Óyeme con los ojos

informació obra



Autoria:
María Pagés
Direcció:
María Pagés
Coreografia:
María Pagés
Dramatúrgia:
El Arbi El Harti
Intèrprets:
María Pagés
Interpretació musical:
Ana Ramón i Juan de Mairena (cante), Rubén Levaniegos (guitarra), Sergio Menem (violoncel), David Moñiz (violí), Chema Uriarte (percussió)
Producció:
Temporada Alta 2014 i El CANAL
Estrena:
Estrena a Temporada Alta 2014
Sinopsi:

María Pagés és una bailaora flamenca molt especial. Després de l’èxit d’aquell gran solo que era Flamenco Republic, després de col·laborar amb els coreògrafs i ballarins Mijaíl Barishnikov i Sidi Larbi Cherkaoui (Dunas va meravellar al Temporada Alta 2009), amb l’escriptor premi Nobel José Saramago o amb l’arquitecte brasiler Oscar Niemeyer, ara fa equip amb l’escriptor i professor de literatura espanyola El Arbi El Harti. El punt de partida és un vers de sor Juana Inés de la Cruz que demana: “Óyeme con los ojos”. La resposta és una mirada molt especial per a un flamenc sentit i generós que també festeja els ulls i sap examinar-se amb humor.

Crítica: Óyeme con los ojos

30/10/2016

Intim i majestuos flamenc

per Montse Otzet

La primera imatge de l’espectacle ja és colpidora i talla la respiració: María Pagés vestint de negre i davant un fons d’escenari  del mateix color,  balla en silenci i sota uns raigs de llum zenital. L’embolcall d’aquest color fa que ressaltin els seus braços impressionants: llargs, generosos, inventius en formes i accents i alhora propulsors d’un moviment de tors commovedor.  

La bailaora és una dona amb un físic corpulent, de gran alçada, condicions que no van molt a favor per dedicar-se a ballar. Però per Pagés això no resulta ser cap inconvenient, ans tot el contrari, el seu físic ben plantat, disposa d’una harmonia i una delicadesa suggestiva.  El ball que interpreta a través d’un seguit de pals del  flamenc com seguiriya, fandango, tientos, tangos, per citar-ne uns quants,  és solemne, íntim, majestuós, alegre, passional..., sentiments que expressa, de forma excel·lent,  amb un gest que li surt de les entranyes i de cada batec del cor.

Óyeme con los ojos, és una obra que pren el títol del poema Sentimientos de ausente de sor Juana Inés de la Cruz i que està inspirada en poemes de Sant Joan de la Creu, Fray Luis de Leon, Tagore, Mario Bennedetti , José Agustín Goytisolo i poetes sufís. Paraules que prenen forma a través del ball i de la música flamenca; elements que es cohesionen  amb gran sensibilitat i harmonia, gràcies a la intel·ligent direcció que ha fet la Pagés i a la dramatúrgia que ha realitzat El Arbi El Harti, portant el muntatge cap a un ambient íntim, rigorós, quasi espiritual, això sí, deixant un espai per l’ humor a Rostros, on a ritme d’una cançó de rap, María Pagés i el quadro de músics escenifiquen una divertida lletra que parla de la calor que fa, de costums i tradicions.  

Maria Pagés incorpora a les seves condicions de bailarora la paraula. L’artista surt airosa de la recitació del poema Caminemos juntos de Goytisolo, malgrat que l’escenificació teatral que se li dóna al final peca d’exageració.

Si bé tots els elements que configuren l’espectacle són notables com és el cas del disseny i realització d’un bellíssim i imaginatiu vestuari i d’una acurada il·luminació, un punt i apart mereixen els extraordinaris musics, uns intèrprets d’altíssim nivell que cohesionen amb l’espectacle i entre si de forma impressionant.  La guitarra de Rubén Levaniegos, el violoncel de Sergio Menem i el violi de David Móñiz, creen una cascada de tons i ritmes que desperten una gran emoció, alhora que el cante d’Ana Ramón i Juan de Mairena i les palmes i acompanyament de José Barrios, subratllen l’alt valor musical del quadro flamenc.