Saltar per existir. Un moviment i un ritme repetitiu són la base d’un espectacle protagonitzat per un ésser mitològic i coreografiat, imaginat i interpretat per una artista que treballa la noció de la transgressió.
Al voltant “d’una pulsació ventral que provoca una oscil·lació vertical”, és a dir, d’un salt sostingut, i d’un mite, una divinitat de l’aigua de l’África central i de la diàspora, Mami Wata, s’estructura Mascarades, el solo d’una artista que es confessa incapaç de separar la creació de la interpretació. A escena veureu un ésser híbrid i ambivalent, potser monstruós, que viu entre l’aigua i la terra, com una sirena. Se la considera lligada als conceptes de plaer i voluptuositat, però també a la mort. La veureu sovint en les obres de pintors congolesos i molts cops té la pell clara i envoltada de pintes i miralls, de joies i perfums, símbols del luxe i del poder monetari associats a Occident. Pot ser que Mami Wata representi d’alguna manera la relació ambivalent entre el continent negre i Europa?
S’ho pregunta Betty Tchomanga, una artista francesa amb ascendents camerunesos que utilitza, en aquesta creació, uns salts verticals i repetitius acompanyats de música electrònica i veu en directe. Sons de club i d’arrel africana sonen constantment, com una pulsació que sembla procedir de l’interior del cos de la intèrpret. Ella és una artista formada al Centre National de Danse Contemporaine d’Angers. Ha col·laborat amb grans coreògrafs europeus, però l’any 2014 va trobar una de les seves principals influències en el treball de Marlene Monteiro Freitas, una artista extravagant i diferent nascuda a Cap Verd (la vam veure al Grec 2022 amb Idiota i la veurem enguany amb Israel Galván), amb la qual va treballar una temporada. Des de l’any 2016 és coreògrafa associada de la companyia Lola Gatt, amb base a Brest (França).
La creadora francesa de pare camerunès parteix de la figura de Mami Wata, sirena o divinitat de l’aigua de la religió vudú, provinent de les costes oest d’Àfrica, com una excusa per endinsar-se en el vincle entre Àfrica i Occident a partir de la Història colonial. A Mascarades, Tchomanga proposa al públic fer amb ella un viatge d’exploració a les profunditats dels propis ancestres, incloent-hi també l’ancestralitat mítica de les divinitats eternes. Així doncs, se’ns presenta un ésser estranyament monstruós i seductor alhora, però també poruc i atemorit de l’exposició a la mirada aliena i la dominació. Però com un esperit lliure i valent, assumint la identitat entre creadora i intèrpret, l’esperit de Mami Wata s’obre pas a través la transformació i la metamorfosi encarnades per Tchomanga en cos i ànima, com podem percebre per la seva mirada. Una mirada que no deixa de dirigir-se al públic en cap moment, sinó que es fixa sobre l’espectador com dos focus de llum més que no s’apaguen mai; correlat de la forta presència escènica de la intèrpret.
Un cop plantejat l’ésser mític, a nivell coreogràfic, la creadora se centra en el rebot, el petit salt vertical repetit que, sense separar-se mai del terra, situa a la intèrpret en la verticalitat i la immobilitat d’un punt fix a partir del qual es desenvolupa la dramatúrgia de l’espectacle. La repetició sostinguda del rebot, que involucra tot el cos, inclòs el rostre, és el motor de la metamorfosi interna de la intèrpret; mentre que la veu (consultoria de Dalila Khatir) acaba de donar vida a l’ésser mitològic encarnat en escena, una veu entretallada i aparentment arbitrària alhora, com si es tractés de la veu dels ancestres i la diàspora africana. De fet, tant el rebot com la veu generen una imatge borrosa en tot moment; mai podem veure ni escoltar amb claredat, sinó que només percebem la reverberació d’una imatge desenfocada, perquè en el fons, allò misteriós i obscur del que és imatge es troba en transformació i transició constants.
Tchomanga ens proposa donar l’oportunitat al cos i a la veu, de trobar els propis fantasmes i els seus canals d’aparició per donar pas a quelcom que va més enllà de la mateixa intèrpret i el públic mateix que la mira; deixar-se seduir pel desconegut i diferent. S’agraeixen propostes com la de Betty Tchomanga no només per la innovació en la recerca coreogràfica i escènica, sinó per la consistència de la proposta completa tant pel que fa a la coreografia, la dramatúrgia, l’estètica i el concepte. Esperem tornar-la a veure per Catalunya aviat.