La nit de Sant Joan. Salut Mental Gràcia

informació obra



Autoria:
Òscar Constantí
Composició musical:
Jaume Sisa
Direcció Musical:
Miquel Borlán
Sinopsi:

Els usuaris de Salut Mental Gràcia estrenen l’obra de teatre inclusiu ‘La Nit de Sant Joan’ de la companyia Dagoll Dagom, que es podrà veure a El Cercle de Gràcia diumenge 24 i dilluns 25 de novembre a les 18:30 h. En aquesta representació participen membres de Salut Mental Gràcia "per fer visible la diversitat des de la inclusió, per treballar per una societat lliure d’estigmes i per teixir una xarxa comunitària”. Compten amb més de 60 persones tant de dins com fora de l'entitat.

L’espectacle explica la nit del solstici d’estiu amb la “màgia dels follets i dels astres”, a la que Miquel Obiols i Jaume Sisa posen banda sonora. ‘La Nit de Sant Joan’ s’estrenava a Catalunya i Alemanya a finals de l’any 1981 i gràcies al seu èxit va continuar la gira per diverses poblacions catalanes.

Crítica: La nit de Sant Joan. Salut Mental Gràcia

27/11/2019

La fantasia supera el mur de la incomprensió

per Jordi Bordes

Salut Mental Gràcia ha aconseguit dur el tren a l'estació. Durant un any han estat treballant i implicant diferents col·laboradors per poder dur a terme la representació de La nit de Sant Joan, una peça amb què Sisa entrava a col·laborar amb Dagoll Dagom, després de l'èxit d'Antaviana. Òscar Constantí, l'impulsor d'un projecte que ha embrancant a un centenar de persones (entre actors, músics, cantants, personal tècnic), va veure que l'estructura de cançons fantasioses li permetia construir una dramatúrgia amb la que pogués intervenir un gran nombre d'intèrprets. Perquè tothom té el seu paper i tothom s'ha de sentir imprescindible a escena. El repte és que, a travès de les arts escèniques, els usuaris de Salut Mental Gràcia trobin una motivació concreta i s'atreveixin a desenvolupar les seves aptituds de cara al públic. El suport de Dagoll Dagom i Sisa (que van cedir els drets), de Pilarín Bayés (que els va dissenyar el cartell) i d'altres intèrprets com els germans Castells (van dissenyar l'escenografia), Mont Plans (il·luminació) i Oriol Genís (actor i apuntador alhora) permeten destacar aquest projecte de teatre integratiu més enllà dels cànons habituals.

La trama fantàstica de Sisa, la màgia que envolta la nit de Sant Joan (i que s'alineava molt bé amb l'univers fantasiós, quasi absurd, de Pere Calders) va donar visibilitat als usuaris de Salut Mental Gràcia, desestigmatitzant-los i donant-los una via directa a la socialització. Cal celebrar el treball generós i entusiasta de cada intèrpret i destacar la frescor de Sara Sánchez (Srta González) i la seva ànsia de passar la revetlla en un creuer, així com d'Ignacio Castro (el gran Jordiet) el moment més cabareter de la nit.

Sisa i Dagoll Dagom van voler que el seu espectacles recollís la màgia d'aquella nit amb situacions surrealistes com el Macari que es topa amb ell mateix unes hores més tard, al costat del seu estimat i insòlit vehicle) o que els Marcianitos abduïssin a la srta González.O que el Jordiet, caigut en l'oblit, recuperés per un instants la lluentor del seu xou. Va haver coca per tothom i el follet va completar la vetllada amb una tendra abraçada.

El repte majúscul d'aixecar una obra implicant la coral El Cor Canta, i l'orquestra Follet Trapella, entre moltes altres col·laboracions recompensa quan es comprova la satisfacció dels intèrprets i dels espectadors. El teatre ha permès superar el mur de la incomprensió. Sense l'amor desinteressat, tot aquesta constel·lació de somnis seria impossible. Felicitats.