El director Kornél Mundruczó i la seva companyia Proton Theatre porten a escena la història d'un desnonament. Els girs de realisme màgic característics d'aquest director hongarès acaben configurant un reflex molt al detall de la nostra societat i de les relacions que establim entre humans. Un espectacle poètic i polític basat en fets reals, admirat i premiat des del 2016 per tot Europa.
Per fer complir la voluntat testamentària d’un difunt, un home arriba un pis de Budapest per expulsar la dona soltera que hi viu, però un gir inesperat li impedeix dur a terme el seu pla. Ell es veurà obligat a fer un examen de consciència, i alhora apareixeran els secrets foscos que amaga el pis, als quals s’hauran d’enfrontar els nous inquilins. En la banalitat de la vida i la falta absoluta d’empatia, sense cap habilitat per comunicar-nos si no és a través de la tecnologia, triem els nostres destins o bé les nostres vides estan predestinades? Els personatges viuen una imitació de la vida; una vida allunyada de la situació política del moment. Un espai al marge d’una societat en què la injustícia és una llei no escrita.
“La representació teatral més efectiva d’aquesta situació que he vist fins a dia d’avui. No havia vist mai un comentari més eficaç sobre la demolició de la vida i la memòria; l’esclafament dels objectes petits que tothom té dret a portar i a guardar, trets dels sense sostre, les minories i tots els perseguits per qüestions de raça. Significativament, el jove director hongarès, amb sensibilitat i enginy, capta el racisme de la vida quotidiana, les diverses discriminacions, l’experiència de viure una vida sense perspectives.” (artplay.gr - Grècia)
Premi de la Crítica de teatre hongaresa 2016 a la Millor escenografia per a Márton Ágh.
Premi del 17è Festival del Teatre Nacional de Pécs (Hongria) 2017 al Millor text i dramatúrgia per a Kata Wéber i Soma Boronkay i a la Millor escenografia per a Márton Ágh.
Premi del Públic al Baltic House Festival 2017 de Sant Petersburg (Rússia).
El 2009, Kornél Mundruczó, director de cinema i de teatre, i Dóra Büki, productora teatral, van fundar Proton Theatre, amb seu a Budapest, una companyia artística virtual organitzada a l’entorn de les produccions independents del director. A banda de preservar la màxima llibertat artística, el seu objectiu és garantir una estructura professional per a les seves obres i projectes teatrals de producció independent. Principalment, els seus espectacles es realitzen com a coproduccions internacionals, i d’entre els seus col·laboradors habituals hi trobem el Wiener Festwochen; HAU Hebbel am Ufer de Berlín; KunstenFestivalDesArts de Brussel·les; Trafó House of Contemporary Arts de Budapest; HELLERAU de Dresde.
A part de les produccions del seu director -com ara The Ice (2006); Frankestein Project (2007); Hard to Be a God (2010); Disgrace (2012); Dementia (2013); Winterreise (2015); Imitation of Life (2016); The Raft of the Medusa (2018); Evolution (2019)- tenen per propòsit donar espai a la realització de les idees dels membres de la companyia. Amb aquest esperit s’han creat els espectacles següents: Last, dirigit por Roland Rába (2014) o 1 Link, dirigit per Gergely Bánki (2015) y Finding Quincy, dirigit per János Szemenyei (2017).
Els espectacles de Proton Theatre han girat per més de 110 festivals durant tots aquests anys, des del Festival d’Avinyó passant pel Festival d’Adelaida i fins al Festival Internacional de Singapur, el Festival Bo:m de Seül o el Zürcher Theaterspektakel.
El debut a Barcelona de la companyia hongaresa Proton Theatre, amb seu a Budapest, fundada pel director teatral i cineasta Kornél Mundruczó (Gödöllö, Hongria, 1975), s'inclou dins la gira internacional que està fent amb el seu celebrat espectacle «Imitation of life», sobre el drama que envolta un desnonament. El plantejament amb el qual arrenca la història de la guionista i dramaturga Kata Wéber (Budapest, Hongria, 1980), muller del mateix director, sembla una metàfora de la realitat del carrer més quotidiana.
En les últimes hores prèvies a l'estrena del seu muntatge al Teatre Lliure de Montjuïc, al centre de Barcelona es vivia un desplegament paramilitar dels mossos per cobrir la comitiva judicial que desallotjava Casa Àfrica, al carrer Canuda, a tocar de la Rambla, i unes hores després, un col·lectiu okupava en una acció de protesta l'hotel d'aires colonials —per allò de la companyia de tabacs, les Filipines, el mecenes maleït marquès de Comillas i el seu encara més maleït conseller i administrador d'almoines mossèn Cinto—, l'hotel «1898», a la mateixa Rambla, edifici propietat de Núñez y Navarro.
