El Petit Peralada presenta “Pere i el Llop amb els Brodas Bros”. De la mà de l’Orquestra Simfònica del Vallès, amb la participació d’una de les formacions de referència de la cultura urbana, els Brodas Bros, en col·laboració amb SonarKids, arriba a Peralada aquest projecte que combina música clàssica amb hip hop, cultura urbana i literatura. Quan Serguéi Prokófiev va rebre l’encàrrec de composar una nova simfonia musical per a nens amb l’objectiu de cultivar la sensibilitat musical des de l’escola, poc es devia imaginar que la seva faula musical es convertiria en un conte immortal. Amb el mateix esperit d’apropar la cultura als més petits neix aquesta proposta multidisciplinar fresca i familiar. Un recorregut musical que ens transporta a la infantesa amb un programa on a més de Pere i el Llop, s’interpreta la marxa militar en Si Bemoll Op. 99 del mateix autor i Ma Mère l’Oye que Maurici Ravel va composar per a piano a 4 mans. Amb coreografia i narració a càrrec dels Brodas Bros, i direcció musical a càrrec del músic i compositor Pedro Alcalde, arriba a Peralada la màgia del conte com mai us l’han explicat.
Poc després de les 10 del vespre, els jardins que emmarquen el castell de Peralada estaven literalment ocupats per una munió d’infants que, amb més o menys destresa però amb una vitalitat inesgotable, assajaven moviments de toprock, footwork, powermoves, freezes, tricks... tot improvisant coreografies que reclamaven l’atenció familiar i xisclant d’entusiasme desbordat quan la fortuna –i la tossuderia– els picava l’ullet i obtenien el gratificant aplaudiment d’un públic incondicional. Era la prova més fefaent que l’espectacle acabat de veure havia estat tot un èxit.
Un any més, el Petit Peralada ha demostrat la seva grandesa. I com ja ho havien fet abans els Grinyols de Tortell Poltrona o el famós Geronimo Stilton, també Pere i el llop ha sabut guanyar-se el petit gran públic d’enguany.
Basada en un conte rus, Pere i el llop és una composició programàtica per a orquestra, instruments individuals i narrador que, tot i compartir uns mateixos protagonistes, difereix argumentalment del nostre Pere –un pastor a qui li agrada engiponar la gent fent-los creure que el llop ataca el seu ramat. En la versió de Serguei Prokófiev el 1935, es tracta d’un nen que juga al jardí fins que el seu avi, que en coneix el perill, el fa entrar a casa, des d’on veu que el llop ataca els diferents animals que hi pul·lulen. L’objectiu de l’obra era bàsicament didàctic, ensenyar els diferents timbres dels instruments d’una manera tan senzilla com efectiva: associant cada personatge a l’instrument que el defineix. Així, l’ànec s’identifica amb l’oboè, l’ocell amb la flauta, la gateta amb el clarinet...
Aquesta voluntat pedagògica és compartida per l’Orquestra Simfònica del Vallès, un dels objectius principals de la qual és fer arribar la música simfònica als infants. Dirigida en aquesta ocasió pel músic, director –i filòsof– barceloní Pedro Alcalde –format a Barcelona, Columbia, Berlín i Viena, que ha treballat amb la Companyia Nacional de Danza i algunes de les orquestres més prestigioses–, l’OSV va estrenar aquesta peça amb la col·laboració del SonarKids al Palau de la Música Catalana al setembre de 2016 i des d’aleshores s’ha representat en múltiples espais: Sant Cugat, Vilafranca, Manresa... fins a recalar al Petit Peralada, una secció imprescindible del Festival Castell de Peralada que, any rere any, fa gaudir tota la família d’espectacles i propostes curosament escollides.
Plantejat com un viatge a través de tres contes extrets de Ma mère l’oye, de Maurice Ravel –una suite escrita per als fills d’un matrimoni amic– i de la Marxa en Si bemoll del mateix Prokófiev, l’espectacle és narrat i coreografiat per Brodas Bros, una coneguda, premiada i aplaudida companyia de dansa urbana que es mou entre el popping, el locking, el breakdance i el hip-hop creada el 2006 pels germans Pol i Lluc Fruitós, a la qual de seguida es van incorporar les germanes Berta i Clara Pons, que ha girat per tot el món. Amb el temps (i els èxits) la companyia ha anat creixent i ara, per exemple, a més de Marc Carrizo, també hi participen els sensacionals Brodas Bros Júniors.
La bona entesa i la complicitat que s’ha establert entre l’OSV, una de les orquestres simfòniques més importants de casa nostra, i Brodas Bros s’evidencia gràcies a la professionalitat i a una dramatúrgia que unifica i alhora reparteix els protagonismes per donar veu a tots els que en formen part.
Per això, aquest tipus d’iniciatives, no només cal celebrar-les sinó també, i sobretot, potenciar-les.