Observin aquests fills de puta

informació obra



Direcció:
Juanjo Cuesta-Dueñas
Intèrprets:
Marc Domingo, Cristina Martínez, Francesc Marginet, Clara Mingueza , Abel Reyes , Marc Tarrida
Escenografia:
Clàudia Serra
So:
Àlex Polls
Autoria:
Adrián Perea
Sinopsi:

El president d’un dels clubs de futbol més importants del país es reuneix amb el nou president del govern per demanar-li un favor personal: l’aprovació d’una nova llei de protecció i benestar animal que reconegui els dofins com a animals de companyia. A partir d’aquesta delirant proposta, assistirem a una concatenació d’esdeveniments que ens revelaran com el poder i la corrupció s’exerceixen en totes les classes i àmbits de la nostra societat. Des de la llotja del Bernabéu fins a la sala d´assajos d´una petita companyia.

Observin aquests fills de puta és una comèdia que vol reflexionar sobre qui, o els qui, decideixen realment sobre el nostre futur. Sobre aquells llocs i condicions en què es prenen les decisions que conformaran el nostre mode de vida. Sobre com la corrupció està normalitzada al nostre dia a dia, amb l’única diferència que uns roben diners públics i altres només bolígrafs a Disneyland.

Quin d’aquests furts és més ben vist i per què? És més lladre qui roba més o qui té més per robar al seu abast? És la corrupció una mica inherent a l’ésser humà? El caprici d’un empresari podria transformar-se en llei? Amb quines eines comptem per impedir una cosa així? Nosaltres encara no gosem donar una resposta concreta per a qualsevol d’aquestes qüestions. Però sí que estem segurs de quelcom molt important i crucial per a la nostra supervivència. I és que tots, sense excepció, som una colla de fills de puta.

Crítica: Observin aquests fills de puta

11/12/2024

Hilarant retaule satíric sobre la corrupció

per Ana Prieto Nadal

El Maldà ha decidit recuperar l’espectacle Observin aquests fills de puta, que es va estrenar la temporada passada a la Fundació Joan Brossa amb gran èxit de crítica i públic. Fins al 12 de gener de 2025 podreu gaudir de l’humor directe i la sàtira desacomplexada de Dúo fàcil, una companyia fundada el 2014 i integrada per un trio de joves actors –on n’hi caben dos n’hi caben tres–: Abel Reyes Alabart, Francesc Marginet Sensada i Marc Tarrida Aribau. Després de les obres Y me morí. Cabaret mexicano tragicómico (2017), Bollywood, Bombay, Barcelona (2018) i La revolució de les 4 idees (2022), arriba el seu quart espectacle, en què compten amb tres intèrprets més: uns esplèndids Marc Domingo, Cristina Martínez i Clara Mingueza, coneguts sobretot per haver participat en diferents muntatges dirigits per Marta Pazos.

Aquí el trio fàcil –caracteritzat per una clara vocació lúdica, molt d’humor i avidesa per aprofundir en la crítica social– ha trobat un aliat d’excepció en el jove i exitós dramaturg madrileny Adrián Perea Nava, que ha escrit el text i codirigeix l’espectacle. Inspirada en la lectura de Florentino Pérez, el poder del palco (Akal, 2022) de Fonsi Loaiza, la proposta consta d’una sèrie d’escenes o esquetxos aparentment inconnexos, digressions sarcàstiques i fantasioses que retornen sempre a la trama principal, amb Florentino Pérez com a paradigma de l’oligarquia corrupta que condiciona i malmet el modus vivendi de la ciutadania. A la primera escena, el president del Reial Madrid –caricaturesca composició de Tarrida– i el nou president d’Espanya –no sabem de quin partit polític; som en un futur no gaire llunyà, en certa manera distòpic– juguen al futbolí i exposen els seus neguits i interessos, del tot allunyats del bé comú.

[...]

El seguit d’escenes desplega l’activitat mafiosa i absolutament impune dels magnats i mandataris, i s’esplaia també en la cleptocràcia estesa a tots els estrats socials, amb furts i lladres de tota mena; evidencia l’arbitrarietat de determinades decisions polítiques i la docilitat de la ciutadania, que, de tant normalitzar els abusos de poder, acaba establint-hi una relació aspiracional. En un sistema que premia els qui tenen menys escrúpols, la corrupció ho empastifa tot.

Dins la suma de situacions i esquetxos, trobem petits robatoris per part d’una família de classe treballadora –abocada, això sí, a un consumisme acrític–; un funeral d’Estat on conspiren exemplars de l’extrema dreta espanyola, obsessionats per sortir de la Unió Europea; el rutinari intercanvi d’impressions entre dos desapassionats senadors que esperen el seu torn per assassinar el cèsar –un gag molt de l’estil dels Monty Python, sobre el cop d’estat i el tedi–; el xantatge al director d’un diari a punt de destapar un escàndol polític; el popurri dement d’una padrina que defrauda hisenda, etc.

La direcció, enormement dinàmica, ofereix números i solucions hilarants. Els sis intèrprets, lliurats a un exercici de fregolisme desenfrenat, assumeixen en total una trentena de personatges, en un treball mot físic, de farsa coreografiada. No hi falta el merengue –estem parlant del Reial Madrid– ni tampoc el rap, a càrrec d’un Tarrida amb molt de flow que fa pensar en el gamberrisme il·lustrat de Nao Albet i Marcel Borràs. Marc Domingo fa esclatar en rialles la concurrència amb la seva composició d’una àvia a l’estil de les Teresines, i també en una recitació de postres a la italiana on s’imposa una inventiva exuberant –“ni ratafia ni rata caliente”– i una fèrtil improvisació. Hi trobem, a més, ranxeres –autohomenatge i revisió crítica de quan els Dúo Fàcil feien de mexicans– i una cançó Disney per cantar a l’Hèrcules de la corrupció.

[...]


Podeu llegir la crítica sencera a ElNacional.cat (11/12/2024)