Platonov

informació obra



Direcció:
Luk Perceval, Ferran Joanmiquel
Dramatúrgia:
Koen Haagdorens, Ferran Joanmiquel
Intèrprets:
Elsie de Brauw, Briek Lesage, Katrin Lohmann, Bert Luppes, Peter Seynaeve, Zoë Thielemans, Frank Focketyn, Steven Van Watermeulen, Laura Mentink
Composició musical:
Jens Thomas
Interpretació musical:
Jens Thomas
Escenografia:
Philip Bussmann
Coreografia:
Ted Stoffer
Vestuari:
Ilse Vandenbussche
Il·luminació:
Mark Van Denesse
So:
Will-Jan Pielage
Sinopsi:

Txékhov va escriure amb només 18 anys aquesta peça teatral, que prenia la forma d'un experiment escènic de prop de vuit hores de durada. El director flamenc Luk Perceval n'ha fet una condensació en la qual ha suprimit la meitat dels personatges. En la seva versió, nou actors i un pianista encarregat de fer un comentari musical de les escenes ens mostren uns personatges solitaris i el que cadascun espera de l'amor. 

Tot comença amb un Platonov a punt de suïcidar-se, una modificació de la versió original de l'obra, en la qual l'assassina un personatge femení. Comença així un viatge a través dels fets que han precedit la mort del protagonista durant el qual coneixerem Anna Petrovna, una vídua que torna a convocar els seus amics per tal de celebrar l'arribada de la primavera. Tot serà com sempre, tret del fet que s'anuncien els plans matrimonials de la jove Sophie, gran amor de joventut de Platonov.

 La situació l'obliga a examinar el curs que ha pres la seva vida i a veure's a sí mateix, cruel, grotesc i perpètuament insatisfet, atrapat entre l'amor a Sasha, la mare del seu fill; l'estimació per una vídua madura (Anna Petrovna) a la qual fa la cort; i l'amor romàntic representat per Sophie.

Crítica: Platonov

24/07/2016

Me quedo con el pianista

per Elisa Díez

Una adaptación de Platonov, la primerísima obra de Chéjov, cuanto menos desconcertante. A medio camino entre la pasividad del autor ruso y las puestas en escena al más puro estilo Brecht. Contención, silencio, una especie de catarsis colectiva entre los actores y el público. Un público entregado y tan silencioso, tan atónito entre descifrar las palabras con el gran trabajo físico.

Quizás por lo desconcertante de la propuesta, Platonov me atrapó en su densidad en mayor medida de lo que hubiera deseado. En un Chéjov lo suficientemente pausado de normal, convertir los intérpretes en meros títeres que se mueven acompasados por unos hilos invisibles que apenas dan dos pasos en la amplitud del escenario de la Sala Puigserver y la decadencia de sus actos convierten el montaje por momentos en extenuante.

Pero en medio de este largo silencio aparece el sonido de piano y voz de Jens Thomas, que en algo parecido a Rufus Wainwright despierta nuestras dormidas conciencias y pone el más destacado toque a la pereza, al immovilismo. Los mejores momentos vienen acompañados de su música y de cuando los títeres descubren que el mejor lenguaje es el físico.

Magnífica escenografía, capitaneada por un enorme piano de cola que se desplaza por una especie de pasarela metálica que se sujeta físicamente por pilas de libros, como una brillante metáfora de todos aquellos que les faltan por leer a unos personajes consumidos en el alcohol y en su propia mediocridad. (...)