Un equilibri entre allò animal i allò humà, una dansa entre allò inútil i allò bell. Tres personatges construeixen i destrueixen el present sense cap més objectiu que desafiar l’avorriment. Es coneixen tant que no necessiten parlar. Habiten un món on alguna cosa va passar, però no sabem el què. Busquen dins de llaunes una mica d’això, que en compartir-se es multiplica. Una invitació a jugar indiferents a qualsevol pensament. Un moment de felicitat compartida, amb un peu en aquest món, i un altre en una terra sense temps.
La conclusió d’un festival o una fira ha de deixar el llistó ben alt. Tot i que per molts el diumenge és com un dia sobrer, per les famílies que també fan la Mostra pot ser el dia. I anar amb els infants i adolescents a veure l’últim espectacle ha de ser un acte de comunió. Els finals pirotècnics són aquells en que un s’està un temps llarg recordant l’últim esclat. I de ben segur que la gent recordarà un temps llarg els tres membres de la companyia aragonesa D’Click i les seves llaunes.
Latas és un exercici coreogràfic que barreja malabars, diàbolo, perxa xinesa, ball i una justa dosi de clown. I sobretot una premissa: les construccions i equilibrismes més difícils quan cauen és quan tot encaixa. La vida és caure i riure, però mai deixar d’intentar l’impossible.
L’escenari està ocupat per desenes de llaunes, totes iguals, llaunes metàl·liques, d’aquestes de 5 litres. Apilades, unes senceres, les altres abonyegades, mig esclafades. I al bel mig el pal xinès que s’eleva i a la punta una llauna descansa impertèrrita. L’entrada dels tres acròbates ja promet, s’enfilen per la perxa portant cadascú una llauna de manera inversemblant, fent equilibrismes perquè no caigui i pujant tranquil·lament per fer- ne una torre. Un cop feta començaran a jugar de manera suau per veure si aconsegueixen fer tombar les llaunes. Quan de cop un es llança de manera salvatge sobre el pal i les llaunes finalment cauen, l’esclafit dels infants delata que allà no sols es tracta de quedar-se amb la boca oberta , sinó de riure amb les caigudes de les llaunes si dels propis artistes. Ajudant-se, ballant, enfrontant-se, fent-se la punyeta. Sigui com sigui, els tres integrants aniran utilitzant les llaunes per fer equilibrismes impossibles i coreografies caòtiques que acabaran amb llaunes esclafades i caigudes estúpides. I entre tant de caos, també pugen un a un, en dos o els tres junts a la perxa, fent tota mena de figures a l’aire, agrupant-se, fent baixades de vertigen aturant-se a centímetres del terra.
Entre les trobades i les trompades, els tres artistes que es comuniquen amb aquest idioma inintel·ligible que va mutant, sembla que tenen un objectiu en comú en aquest petit cosmos ple de llaunes: trobar aquelles llaunes plenes per poder buidar-les i beure el seu contingut. Se’n troben tres: la primera conté un líquid que els hi dóna energia, tot i que un dels tres es queda sec. La segona conté farina o una espècie de pols. La ingesta d’aquesta farina serà un dels números clown més celebrats. A la tercera llauna tornaran a trobar el líquid que els embriaga, sobretot a ella. Els números verticals s’aniran concatenant amb els punts humorístics. Quan de pes aguanta una llauna sense deformar-se? I quan aguanta mentre aquesta és deformada expressament i perforada? Són caòtics, fan volar llaunes, les apilen per fer-les caure, se les posen de barret... Aquests tres personatges bàsics i infantils semblen no tenir ordre, però aprenen que junts els equilibrismes es fan millor... i que quan un cau l’altre pot riure i ajudar-lo a aixecar-se. D’aquesta manera en el tram final quan semblen barallar-se entortolligats en la perxa, acaben creant una última figura preciosa i amb to el sentit: els dos nois abraçats entre ells i la perxa i la noia dempeus sobre els seus cossos que baixen lentament com si fos un ascensor.