa dels personatges.
La clau per entrar en l’univers de Gardenia és l’emoció. Com espectador un confraternitza, empatitza o bé desconnecta. La diversitat de sensacions que desperta l’espectacle és àmplia, però no sempre complaent. Penso en el patetisme que desprenen algunes situacions i personatges, un patetisme poètic, si voleu, però que tomba l’ànima. Qui sap si fruit dels propis prejudicis. Això mateix passa amb el dolor, l’isolament i la idea evident d’una fi pròxima. Quines vides tan allunyades i tan pròximes, quanta tristesa i quanta alegria, i quina valentia.
Un no pot deixar de preguntar-se com de difícil i dramàtic devia ser l’homosexualitat, el transvestisme i la transsexualitat en els anys 60 i 70, si ja ho és ara. Deu anys abans o deu anys després, Gardenia representa moments, petits instants, fotografies que perduren, retalls de vida que mostren l’empremta que deixa el temps, la soledat i la felicitat en nos i altres. Però també és memòria d’una època, dignificació humana i sentit de consciència moral.