Gente Bien

informació obra



Direcció:
Jordi Milán
Dramatúrgia:
Jordi Milán
Intèrprets:
Jordi Milán, Mercè Comes, Jaume Baucis, Toni Torres, Meritxell Duró, Núria Benet, Alexandra Gonzàlez, Babeth Ripoll, Bernat Cot, Montse Amat, Oriol Burés, Toni Sans, Berta Adell, Laia Piró
Direcció Musical:
Joan Vives
Composició musical:
Joan Vives
Sinopsi:

Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l'objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.  


Podreu accedir a les gravacions clicant la pestanya del video de les fitxes.

Si tens dificultats, clica aquí

La Cubana sempre ha cantat i ballat en tots els seus espectacles, més malament que bé, i sempre utilitzant l’art del “dissimulo”. Ara ens veiem obligats, per “raons de pes”, a realitzar un musical seriosament! El perquè ja el veureu. Per a fer aquest musical, La Cubana utilitza com a excusa “Gente Bien”, un sainet molt divertit escrit per Santiago Rusiñol al 1917. Hem creat un “especial” viatge en el temps on els personatges de Rusiñol ens descobreixen que la necessitat d’aparentar no té mesura, ni època, ni data de caducitat.

La Cubana fent un musical? Sabrem fer-ho? De moment ens ha sortit una opereta molt divertida… La resta està per veure… Ens en sortirem? Qui sap? Però segur que teatre en farem!

Finalista en la categoria de musical. Premis de la Crítica 2016

Crítica: Gente Bien

19/10/2016

Deconstruir el gènere musical en un viatge pel túnel del temps

per Andreu Sotorra

(...) Els espectadors de l'espectacle «Gente bien» s'adonaran de seguida que l'escenari del Teatre Coliseum s'ha revestit amb una embocadura (obra de Castells Planas) que representa una imitació de la del Teatre Tívoli i per això hi ha reproducció de la corona circular superior amb la data del 1919, que recorda l'obertura del teatre del carrer Casp de Barcelona. La Cubana ha estat una de ls companyies habituals del Tívoli, però en aquesta ocasió ha canviat l'ampli vestíbul del carrer Casp per les columnes del Coliseum de la Gran Via. (...)

I La Cubana s'hi ha posat amb tant d'«empenyu» —com diria el seu homenatjat, el sitgetà adoptiu don Santiago— que com faria aquell artesà del Bulli, ha deconstruït el gènere del musical i ha creat un gènere nou que es podria anomenar «paramusical» de la mateixa manera que els més avantguardistes anomenaven «parateatral» algunes creacions seves de petit format.

I dins d'aquesta proposta «paramusical» hi cap tot el que La Cubana hi vol fer cabre —l'espectacle podria durar quatre o més hores, com aquelles produccions internacionals que no s'acaben mai... però només en dura dues!— en una mena de viatge pel túnel del temps que va des del mateix 1917 de l'origen del sainet al 2017, que ja és al tombant de la cantonada, passant per la dècada dels anys cinquanta, justament quan es produeix la vaga dels tramvies del 1951 a Barcelona, fent un salt fins a la dècada dels anys vuitanta, quan Franco ja ha mort i la Dictadura s'espolsa les puces, i acabant amb l'avui mateix, el 2017, amb el rerefons de la globalització, la corrupció i el procés d'independència.

Estic segur que la mateixa Cubana, com la majoria dels espectadors, s'han quedat amb les ganes d'anar més enllà en aquesta «Gente bien». De la mateixa manera que s'ho passen i ho fan passar molt bé en la representació de l'època inicial del sainet de Rusiñol i que passen mig de llarg pels cinquanta i els vuitanta, un s'imagina el que es podria fer amb un sainet modern caricaturitzant, com va fer Rusiñol en el seu moment, la societat actual.  (...)

Amb «Gente bien», malgrat el salt musical de la companyia, La Cubana torna a ser La Cubana. Sí que hi ha un considerable relleu entre els seus intèrprets, però la presència de les tres cares més visibles de la companyia des dels seus inicis li dóna una pàtina de velada antologia, aprofitant l'excusa de Santiago Rusiñol, que no es pot dir que l'home s'hi hagués esmerçat gaire amb la família que s'ha fet rica amb la carn i els embotits i que, gràcies a adquirir un títol noble, mengen al mateix plat de l'alta burgesia tot i que han de fer el sacrifici de parlar en castellà. (...)

No cal dir que estem davant d'un altre èxit garantit de temporada que congregarà espectadors fidels i espectadors nous. I no cal dir tampoc que «Gente bien» és un dels espectacles imprescindibles en el currículum de qualsevol espectador sense fronteres. Les dues hores vénen farcides d'una quinzena de números musicals, des del principal «Gente bien» a «Sí, señor Conde», «La mala reputació», «No t'assustis, que se'n parli!» o «Que te la fríen!». (...)

La llista, tant d'intèrprets destacables com de personatges, seria llarga. Diguem, parodiant el leit motiv del sainet de Santiago Rusiñol, que hi ha més personatges que llonganisses. Tots abocats en la filosofia artística de La Cubana: una energia que es contagia i que fa endevinar als espectadors que hi ha tant d'espectacle a l'escenari com darrere l'escenari, on el ritme d'entrades i sortides, de canvis de personatge i d'embolica que fa fort és tota una prova de foc per als intèrprets que, al llarg de vint-i-cinc anys, han passat un moment o altre per la companyia. Es mereixen el millor perquè ells sí que, en el fons, són el milloret de la millor «gente bien» que té el teatre català. (...)