L’últim sopar és una performance on els espectadors són convidats a seure a la taula amb els intèrprets. Junts, revisitaran les últimes paraules d’herois, estrelles i condemnats a mort al voltant de tretze “últims menús”. Atresbandes és una companyia vinculada a la sala des de la seva primera temporada. La seva recerca híbrida, la performance i el teatre, desdibuixen els límits entre personatge i realitat. La qualitat de les seves propostes la converteix en una de les companyies més singulars de l’escena local.
Em va tocar. L’àpat, en aquest sopar escènic distribuït en tres taules muntades per a tretze comensals cadascuna ( mal número; només cal recordar com va acabar l’últim sopar de Jesús, precisament un dels convidats ) i una taula pels amfitrions, tant pot ser que et toqui com que no et toqui. Si no et toca i portes gana, t’hauràs de limitar a contemplar com menja l’afortunat o afortunada. O, si et cauen a la vora, hauràs d’esperar que siguin prou generosos com per fer-te arribar una engruna del seu banquet. Però el cas és que a mi, em va tocar. I em va tocar un plat ben buit. Aquí, el menú està integrat exclusivament per l’últim sopar real demanat per una sèrie de tretze ( es confirma; mooolt mal número!) condemnats a mort. I sembla ser que al meu condemnat a mort, la proximitat de la fi li va tallar la gana en sec, abans que el botxí li tallés també en sec la digestió. Però com les mares estan sempre en tot, va ser ella qui va insistir en que li servissin al nen de la casa una bona hamburguesa amb formatge, idèntica a la que jo tenia ara davant els ulls, sense que m’entrés prou gana com per atacar-la amb les dents. Parlant d’això: és sorprenent la poca sofisticació gastronòmica que els condemnats a mort li posen a això de l’últim àpat. Res de llamàntol, ni de caviar, ni d’alguna exquisidesa esferificada amb signatura de Ferran Adrià. La cosa va més aviat d’hamburgueses farcides de bon colesterol ( al cap i a la fi, és ja una mica massa tard per començar a fixar-se en el colesterol, porti aquest bones o males intencions) , Hot Dogs farcits d’elements de sospitosa procedència, i amanides primitives acompanyades de sucs explosius. Gairebé com si aquests condemnats, el que busquessin de debò fos recuperar el gust de la seva infància . I potser d’això és tracta; de fet, també alguna de les famoses últimes paraules recopilades pel sopar, van en aquest mateix sentit.
Aquest sopar té orígens forans: se’l van inventar fa ja uns catorze anys la companya Rekless Sleepers , una formació a mig camí entre Bèlgica i Anglaterra. Però no és estrany que, amb uns pocs afegits locals, pugui funcionar igual de bé a qualsevol indret on es cuini, com demostra ara l’excel·lent versió del tema que ens ofereix la companyia Atresbandes. Del que es tracta , mentre sens fa ( o no) la boca aigua davant aquests darrers desitjos culinaris, bevent glopets de vi, i escoltant amb atenció què van dir Marilyn Monroe, el Che Guevara, l’últim tsar de totes les Rússies, el gairebé immortal monjo Rasputin, o el Generalísimo Caudillo Francisco Franco abans d’exhalar l’últim sospir, és de recordar que sopem el que sopem , sempre acabarem com ja han acabat tots aquests personatges. És a dir: ben morts. I potser, sense ni poder pronunciar últimes paraules reals o inventades tan glorioses com les que pronuncien la galeria de comensals reunits per a l’ocasió. Però , no ens preocupem de les últimes paraules. Això, també ho bé a dir l’espectacle. Preocupem-nos més aviat de gaudir dels bons sabors mentre podem fer-ho. I de tenir prou humor com per recordar que un glop de vida, sempre és més transcendent que una última paraula, la pronunciï qui la pronunciï.