Ossos

informació obra



Intèrprets:
Fermí Fernàndez
Direcció:
Sergi Pompermayer
Escenografia:
Laura Clos “Closca”
Il·luminació:
Laura Clos “Closca”
Vestuari:
Laura Clos “Closca”
Composició musical:
Antonio Santoyo
Companyia:
Penelope y Aquiles, Collectif à sense unique
Sinopsi:

A Ossos hi ha dos gossos que es comporten com humans. I dos científics que no paren de fer el gos. Uns són hereus directes del Quixot i Sancho Panza, de Cipión i de Berganza. Els altres, fills de la picaresca ibèrica, del mou-te molt i no facis gaire. A Ossos hi ha quatre personatges, i un altre de molt present, però absent, o del que en queda poc, tret d’una obra literària immortal i quatre ossos que no se sap ni si són els seus: Miguel de Cervantes Saavedra. Els gossos fan de gossos que busquen i guarden ossos. I els científics també busquen, treballar poc i molts beneficis. Tots quatre personatges emprenen un viatge a través del humor, de l’absurd, i també de l’amistat, la memòria i la bellesa, amb un objectiu comú: quedar-se amb els ossos del gran novel•lista. Si voleu saber qui se’ls acaba quedant... veniu a veure Ossos, una comèdia molt fàcil de rossegar.  

Sergi Pompermayer

Crítica: Ossos

24/04/2017

Dos gossos, dos científics, i una ma de tíbies...

per Teresa Bruna

Toni Albà i Fermí Fernandes són dos actors que s'han trobat. Dos grans clowns. Que jo recordi, han fet Brots -amb més intèrprets-; El Messies i Histèria Sagrada, tots dos; El sommelier, interpretada pel Fermí i dirigida pel Toni, i ara ens sorprenen amb Ossos. Quina de les quatre és més surrealista? No ho sabria contestar. La menys, El sommelier, potser. 

Aquest cop han anat a veure Sergi Pompermayer, autor, director, dramaturg, actor, guionista, home compromès i força omnipresent a la cartellera catalana, perquè els fes un text a mida. I l'ha brodat! El títol, que pot semblar un pel estrany, és el que ha de ser: l'obra parla de la lluita per aconseguir els ossos de Miguel Cervantes i Saavedra! Com a surrealista no es queda enrere, però els ossos es poden convertir en altres coses.

Doncs a partir d'una idea de Pilar Montoliu -productora de l'espectacle- i en total clau de clown, Pompermayer els ha escrit una història on es compara el comportament d'uns gossos amb uns científics. Que també es pot veure com una comparació entre animal i persones; o entre el poble i el poder, o entre l'innocent i l'espavilat... O com una pallassada immensa, perquè és hilarant des del començament al final. Els ha dirigit el mateix Pompermayer i vam poder assistir a l'estrena aquest divendres a Vilanova i la Geltrú, ciutat d'en Toni i ciutat absolutament friendly del Fermí.

La història va així: un gos, aparentment de bona casa, es declara descendent de Miguel de Cervantes, perquè "va morir com un gos." Troba els ossos del seu avantpassat i els vol per motius emocionals. En una escena que pot recordar el Tot esperant Godot, coneix un altre gos, molt de carrer, amb puces, coix i punki i, després d'olorar-se profundament, s'acaben fent amics. Però van a parar a la gossera, on són tancats de mala manera. La gossera es veu com una presó d'aquelles on també hi va a parar gent que no és delinqüent. És un moment trist, tot i que fa riure. Però n'hi ha més. Uns científics els roben els ossos i ja miren de quina manera poden especular més. El final toca el sostre de l'ambició, però no us l'explicaré.

En Fermí i en Toni alternen els rols de gossos i de científics. Hem sabut que Pompermaier és, -també!- veterinari i aquest deu ser un dels motius pels que els actors no estalvien moviments de l'animal: llepades, olorades, aixecar la pota pel pipí, desconfiar, jugar... Ho fan com gossos de debò! Que parlen, això si.  I també fan els científics elegants. L'obra és plena de petits detalls i referències, tant a nivell de moviment com de frases que, entre riures, no se'ns escapen. Per exemple es parla de a Catalunya, de catalans universals, de nous catalans... 

Ossos és un divertidíssim viatge a través de l'amistat i la solidaritat entre els gossos, l'ambició dels homes i una picada d'ullet a un dels autors més famosos de l'Estat espanyol, que va morir per Sant Jordi... com Shakespeare, -que n'hi ha que diuen que són la mateixa persona-. L'obra no estalvia expressions a través del mim, algun moment Shakespeare i tota la mestria ja provada i contrastada d'aquests dos grans actors/clowns.

Acabo amb l'escenografia, tan senzilla com efectiva, obra de Laura Clos 'Closca': quatre estructures verticals amb quatre cares que van mostrant de manera molt eficient diferents ambientacions.  La Closca  ja té un cabàs d'espectacles al currículum dels que en citaré els més recents Hamlet, amb direcció de Pau Carrió; Romeu i Julieta, de Marc Chornet; Frank V, de Josep Maria Mestres; El bon lladre, de Xicu Masó o l'ajudantia de Sebastià Brossa a A tots els que heu vingut, ara mateix al TNC, amb direcció de Marc Rosich.

Ah! I en una tertúlia que vàrem fer els de Recomana en acabar la funció, en Pompermayer va assegurar que "encara no hi havia morcillas!" Per tant, de moment, i tot i que sembla que improvisin, text pur Pompermayer. Però ningú no està segur que no s'acabi allargant... Són l'Estranya Parella del món dels clowns!