Mentre tot això passava, a Montjuïc i al barri del Poble Sec, una apagada elèctrica de la tarda de l'estrena havia desconfigurat sense previ avís la digitalització del sobretitulat català de l'obra representada en hongarès fins a obligar els tècnics —després que algun espectador clamés en una reacció “linguahongaresofòbica” que no s'entenia res—, a cancel·lar la primera funció de les tres úniques previstes de la companyia. Allò que les hosts mercenàries de l'empresa de desnonaments Desokupa no sempre poden fer com prometen i voldrien ho aconsegueix en un plis plas de creuament de cables elèctrics l'imperi d'Endesa!
Dues úniques funcions de cap de setmana, doncs, han servit per conèixer els ets i uts de la companyia Proton Theatre en una aposta de circuit internacional que no es pot dir que hagi aconseguit omplir al cent per cent la sala gran del teatre de Montjuïc en una constatació del tradicional perfil d'interès baix dels espectadors d'aquí davant la curiositat del teatre vingut de fora.
I no es pot dir que el director i fundador de la companyia sigui aquí un desconegut del tot perquè la seva doble faceta de cineasta podria interessar també els cinèfils pel seu pas en diferents edicions del Festival de Canes, on va ser premiat, o alguna de les seves pel·lícules com «Fragments d'una dona», encara en catàleg a la plataforma Netflix, la història d'un part traumàtic que acaba amb un trencament de parella, o també «Evolució», també sobre qüestions familiars, i sempre amb la col·laboració del guionatge de la seva dona Kata Wéber, que parteix generalment d'obres teatrals anteriors.
A «Imitation of life», la companyia Proton Theatre, de Kornél Mundruczó, tracta la qüestió del racisme, la discriminació social, la pobresa, la fam i la humiliació moral que pateix una bona part de la població d'aquest segle. En aquest cas, l'autora Kata Wéber compta amb la dramatúrgia de Soma Boronkay i denuncien l'especulació i l'ofec que s'amaguen sovint darrere relacions de contractes de lloguer permesos per la llei sense comptar amb la degradació de qui en pateix les conseqüències.
L'obra té un aire de tragèdia contemporània que parteix d'uns fets reals. Els que va viure l'any 2015 la llogatera Lőrinc Ruszó, una mare gitana que va ser desnonada pels deutes que acumulava després que el líder d'un partit ultradretà la denunciés perquè havia punxat una connexió elèctrica a la xarxa. A la ficció, el barri on viu es converteix en un centre revalorat després que Budapest es converteix en la seu dels Jocs Olímpics. ¿A algú li sona tot això ni que vingui narrat en hongarès?
Una vegada més, com passa aquests últims dies arran de la invasió genocida del clan de Vladímir Putin, la ficció i la realitat es confonen, sobretot quan, parlant de l'ètnia gitana —ara que també s'ha commemorat el dia internacional del poble gitano— ha reviscolat la presumpta marginació que una part de la seva gent pateix quan vol fugir de la devastada Ucraïna cap a països veïns, similar a la que va patir l'ètnia gitana d'Hongria quan el país era de la Unió Soviètica i la que van patir abans els gitanos amb l'Holocaust nazi. La protagonista d'«Imitation of life» pateix una triple marginació: per la seva condició de dona, de gitana i de classe pobra, tan semblant a allò que va popularitzar en el seu dia Maria Mercè Marçal.
Kata Wéber, l'autora, i Kornél Mundruczó, el director, entren de ple en la figura d'un infant crescut en una família gitana, però que pel color de la pell no ho sembla, i que és víctima del rebuig d'infància al seu orígen que el portarà a intentar fugir de la seva identitat sense gaire èxit i amb un vessant incontrolable que l'aboca al crim. D'altra banda, utilitzen el perfil de la dona gitana soltera que ha de ser desnonada del pis de Budapest. L'executor del desnonament, un marmessor de la immobiliària que s'empara en una clàusula testamentària, es troba a la corda fluixa de la frontera entre la crueltat de l'acte i la consciència que el turmenta.
La posada en escena es reclou en una escenografia d'un habitatge sense gaires condicions i s'ajuda amb uns primers plans projectats, un recurs, el de la projecció, que el director utilitza com a cineasta, no per reproduir només allò que passa a l'escenari sinó també per afegir-hi un discurs propi.
Un muntatge que a pesar de la seva complexitat de contingut té una durada estàndard, noranta minuts —una altra influència del cinema—, contràriament a la tendència maximalista d'algunes de les últimes obres estrenades, i que ofereix una sorpresa imaginativa i enginyosa a la segona part quan es produeix el desenllaç del desnonament camí d'un presumpte punt i final de l'obra que no és ben bé el final esperat i que els espectadors viuen amb el cor estret en un puny perquè ni l'autora Kata Wéber ni el director Kornél Mundruczó cauen en la temptació de fer concessions ni a moralitats maniqueistes ni a maquillatges entendridors.
«Imitation of life» és, com el títol deixa ben clar, una “imitació de la vida” ni que aquesta “imitació” impliqui vivències violentes que ens atrevim a veure quan són com una pel·lícula però no voldríem viure quan passen de debò. (...)