La magia de la danza

informació obra



Coreografia:
Alicia Alonso
Autoria:
Marc Angelet, Alejo Levis
Sinopsi:

El Ballet Nacional de Cuba és una de les més prestigioses companyies del món del ballet que ocupa un lloc prominent en la cultura hispanoamericana contemporània. El rigor artístic-tècnic dels seus ballarins i l'amplitud i diversitat en la concepció estètica dels coreògrafs, atorguen a aquesta agrupació un lloc rellevant entre les grans institucions del seu gènere en l'escena internacional.
El Ballet Nacional de Cuba és la màxima expressió de l'escola cubana de ballet, que sobre la base cultural que brinden diversos segles de tradició en la dansa teatral. 

Ballet Nacional de Cuba, arriba amb "La Magia De La Danza"  interpretant les peces més famoses de: GISELLE, LA BELLA DURMIENTE, CASCANUECES, COPPÉLIA, DON QUIJOTE, EL LAGO DE LOS CISNES, SINFONÍA DE GOTTSCHALK.

La companyia sorgeix en 1948, amb Alicia Alonso com a principal fundadora i primera figura.

Alicia Alonso, directora del Ballet Nacional de Cuba, és una de les personalitats més rellevants en la història de la dansa i constitueix la figura del ballet clàssic en l'àmbit iberoamericà.

Les seves versions coreogràfiques dels grans clàssics són cèlebres internacionalment, i s'han ballat per altres importants companyies com els Ballets de la Òpera de Paris (Giselle, Grand Pas de Quatre, La bella durmiente del bosque); de la Òpera de Viena i el San Carlo de Nápoles (Giselle); de la Òpera de Praga (La fille mal gardée); del Teatre alla Scala de Milán (La bella durmiente del bosque) i el Real Ballet Danés (Don Quijote).


Crítica: La magia de la danza

15/06/2017

Els millors fragments

per Montse Otzet

Fent referència a ballets de repertori del segle XIX, què és millor ¿veure el ballet sencer o una funció dels millors fragments? Penso que tot té el pro i el contra. Per una banda presenciar una producció sencera permet observar les característiques de creació de l’època, però per altra banda veure una funció amb el recull dels millors fragments, exempts d’escenes de transició coreogràfica i de pantomima, pot ser un veritable plaer.

I això és el que succeeix en la funció que ofereix el Ballet Nacional de Cuba. Resulta un plaer poder observar la notorietat d’una companya que manté el seu nivell de qualitat, superant tota dificultat que amb la que ha topat a través dels temps, especialment l’econòmica que es pot veure reflectida en el vestuari i escenografia però mai en el rigor i la notabilitat dels seus ballarins.

La magia por la danza és un recull dels passos a dos, de les variacions i de les escenes corals que han persistit any rere any, transmetent-se, en l’antiga tradició, de mestres a alumnes fins a arribar als nostres dies.  Alicia Alonso és la que signa les versions que veiem i que han estat inspirades en les originals de Marius Petipa, Jules Perrot i Lev Ivánov, la majoria d’elles.  

La primera gran impressió es percep en la interpretació que fa Sadaise Arencibia de Giselle. El seu físic alat i els seus impressionants braços ofereixen una plàstica que talla la respiració. Per altra banda, i en sentit contrari pel que fa a estil coreogràfic, cal destacar l’execució que va fer una immensa Viengsay Valdés  del rol de Kitri de Don Quijote, al costat d’un gallard Patricio Revé en el paper de Basilio.  El to passional, la seguretat en els girs i un equilibri fora de sèrie són algunes de les moltes qualitats d’aquesta gran ballarina.  

Quant a l’elenc masculí també va merèixer grans aplaudiments Yankiel Vázquez en el paper de Franz de Coppélia. La seva joventut, bona figura i depurada tècnica van brillar al costat de Chanell Cabrera que va assumir el rol principal de Swanilda.  

Anette Delgado i Dani Hernández van fer també ostentació de domini interpretatiu en el gran pas a dos de La Bella Durmiente del Bosque, domini que també van exhibir Ginett Moncho i Ariel Martínez en Cascanueces.

El Lago de los Cisnes va ser capitanejat amb mestria en els rols principals d’Odette i del Princep Siegfried per Grettel Morejón i Rafael Quenedit, mentre un grup de ballarines-cignes demostraven les qualitats que tenen els intèrprets del Ballet de Cuba a l’hora de construir  escenes corals, on l’estricta construcció de files i les postures estàtiques desperten admiració i el reconeixement que ens trobem davant d’una de les millors companyies de ballet la notabilitat de la qual es basa en la seva escola i estil coreogràfic.

La funció va tancar amb Sinfonia de Gottschalk una peça amb ritmes llatinoamericans pels quals el compositor nord-americà sentia preferència. Una cloenda alegra i vital en la que van participar tots els ballarins de la companyia.