Le nozze di Figaro - trilogia Da Ponte

informació obra



Sinopsi:

Marc Minkowski i Ivan Alexandre ens ofereixen un repte ambiciós i refrescant: presentar quatre cicles de les tres òperes de la col·laboració entre Lorenzo Da Ponte i Wolfgang Amadeus Mozart. Un viatge en tres episodis, tessel·les d’un extraordinari mosaic.

Cadascuna d’aquestes obres mestres té una entitat autònoma en si mateixa, però constitueixen una suite coherent amb una sèrie d’elements comuns: el respecte al principi de les unitats del teatre clàssic (lloc, temps i acció) i analogies i ecos entre els personatges (Comtessa-Donna Elvira / Don Giovanni-Comte...). D’altra banda, cada llibret pren la veritable dimensió associant-se amb els altres dos títols, que, d’alguna manera, venen a completar i clarificar aspectes.

L’enfocament successiu, com si d’un festival es tractés, rebel·la una tensió especial i, així, el públic està convidat a capbussar-se en la vida tumultuosa d’aquesta galeria de personatges on, ja residint en el mite, es mostra un sofriment femení compartit font d’una forma violenta masculina. El sol refugi de les dones resideix en la seva solidaritat. Davant l’abús i l’excés de llibertat sempre apareix el perdó.

Aquesta nova perspectiva revelarà nous significats i confrontarà els espectadors amb la noció de seducció tot plantejant preguntes com ara “què significa ser home o dona a la societat actual?”, “quins límits posem al nostre desig?”, “què significa ser parella avui en dia?”, “quines conseqüències tenen els nostres impulsos o l’abús?”.

La noció de seducció rau en el centre d’aquesta trilogia: un mirall etern i un infinit manual per a la vida. En aquesta folle journée, en que così fan tutt(i), tenim un himne que tothom repeteix: Viva la libertà!

Crítica: Le nozze di Figaro - trilogia Da Ponte

25/04/2022

Las maravillosas bodas de Fígaro

per Enid Negrete

La trilogía que propone el Liceo para esta primavera es una de las más hermosas y valiosas de la producción artística mundial: las tres obras maestras de Mozart y Da Ponte, dos genios que nos legaron tres de las mejores óperas de la historia.

Además lo propone de una manera muy novedosa: con una conceptualización conjunta y definiéndolas como trilogía, que de alguna manera permite ver las relaciones ente ambas. Incluso algunos de los intérpretes participan en los tres montajes.

Esto es una propuesta sumamente interesante y creativa, pero implica varios problemas y uno de ellos es que las necesidades de todos los personajes no se pueden cubrir con los mismos cantantes. Para lograrlo se necesitarían especialistas de muy alto nivel, que por desgracia, no es el caso. Las tres obras tuvieron diferente suerte en sus resultados.

La más afortunada fue esa exquisita e inteligente obra que es Le nozze di Fígaro. Con una excelente caracterización de personajes, una dirección de actores fresca y acertada, así como un uso muy inteligente del espacio, nos dieron la oportunidad de disfrutar de la obra.

Del elenco es importante destacar el Cherubino de Lea Desandre, por su calidad vocal e interpretativa. También el trabajo de las dos sopranos Arianna Vendittelli (encantadora como Susana) y Iulia Maria Dan (una condesa muy correcta). Robert Gleadow es un barítono que tiene varios problemas de técnica vocal en la parte aguda de su voz, y en algunos momentos la orquesta lo cubría, pero su desempeño escénico y su físico son perfectos para el papel. Thomas Dolié posee una voz y un físico que ayudan mucho a darle autoridad al personaje del conde. Paco Garcia de Don Basilio hizo un trabajo hermoso como el director musical de cada parte cantada a caro por los solistas (no hubo participación del coro del teatro). Una excelente participación de Mercedes Gancedo como barbarina.

Fresca y divertida, este montaje fue el mejor de la trilogía.