Girls like that

informació obra



Intèrprets:
Clara Moraleda, Aida Llop, Cristina López, Laura Porta
Sinopsi:

A “GIRLS LIKE THAT (Noies d'aquestes)” Evan Placey ens mostra com un grup de noies fan bullying a una de les seves amigues estigmatitzant-la per la seva conducta sexual. Una de les raons que em va impulsar a escriure aquesta obra, ens diu l'autor canadenc, va ser mirar d'entendre quins factors contribueixen a perpetuar aquestes conductes discriminatòries.

 I és que, d'una banda, les noies reben, a través de la publicitat, les sèries i les xarxes socials, el missatge de que el valor d'una dona està en la seva imatge, en el seu cos i en la seva sexualitat, però alhora està mal vist que les noies se sentin a gust amb el seu cos i s'expressin sexualment.

 A Placey també li interessa explorar els nivells de responsabilitat de les persones que fan bullying. Sense negar que tothom és responsable dels seus actes, ens dona a entendre que, si moltes noies actuen així és per por de que, si s'oposen a la pressió del grup, seran apartades o tractades de la mateixa manera.

Es podria dir que “GIRLS LIKE THAT” és una de les poques obres sobre adolescents que no para de representar-se arreu del món. I és que, malgrat la llarga lluita del feminisme, la manera com moltes noies interioritzen una visió discriminatòria sobre la seva sexualitat continua sent, malauradament, molt vigent. 

SINOPSI

Les noies del St. Helen són amigues de per vida, però quan la foto despullada de la Scarlett es fa viral a tot l’institut li fan el buit. El problema amb noies d’aquestes, diuen, és que les seves cagades ens perjudiquen a totes.

SOBRE L' AUTOR

Evan Placey (Canadà) escriu teatre, però també ha escrit per a la ràdio, la televisió i el cinema. Entre les seves obres destaquem Mother of Him (2010), Holloway Jones (2012) i Girls Like That (2013), que ha estat representada al Regne Unit, Canadà, Alemanya, Holanda, Portugal, Itàlia i França.

Premis que ha rebut l’obra

  • Writers’ Guild Award com a millor obra per a joves, Regne Unit.
  • Scenic Youth. Regne Unit. Orpheon Bibliotheque per a obres de teatre per a joves. França
  • Jugend Theatre Preis, Alemanya

SOBRE LA COMPANYIA

L’associació cultural CÀLAM ha treballat des de fa anys en tres àmbits: art, joventut i educació, realitzant molts projectes d’abast local i internacional. Fidels a aquests objectius, es proposen posar en escena "Noies d’aquestes" perquè és un text que permet connectar amb el públic jove pel seu llenguatge fresc i per la manera com aborda temes que els inquieten.

Crítica: Girls like that

16/05/2022

Ball de gronxadors

per Andreu Sotorra

¿És possible concentrar en noranta minuts mig segle d'un retrat social infantil i adolescent de la mà de cinc noies del centre educatiu de la corporació catòlica de St Helen, cal suposar que de la filial del Canadà, d'on és originari l'autor i dramaturg Evan Placey, des que entren al curs de P5 i continuen en els progressius cursos de primària i secundària fins que es retroben, ja com a exalumnes, en una d'aquelles festes que ningú en el fons no té cap ganes de reviure, quan tenen 45 anys?

La resposta és que sí. Ho fa la companyia Càlam amb cinc actrius que tenen la virtut de representar amb diferents matisos d'edat des dels primers moments com a criatures, quan tenen cinc anys, sense caure en l'error del pretès infantilisme, passant per l'etapa de cap de pardals de la pre i la post adolescència fins a la maduresa adulta.

Ho aconsegueixen perquè es pot dir que fan una mena de “ball de gronxadors”, que sembla un ball inspirat en el moviment coreogràfic de tants balls tradicionals en cercle que expliquen una història mentre els balladors es mouen com les agulles del rellotge.

