Goldengas és una performance que basada en una experiència real, ens mostra metafòricament, la relació d’una dona amb la seva pròpia energia i com ella es transforma quan decideix utilitzar-la de manera diferent. Passant, d’allò desastrós de la societat actual, al cel dels superherois. És una performance sociodèlica, que de forma crítica i irònica, es val de multitud de referències universals i d’una semiòtica molt variada, per provocar multitud de sensacions i de lectures trobades al mateix temps.
És la prova que convertir la merda en or, la sang en llet o el gas en perfum, està a l’abast de tothom.
Tècnicament parlant és una barreja entre; art d’acció, dansa, teatre experimental i interacció amb audiència i vídeo.
Hi ha performances que pots gaudir o submergir-t’hi més pel seu potencial que pel que realment vius durant la funció. Goldengas, performance sociodélica, crec, que n’és un exemple. La proposta que dirigeix Ignacio Galilea –performer multidisciplinari que ha treballat amb artistes com Marcel·lí Antúnez– es planteja des de l’inici en dos plans juxtaposats. En un hi trobem l’acció, la performer (Susana Goulart) qui encarna una dona vestida amb un abric de cuir i una gorra russa que li tapa tota la cara, que carrega amb una bombona de butà. En l’altre pla, la no-acció, que en aquest cas es tracta de subtítols projectats a la paret. Amb la premissa que els comentaris que llegim són els pensaments del públic, Galilea es confronta amb el què passa escena i amb allò podria estar passant pels caparrons dels espectadors. Custodiant la paret del fons, darrera una taula, hi ha el mateix director i en Carles Lòpez que s’encarrega de la música.
Aquest distanciament a l’inici és divertit, però a la llarga destorba sobretot perquè la performer fa tot un viatge, una metamorfosi, de menjar merda i carregar amb una bombona de butà com si fos tot allò que arrossega a l’existència més miserable a la convicció heroica que al donar la volta la truita a la realitat es converteix en un superheroïna. Sense begudes energètiques pel mig, la bombona de gas es converteix en la font d’energia positiva que dona ales a la superheroïna enfundada en un vestit daurat, amb capa, perruca rossa i ulleres de sol.
Aquesta mena de viatge iniciàtic d’aquesta heroïna surrealista es mostra amb la projecció d’un vídeo filmat a les naus del Konvent.zero de Cal Rosal (El Berguedà). De fet, els audiovisuals són la documentació del canvi o de la revelació de la protagonista. Realment hi ha poca acció al llarg d’una hora, però la performer, la Susana Goulart desprèn una energia intensa i et fa creure el seu personatge, ja sigui en la misèria com en la més absoluta positivitat il·lusòria. Ara bé, els subtítols que pretenen ser intel·ligents es converteixen en un joc indecís: faig mofa de la performance i la performer o les qüestiono per reforça-les? Més que ambigüitat en la proposta, es nota la manca de recerca –que deu ser per manca de temps. Goldengas també flirteja amb el ritual, trencant en algun moment amb la quarta paret, però aquests intents tampoc acaben de ser consistents. En aquest aspecte sembla que la delimitació de l’espai i la quarta paret no s’acabin de definir bé, la qual cosa fan que les petites excursions cap el públic o del públic cap a l’escena es converteixin en accions un pèl ortopèdiques. El millor de la peça? La cara de felicitat de la performer imaginant-se volant com Superwoman davant d’un ventilador, pot fer creure per uns instants que de la merda potser en podem fer or.