La innombrable. Una tragèdia mediterrània.

informació obra



Direcció:
Alba Sarraute
Sinopsi:

Set artistes de circ i una cantant en directe assumeixen el repte de fusionar la dramatúrgia d’un dels drames més foscos de Shakespeare amb les tècniques del circ i el clown contemporani.

Alba Sarraute, una de les artistes de circ més conegudes del país, va començar a pensar, ja fa uns anys, com podrien explicar-se les creacions més famoses de l’escena contemporània, aquells retrats de les passions i els vicis humans que firmava Shakespeare, en clau femenina i fent servir les tècniques del clown actual. Així va néixer una Desdèmona que explicava, des d’un altre punt de vista i d’una manera diferent, l’Otelo del bard anglès. Ara, Sarraute pren, entre les seves mans de dona i de pallassa, una de les més fosques, Macbeth, un retrat de l’ambició sense mesura, i la transforma en una altra cosa que no hauríem imaginat, tot fent servir la dramatúrgia de l’obra. Aquí, la protagonista és la Innominable del títol, una dona que pateix bogeria i depressió, esposa d’un Macbeth turmentat constantment pels seus dubtes. Utilitzant elements visuals i llenguatges multidisciplinaris, el muntatge ens parla sobre assumptes com la violència, la salut mental i la migració. Tot, amb l’aspecte oníric i surrealista propi dels somnis. Aquí, Lady Macbeth i el seu marit no són personatges històrics o literaris sinó simbòlics i viuen no una “tragèdia escocesa”, com passa a l’original, sinó una “tragèdia mediterrània” que té molt a veure amb el drama de les migracions; d’aquí que l’ONG Open Arms s’hagi implicat en un projecte escènic que té la voluntat de generar un impacte visual i sensorial significatiu en l’audiència i en el context cultural i artístic.

Crítica: La innombrable. Una tragèdia mediterrània.

07/09/2024

Macbeth clown deslluït

per Martí Figueras

Alba Sarraute s’endinsa un altre cop dins el tràgic món de William Shakespeare. Aquest cop recrea la història de Macbeth amb sis clowns més en un difícil equilibri entre la foscor intrínseca de la peça, l’humor poca-solta dels pallassos i els diferents equilibrismes dels artistes. El que més es ressent és la història. Si Macbeth per si sola ja té una estructura complexa, presentant molts personatges i teixint diferents relacions entre aquests, reduir l’essència de la tragèdia a un espectacle clown, és una missió complicada. Però la Desdèmona, la Sarraute se’n va sortir amb nota.

Macbeth té dos personatges icònics: el mateix general escocès i la seva dona. Però en aquesta adaptació sols es dona veu i caracterització al general. Lady Macbeth si bé es presenta amb una cançó, no té cap línia de text que ens aprofundeixi en l’estat de follia de la manipuladora dona. Tot ho entenem a través del que diu el seu marit clown. Per altra banda, la mateixa Alba Sarraute , vestida de corb negre , exerceix de bruixa i narradora omniscient. La resta de personatges, no tots, són comparses del circ mental que viu l’ambiciós clown Macbeth. Val a dir que la interpretació de Tomeu Amer és molt bona. No sols és un bon pallasso, sinó que crea una espècie de Macbeth follet que juga amb el seu destí i amb els dels altres personatges, mentre fan els seus equilibrismes.

L’obra sembla un musical, ja que conté dues o tres cançons enregistrades que acompanyen l’aparició d’alguns dels seus personatges i profunditzen en els sentiments de culpa i de follia del protagonista. La música també s’escolta a través del saxo (quatre acords de “Smile” de Nat King Cole) o d’un tambor. Però la posada en escena excel·leix gràcies a un disseny de vestuari de Rosa Solé que tant recrea corbs i altres animals fantasmagòrics, com pijames més circenses o vestits de gala, de gran pompositat, amb braços tubulars. L’escenari, una caixa amb cortines, en forma de rombe en la qual s’aniran desenvolupant les intrigues de palau, però gran part del moviment escènic es farà a peu pla, davant d’aquest escenari (i fins i tot, jugant amb el públic, entre les grades).

Tanmateix,  trobo a faltar una mica més de risc amb els números de circ, les figures, els equilibrismes... tot plegat queda com en segon pla. Cal dir, però que la mort de Lady Macbeth, amb els equilibrismes i les giragonses en escala és d’una gran bellesa. En canvi, l’epíleg final de l’Alba Sarraute, que trenca la quarta paret, resulta ser un afegitó reiteratiu.