Norway. Today

informació obra



Autoria:
Igor Bauersima
Direcció:
Àlex Mañas
Producció:
Lamolona, JOC d’Actors
Intèrprets:
Mariona Tena, Joan Carles Suau
Ajudantia de direcció:
María García de Oteyza
Vídeo:
Emmanuel Granados (projeccions)
Sinopsi:

Julie, una noia d’uns vint-i-pocs, cansada del món que l'envolta, decideix buscar per internet una persona que comparteixi el seu estrany objectiu: suïcidar-se. En un xat troba algú disposat a acompanyar-la i a seguir el seu camí, l'August, un noi de 19 anys fart de no pintar res al món. Decideixen trobar-se en un punt remot de la gèlida Noruega, on un precipici de 600 metres es converteix en el trampolí perfecte per posar fi a les seves vides.

En aquesta història, basada en fets reals, la Julie i l’August aniran destapant les seves pors i teixint una amistat allunyada dels convencionalismes. El xoc d’aquestes personalitats singulars despertarà sentiments inesperats.

Norway.Today d’Igor Bauersima, dramaturg i director suís resident a Alemanya, va guanyar el premi a la millor obra teatral el 2001 a Alemanya, premi que entrega la prestigiosa revista Theater Haute. L’èxit de la seva estrena el 2001 a Düsseldorf va ser tal que des de llavors s’ha representat per més de quaranta països de tot el món i ha estat traduïda a vint idiomes diferents.

Crítica: Norway. Today

13/12/2014

La ignorancia mata

per Elisa Díez

El suicidio es una cosa peliaguda, para algunos todavía es un tema tabú, para otros la maldita crisis les ha hecho informar de lo que por norma general hace algunos años no se informaba, por eso del efecto llamada. Sea como fuere, los personajes de Norway. Today se quieren suicidar. La obra está planteada como si fuera una ruleta rusa, entre público e intérpretes, pero nos faltan datos, todos o muchos depende de cómo se mire. No sabemos nada.

Y esa ignorancia nos va a acompañar durante toda la función. Falta una contextualización de los personajes, porqué se quieren suicidar, qué les impulsa a ello, qué hacen en sus vidas, quiénes son. La falta de información me dejó más sorprendida que el mero hecho de la muerte sin justificación. 

A la falta de texto, por mucho que los actores se esfuercen en mostrar su naturalidad, la silla cojea y se nota, algunos de los diálogos son una suma de momentos forzados. Como no sabemos nada de los personajes, no vemos una evolución, ni si esconden algo (ya que lo esconden todo). La tragedia se apodera de la escena, morirse no es para menos, el personaje de ella grita, llora, parece que tenga más ganas de vivir que de quitarse la vida. (...)