Nit de musicals

informació obra



Producció:
Grec 2014 Festival de Barcelona, Teatralnet Produccions
Autoria:
Xavier Bru de Sala, Manuel Vázquez Montalbán, Joan Lluís Bozzo, Esteve Miralles, Josep Alias Velasco, Sergi Belbel (lletres)
Direcció:
David Pintó
Direcció Musical:
Henrie Adams
Interpretació musical:
Albert Guinovart (piano), La Banda Municipal de Bcn
Intèrprets:
Daniel Anglès, Deu de veu, Xavier Fernández, Elena Gadel, Ivan Labanda, Mone, Nina, Toni Viñals
Caracterització:
Toni Santos
Vídeo:
Pol Turrents
Composició musical:
Albert Guinovart
So:
Toni Vila
Sinopsi:

Grans veus del musical català repassen amb la complicitat de la Banda Municipal de Barcelona les creacions d’un dels grans mestres del gènere, en una vetllada organitzada per la revista digital de les arts escèniques Teatralnet.

Flor de nit, Mar i cel, Gaudí, Paradís, La vampira del Raval, Desconcerto Grosso, Crim i càstig... Potser el musical va néixer com a gènere en els escenaris anglosaxons, però a Catalunya ha fet fortuna amb un seguit de composicions de pes que, als teatres de casa nostra, han defensat amb fermesa i talent un grapat de veus espectaculars. Aquestes veus sonaran en una vetllada en què es ret homenatge al talent d’un dels grans mestres catalans del gènere del musical: Albert Guinovart. A més d’un ampli repertori de composicions de música clàssica —obres simfòniques i de cambra—, i  també per al cinema i la televisió, ell ha signat les partitures de musicals que sonaran aquesta nit i que ha arranjat i interpretat al piano acompanyat de les veus d’artistes com Daniel Anglès, el grup vocal Deu de veu, Xavier Fernández, Elena Gadel, Ivan Labanda, Mone, Nina i Toni Viñals. Ells s’encarregaran, en interpretacions individuals, en duets o de manera coral, d’oferir un repertori de qualitat, atractiu i popular, sempre acompanyats de la Banda Municipal de Barcelona, una formació amb una tècnica i versatilitat extraordinàries que és una convidada habitual del Grec Festival de Barcelona.

Crítica: Nit de musicals

15/07/2014

Dignificant el gènere

per Marc Sabater

La revista Teatralnet i el Grec'14 han unit esforços per tirar endavant la Nit de Musicals, una vetllada que, en aquesta primera edició, va servir per homenatjar Albert Guinovart. Guinovart no és l'únic autor de musicals de Catalunya però, sens dubte, és el compositor més emblemàtic del gènere en aquest país. Això té molt de mèrit donada la manca de tradició, d'indústria i de reputació de què aquesta disciplina peca per aquí i per això és de justícia que, malgrat la seva 'joventut', Guinovart rebi el reconeixement de protagonitzar la posta de llarg d'una iniciativa que, segons asseguren els seus organitzadors, tindrà continuïtat en els propers anys. 

Així les coses, aquesta primera Nit de Musicals va reunir al Grec de Montjuic --un escenari ideal per vetllades com aquesta-- la Banda Municipal de Barcelona amb noms propis del musical més nostrat com els Deu de Veu, Elena Gadel, Daniel Anglès, Mone i Toni Viñals, entre d'altres, amén d'una Nina convertida (una mica incomprensiblement, també cal dir-ho) en cap de cartell. Tots plegats per interpretar temes extrets de tots els musicals escrits per Guinovart, començant per Mar i Cel, la seva òpera prima, i acabant per Crim i càstig, encara no estrenat. Un programa exhaustiu, representatiu del compositor i ben escollit però que potser s'hagués pogut dosificar més variadament per evitar certs daltabaixos de ritme. 

Res, però, suficientment greu com per afectar substancialment el bon regust de boca que va deixar aquesta Nit de Musicals. Al bon fer, l'elegància i la sobrietat en la posta en escena, cal sumar-hi una gran feina de David Pintó com a director, donant a cada tema el valor afegir d'una mínima teatralització per superar el que en d'altres circumstàncies hagués estat simple recital. Pel que fa als intèrprets, la vetllada va demostrar, un cop més, que, malgrat els avatars del gènere, Catalunya disposa d'una generació de molt bons intèrprets de musicals que haurien de trobar més hàbitats en l'ecosistema escènic. La nit també va palesar, per cert, que algunes partitures de Guinovart com Flor de Nit o La vampira del Raval estan demanant un revival a crits.

Cal esperar que la Nit de Musicals es consolidi, ampliï el seu focus i ajudi a dignificar una disciplina que és bastant més complexa (fins i tot artísticament) que la simplificació populista amb la qual se la tracta habitualment a Catalunya. Després de la vetllada de l'altre dia al Grec queda clar que hi ha un públic, un bon material i una nòmina fiable que les cartelleres, incloses les dels teatres públics, haurien de tenir més en compte.