La valquíria

informació obra


L’anell del nibelung és un cicle de quatre drames musicals amb text i música de Ricard Wagner que té com a motiu conductor la possessió d’un anell màgic, forjat pel nibelung Alberich, que atorga a qui el posseeix el domini del món. Tots els seus habitants -déus, homes i nibelungs- estan dominats pel desig de posseir l’anell excepte el protagonista: Siegfried, un heroi lliure de les servituds gregàries del poder i de l’or. L’anell del nibelung -precedit pel pròleg (Das Rheingold)- és la història de l’origen (Die Walküre), la glòria (Siegfried) i la derrota (Götterdämmerung) d’aquest heroi. Wagner va voler crear així un mite -com els grans mites de la civilització grega- que no fos una mera anècdota, sinó una faula sobra la naturalesa humana amb un valor universal i intemporal, i el basà en textos èpics medievals (segles XI-XIII) com el Cant dels nibelungs, per tal de crear una mitologia genuïnament alemanya.

Autoria:
Richard Wagner
Direcció Musical:
Josep Pons
Direcció:
Robert Carsen
Escenografia:
Patrick Kinmonth
Vestuari:
Patrick Kinmonth
Il·luminació:
Manfred Voss
Producció:
Buhnen der Stadt Koln (Colònia) , Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Intèrprets:
Anja Kampe / Eva Maria Westbroek (Sieglinde), Klaus Florian Vogt / Frank Van Aken (Siegmund), Irene Theorin / Catherine Foster (Brünnhilde), Albert Dohmen / Greer Grimsley (Wotan), Eric Halfvarson / Ante Jerkunica (Hunding), Mihoko Fujimura / Katarina Karnéus (Fricka), Daniela Köhler (Helmwige), Maribel Ortega (Orlinde), Sonja Mühleck (Gerhilde), Kai Rüütel (Siegrune), Pilar Vázquez (Waltraute), Ana Häsler (Rossweisse), Anna Tobella (Grimgerde), Kismara Pessatti (Schwertleite)
Sinopsi:

El primer pas en el gran sistema mitològic de Wagner és la construcció del Walhalla, la casa dels déus. El segon pas –relatat a Die Walküre– és narrar l’evolució de la societat humana, amb les seves lleis i els seus tabús. El pròleg mostra les conseqüències inevitables i horribles d’un indret aïllat del món, destinat només als déus. S’hi imposa el robatori, l’assassinat, el saqueig de la terra i la cultura. Una òpera dominada per l’horror de la guerra i les disputes i venjances tribals. Poesia negra de profecies apocalíptiques, de les traïcions d’una humanitat degradada. Una corrupció moral que s’estén a un entorn contaminat per l’acció de l’home. Robert Carsen continua en aquest muntatge de la primera jornada de la seva Tetralogia amb una visió ecològicament pessimista, estretament lligada a la filosofia de Schopenhauer, determinant per explicar l’evolució de la Weltanschauung de Richard Wagner.

Drama musical en tres actes. Primera jornada de la tetralogia Der Ring des Nibelungen (L’anell del nibelung). Llibret i música de Richard Wagner. Estrenat el 26 de juny de 1870 al Teatre Reial de Munic. Estrenat al Gran Teatre del Liceu el 25 de gener de 1899. Darrera representació al Gran Teatre del Liceu, el 7 de juliol de 2003.


Crítica: La valquíria

30/05/2014

Un gran repartiment per a una versió desigual de Die Walküre

per Xavier Cester

El Liceu continua 'L'anell del nibelung' amb el títol més estimat de la Tetralogia, Die Walküre. El principal atractiu és un magnífic equip de cantants, amb una entregada Anja Kampe com a Sieglinde i una brillant Iréne Theorin com a Brünnhilde. El líric Siegmund de Klaus Florian Vogt, el ferm Wotan d'Albert Dohmen, la incisiva Fricka de Mihoko Fujimura i l'imponent Hunding d'Eric Halfvarson també són elements destacats. L'austera producció de Robert Carsen explica amb claredat la trama i les motivacions dels personatges, mentre que la lectura orquestral de Josep Pons és la part menys rodona de la representació.