Murmut

informació obra



Sinopsi:

 “Que el món era fràgil ja ho sabíem. Després del 2020, però, l’evidència ens ha esclatat a les mans. I allò que per algú era una mania o una obsessió, ara és un lloc compartit. Un nexe que ens uneix i ens separa al mateix temps, com una paret feta de gel hidroalcohòlic”. Murmut barreja a l’escenari els universos creatius de Jordi Palet i Toni Ubach, l’objectual i el musical, per parlar-nos de la necessitat de sentir-nos segurs, contraposada amb la constant sensació d’inseguretat. Ho fan a través dels objectes i el so com a mitjà d’expressió teatral, fent ús de la paraula com un material més, i amb la complicitat d’un creador que sempre ha seduït a la companyia, Xavier Bobés.

L’espectacle, que neix de dos laboratoris amb Xavier Bobés i un amb Pablo Messiez -al Festival IF i l’Obrador de la Sala Beckett-, compta amb la producció de Farrés Brothers i Cia. És, doncs, el tercer muntatge per a adults de la companyia, després d’Equilibristes (2010) i La visita de la vella dama (2017). Aviat farà 20 anys que treballen amb trastos, gestos, paraules, ninots i històries poc transitades. Jordi Palet, director i dramaturg de la companyia, fa d’actor en aquest espectacle. Toni Ubach, il·luminador, hi fa la música. Dos intrusos amb ganes de compartir escenari… des de dins.

Crítica: Murmut

03/03/2024

Acumulem tantes coses!!!

per Ferran Baile

Tendim a acumular coses, sota el mal entès de per si alguna vegada les necessitem. Tendim a col·leccionar (fins on es pot considerar col·leccionar i fins on, anar acumulant), objectes i més objectes als que li donem un sentiment lligat a una vivència personal o a una necessitat inventada.

I seguim omplint-nos de coses que ni sabem que les tenim. Les guardem dins d´una capsa, d´un armari, d´un prestatge….i en la majoria dels casos ens oblidem d´elles, queden arraconades.

Però el fet de tenir-les ens fa sentir segurs, representen trossets de vida que com una fotografia ens fan retenir aquest moments que ja no tornaran.

Quan érem molt petits teníem necessitat del pelutxo, que amb el seu contacte, ens donava seguretat. De grans substituïm el pelutxo, per quantitat d´objectes que en el fons son desesperats salvavides que inconscientment guardem per salvaguardar-nos inútilment d´una vida que se´ns en va a una velocitat imperceptiblement sideral.

Aquest es el punt de partida de Murmut (mur mut),  espectacle del dramaturg-director-creador i aquí també actor Jordi Palet

Les pors, la inseguretat, l´oblit, la celeritat en que s´escapen els moments…la vida.

L´escenografia es ben explícita, una paret que ho ocupa tot darrera nostre plena de “tuperwares” amb objectes (des de medicines, begudes energètiques, aigües miraculoses, cassetes, )

En Jordi acumula objectes corporis, i l´altre actor-músic l´Ubach col·lecciona-acumula sons-musiques. Ambdós tenen necessitat de protecció dins d´un mar d´inseguretats.

Tot i que la proposta està clara, quelcom no acaba de cuallar, i sembla que l´espectacle hagi quedat al laboratori de les idees i que li falta acabar de créixer per comunicar suficientment amb els espectadors.

Embolcallat d´un humor irònic i absurd, sembla com que no acaba de trobar el moment ni el punt ni el punch dels gags, que s´apunten però noi acaben de desenvolupar-se.   

El ritme també es lent, insegur, com tot els que van desenvolupant els dos actors-personatges. Falta potser una mica més, un nou glop,  d´aigua del Carme o de Lourdes (tant se val).

L’avantatge es que es un espectacle obert que pot absorbir noves solucions i com va dir els poetes, Tot està per fer i tot es possible o bé Es quan dormo que hi veig clar o bé Qualsevol nit pot sortir el sol.

Els creadors i els tècnics

En Jordi Palet i Puig i en Toni Ubach, actors ocasionals, son els creadors del muntatge. La dramatúrgia d´en Jordi Palet. L´escenografía del Xavier Erra, la il.luminació de la Sylvia Kuchinow, el vestuari de la Nidia Tusal i es tracta d´una producció de Farrés Brohers i Cia& Ubach .i

Un creador inquiet

Jordi Palet i Puig s´ha format a l´Institut del Teatre de Barcelona (1996-2001), on des del 2012 es professor de Teatre Visual i Teatre d´Objectes, i es llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Es membre fundador de la Companyia Farrés Brothers, formada el 2002. Dramaturg, director, escriptor i narrador, ocasionalment actor, ha estrenat textos i ha dirigit un bon nombre de destacats espectacles, molts d´ells premiats, amb Farres Brothers (Tripula, La maleta de l´Agustí, La visita de la vella Dama, Ovni, Un bosc de cames, El rei de la casa, Operació A.V.I), i amb altres companyies com Teatre al Detall (L’endrapasomnis i La noia dels pardals, ambos premiats amb el Premi de la Critica, La motxil.la de l´Ada, Llepafils), La Bleda (SuperBleda, Maduuuixes, Tu-ru-rut, princesa) Tian Gombau-L´Home Dibuixat (Sabates noves), Disset Teatre (Les fades de la Bella Dorment), Companyia De Paper (Miranius), Pere Hosta (Pajaru), Companyia B (La rateta, El ràpid un sabater sense follets) i Ministrils del Raval (La Filomena se´n va al mercat), entre d´altres.  Te publicats diversos llibres de contes.

Un músic creatiu 

Toni Ubach ha estat sempre lligat a la música com a motor vital. Titulat per l´Institut del Teatre en l´apartat d´escenografia, va iniciar-se en el teatre, com a actor i desprès com a tècnic d’il·luminació. Ha col·laborat amb la Companyia de Pep Bou i la de Jordi Bertran. Ha estat compositor de músiques y a dissenyat espais sonors i d’il·luminació en molts espectacles.

text : ferranbaile@gmail.com