Power point. Poemes visuals

informació obra



Direcció:
Jordi Bertran
Intèrprets:
Jordi Bertran
Sinopsi:

Trenta anys després de crear els seus 'Poemes visuals' inspirats en l'obra de Joan Brossa, Jordi Bertran, pren de nou aquells originals punts de “porexpan” que el caracteritzaven, per a crear aquesta nova proposta escènica, on presenta una sèrie d’escenes que conformen l’espectacle. Només amb l’ajut de les seves mans, una guitarra i el poder dels punts, donarà vida a éssers autèntics, per interpretar amb ells històries divertides i romàntiques farcides de punteria.

1ra- EL VOL DEL BORINOT.Escena inspirada pel músic, compositor i director d’orquestra rus, Nikolai Rimsky-Korsakov. És una recreació imaginada, sobre les circumstàncies que podrien haver dut al gran músic a composar el seu cèlebre interludi del conte del Tsar Saltan.

2na- NO CLINC CLINC.

Un cant al treball en equip. Una historieta de teatre visual, on les mans d’un guitarrista, gràcies a dos punts blancs, es transformen en una parella de personatges entranyables que malgrat les seves dificultats per a posar-se d’acord, superaran els reptes més difícils.

3ra- METAMORFOSI.

Gregori ha estat convertit pel kafkià, Franz Kafka, en un enorme insecte. Escapant de l’habitació on la seva família el té confinat, vaga pels carrers de París, amb la intenció de posar fi a la seva turmentada existència, però en un dels ponts del Sena, coneix a Margot, fet que canviarà la seva vida.

4ta- PUNT BLANC, PUNT NEGRE.

Dos punts, suspesos en l’Univers (creatiu) d’en Jordi Bertran, intentaran persuadir al públic d’abandonar la sala en motiu de la imminent arribada del Punt Final.

Crítica: Power point. Poemes visuals

17/10/2019

Les mans ho diuen tot

per Josep Maria Viaplana

La companyia de Jordi Bertran, és a dir ell mateix des de l’escenari més una persona al comandament tècnic, ens mostra un espectacle que encara està in progress, com es diria ara, tal i com ell mateix ens explicava al final de la funció, juntament amb la directora de la sala ‘La Casa dels Contes’, Teresa Puig.

I també ens vàrem assabentar que el Jordi ha accedit a fer aquesta primera mostra al públic gràcies a la insistència de la Teresa, que coneix perfectament i des de fa temps el treball de la companyia.

Fet i fet, l’espectacle és la unió de tres escenes o números què fa temps que està assajant i preparant, alguns d’ells fins i tot ja els havia fet per separat. En el primer ens mostra un divertit director d’orquestra i les seves aventures, perseguint músiques que són insectes o qui sap si tot el contrari.

El segon, que es titula ‘No clinc clinc’, es presenta com una mena de clown que ha de sortir davant del públic el públic, tot i estar molt nerviós, i entrebancant-se amb tot allò que hi ha a l’escenari -que tampoc són gaires coses a part un faristol una cadira… Agafa la guitarra que porta i comença a tocar, i per art de màgia les seves dues mans es converteixen en dos personatges titelles que tenen un gran nombre d’aventures al voltant d’aquesta guitarra, que es converteix en l’escenari improvisat de totes elles.

Finalment, la tercera història també al damunt de la guitarra, ens presenta un ésser què entenem què és diferent físicament, i que fruit de la seva solitud i depressió vol llançar-se des d’un pont a l’aigua. Just en aquell moment una dona li ho impedeix, i li explica la seva també tristíssima història, i ambdós aconsegueixen ajudar-se mútuament en un moment extremadament poètic, de personatges aquí la vida no ha tractat bé.

Sí una cosa en comú tenen els tres moments és la capacitat del Jordi de fer d’actor, music i evidentment titellaire, que amb poquíssims elements -moltes vegades només posant una petita bola en un dit- converteix les seves mans en éssers vius dels quals coneixem la història. Molta poesia però no us penseu que tot són tristeses, perquè sempre hi ha una part còmica i juganera en els seus personatges.

Varem donar les gràcies a la insistència de la Teresa Puig perquè el Jordi mostrés davant d’un públic incondicional, durant uns dies, el resultat del treball que ha fet els darrers mesos i anys.

Un treball recomanable a públics amplis, de condició i edat.