Hotel

informació obra



Companyia:
Cirque Éloize
Sinopsi:

La prestigiosa companyia canadenca Cirque Éloize us dona la benvinguda al seu Hotel, un edifici antic i encantador que acull viatgers de tota mena. Un espai en què tots som una mica estrangers. Un lloc que reuneix gent absolutament diversa i anima a trobades extravagants. Històries humanes
passades pel filtre lluminós del circ. Una gran família pintoresca i temporal que aquí representen una dotzena de músics i acròbates en escena i que ens explicaran la seva vida a través de gèneres i números diversos. Un espectacle per a tots els públics d’una companyia que ja ha meravellat el públic de Temporada Alta en altres ocasions.

Crítica: Hotel

14/07/2019

Hostes i espectadors alhora

per Núria Sàbat

Una prestigiosa trajectòria de 25 anys, 15 aplaudides produccions originals i alguns dels millors escenaris del món avalen la merescuda fama d’aquesta companyia circense considerada una de les precursores de l’anomenat nouveau circ que tants i tan bons seguidors ha tingut posteriorment.

Fundat a Mont-real el 1993 pels quebequesos Daniel Cyr i Jeannot Painchaud, Julie Hamelin i Claudette Molin, el Cirque Éloize actualment és presidit per J. Painchaud i dirigit per Emmanuel Guillaume juntament amb Éloi Painchaud com a director musical.

I justament per celebrar aquest quart de segle debuta al Festival Castell de Peralada per presentar-hi el seu darrer espectacle. Hotel no és un muntatge espectacular, amb sobredosis de pirotècnia i efectes especials, sinó més aviat una proposta càlida i acollidora que ha sabut travar una història peculiar en què tècnica i creativitat s’uneixen per alçar un univers suggeridor –on la veu i el swing de la sensacional Sabrina Halde juguen un paper essencial– en què els diferents números no es presenten de manera aïllada, a l’estil tradicional, ni individualitzada; de manera que si el primer pla l’ocupen, per exemple, Andrei Anissimov i Emma Rogers, al fons del concorregut hall, davant, darrera o per sobre del llarg taulell, els grums corren atrafegats amunt i avall, portant maletes, safates o buscant el gos Carpette que ha desaparegut misteriosament.

Es tracta d’un grup compacte d’artistes multidisciplinaris que podem veure evolucionar magníficament a la perxa xinesa, amb el hula hoop i en especialitats com el mans-mans, en què destaquen la parella formada per Julius Bitterling i César Mispelon, capaços de capgirar el rol del portador. Un altre duet són Jéremy Vitupier i Antonin Wicky, un parell de clowns encarregats de rebre hostes i espectadors als quals arrenquen somriures i alguna riallada. Una Bennett i els seus nusos a la corda aèria, Cory Mars amb la roda Cyr, els poètics malabarismes de Philippe Dupuis amb galledes i pilotes per intentar pal·liar les goteres que amenacen la recepció de l’hotel, i Tuedon Ariri enfilant-se per l’estructura metàl·lica que simula l’hotel –i que l’efectiva il·luminació de Mathieu Poirier redibuixa en funció del moment o per crear noves estances– completen aquest acolorit mosaic d’acròbates, gimnastes, músics... proper a una coreografia –bona feina d’Annie St. Pierre– de petites històries entrellaçades que configuren un món concret i intemporal alhora on tot sembla possible. Fins i tot que el complex art circense sembli la cosa més senzilla del món.

I és clar que tota funció demana l’escalf d’un fort aplaudiment final, però quan, a la sortida, una noieta demana fervorosament on ha d’anar per poder estudiar “això”, és evident que l’objectiu s’ha aconseguit del tot.