Aquí no hi ha cintes de colors per entortolligar en un pal central amb el suport de falques. Hi ha els cinc gronxadors (una escenografia senzilla i eficaç pel seu dinamisme i la seva versatilitat). Hi ha els micros estratègicament situats i camuflats a cada cantonada de l'estructura gronxadora (ja diré quin paper hi fan). Hi ha cinc motxilles de bressola. I hi ha una caracterització per a les cinc protagonistes d'uniforme escolar de faldilles amb pitet de quadres que aquí sempre és vist com una etiqueta d'escola privada elitista, però que en la tradició anglosaxona, per evitar discriminacions de classe, és habitual i obligatòria per a tota la comunitat educativa, tant si és pública com privada.

Amb aquesta estructura, l'autor de «Girls Like That (Noies d'aquestes)» posa sobre l'escena la plaga del buylling i ho fa, potser inconscientment, demostrant que allò que finalment ara és admès i tractat, si es detecta, com una acció violenta, assetjadora i de conseqüències per a tota la vida, ha succeït —només cal comptar cinquanta anys enrere on comença tot— des de sempre sense que els adults, el professorat, els pares i les mares o els tutors, hi vegessin més enllà de les seves ulleres fosques.

El guió de l'obra és d'acció directa, sincopat, sense repòs, rítmic i d'una veloç cronologia de dates i fets que fa que les cinc intèrprets siguin capaces d'explicar la història en clau de redacció lliure que els demana en principi la professora sobre el passat de les seves mares i les seves àvies.

Del buylling de llapis carbó i ploma de tinta amb pops es passa al buylling de les xarxes socials amb el mòbil omnipresent i també com a eina que es clava com un plomí antic i que penetra com un ull orwellià a la intimitat de cadascú. Una foto d'una de les noies, l'Scarlett, nua, desencadena el conflicte de ressò més contemporani.

He dit que l'estructura escenogràfica es movia al voltant de cinc gronxadors. Cinc gronxadors que serveixen per simbolitzar també els utillatges de les diferents èpoques de les quals es parla: els pupitres escolars, les oficines amb les antigues màquines d'escriure, els bancs del parc dels botellots de nit...

¿I els micros, que he deixat per al final...? Un dels atractius de tot el muntatge és que l'obra no es limita a desenvolupar un discurs només de paraula sinó que les cinc intèrprets monologuen, dialoguen, es posen en la pell d'altres personatges —nois inclosos—es mouen coreogràficament, ballen i hi interpreten cinc o sis números musicals de veu en directe i música enregistrada que gairebé converteix la peça en un mix mix d'obra de text i d'obra musical.

Evan Placey té aquesta obra traduïda a moltes llengües i representada en molts països. Diguem també que en la versió original i en alguns muntatges d'altres països, les protagonistes són mitja dotzena i no cinc. El nombre de la versió catalana, per descomptat, no li escatima contingut, com deixa ben clara la rastellera inicial de la recitació d'insults i impromperis que posa els espectadors en situació perquè tinguin clar que l'obra no es mossegarà la llengua.

És un muntatge pensat potser indirectament perquè arribi a adolescents i els posi en alerta sobre les trampes de les xarxes socials i les trampes de la pressió ambiental dels estereotips de la publicitat i els rols de la joventut que no només s'ha de menjar el món sinó que, pretesament, no ha de caducar mai.

Per a adolescents, sí. Però veig l'obra també sobretot per a adults que potser han viscut diferents generacions exposats a la discriminació o el ridícul del líder de grup i la conxorxa i el silenci dels seus seguidors. I també per als adults d'avui en dia que conviuen amb infants i adolescents a casa, alguns dels quals sovint no entenen per què no estan a gust amb el número del sorteig que els ha tocat a la vida. Com sovint s'ha dit: sempre és millor prevenir que haver de curar, potser tard i malament. Les cinc actrius de «Girls Like That (Noies d'aquestes)» hi posen, valgui la redundància, els cinc sentits per mantenir l'equilibri perfecte entre l'exigència de la ficció i la cruesa de la realitat. (...)