El Cheli i la Teresa són els protagonistes del projecte escènic de la companyia Lalinea, que retrata una generació d'usuàries d’heroïna a partir d'un seguit de testimonis en els quals es produeix un diàleg entre la mirada científica de l’Erik, metge que les entrevista, i l'experiència personal de les usuàries. A partir de les paraules d’aquests personatges, éssers extrets de la més pura realitat, es dibuixen dos quadres escènics que pretenen capturar els seus universos sensibles en el marc del projecte Pupilas pintaban mis sábanas. En aquest cas, és la Teresa qui està al centre d'un muntatge que retrata una dona immersa en els ambients de la Catalunya contracultural, però tot i això hipermasculinitzada, dels anys setanta. Teresa fa un ús lúdic de les drogues, no exempt de conseqüències, experimenta la discriminació doble que pateixen les dones consumidores i acaba trobant en el consum un mitjà d'emancipació i una xarxa de suport feminista de la qual formen part altres usuàries com ella mateixa. Per contextualitzar el seu relat, part de la investigació documental s’ha dut a terme amb la col·laboració de les participants de Metzineres, una associació que té seu a Barcelona i que treballa amb dones i amb persones no binàries usuàries de drogues des d'una perspectiva de reducció de danys. Uns auriculars repartits entre el públic permeten mostrar l'univers poètic i les experiències de la Teresa dins un hàbitat escènic inspirat en les platges de Menorca, creant un dispositiu que divideix el públic en dos grups: un d’intern, que viurà el seu relat en primera persona, i un altre, d’extern, que el rebrà a partir de les accions i imatges generades a escena.
És una proposta guanyadora d'una de les beques “Barcelona crea” de la convocatòria del 2020, de Lalinea, un projecte d'Úrsula Tenorio i Erik Forsberg que fa servir la realitat com a matèria primera de la creació escènica. La companyia ha estat resident del Teatre Lliure durant la temporada 20/21. El seu projecte José y la Barcelona disidente es va estrenar al Grec 2021 Festival de Barcelona. Cheli, el primer quadre del projecte de Pupilas pintaban mis sábanas, va ser coproduït i estrenat el 2022 a l’Antic Teatre.
Una coproducció del Centre de les Arts Lliures - Fundació Joan Brossa i Lalinea.
Suport a la creació: premi Adrià Gual 2022 de l'Institut del Teatre, beques “Barcelona crea” 2020, Nau Ivanow, Centre Cívic Cotxeres Borrell i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Aquest espectacle es pot seguir des d’una de les cadires situades a la grada o bé a peu dret, a l'escenari.
La trilogia de Lalinea traça un subtil camí per l'abisme, des de la maduresa. A #Teresa, com en el primer capítol de Pupilas que pintaban mis sábanas #Cheli, apareix una noia que trenca amb el que la societat podia esperar d'una noia ben posicionada: el món hippie l'ha traspassada i ella s'hi sent a gust. Avui (i d'aquí que es transforma en teatre) necessita el seguiment d'Erik Forsberg com a metge que revisa la medicació d'un col·lectiu amb el virus de la Sida dins per haver compartit xeringues d'heroïna despreocupadament als anys 90. Celebra una vida que ha anat a menys però que recorda amb nostàlgia. Si en el primer capítol. era el propi metge i dramaturg el que posava veu al personatge, ara ho és la directora, Úrsula Tenorio (José y la Barcelona disidente), la que enfronta el seu abisme vital (de voler sortir del camí que l'adreça la societat) de manera paral·lela a la de la Teresa. En el fons, sempre hi ha una culpa que s'arrossega i que dificulta les possibilitats de plaer i de desig. Són les imposicions dels altres els que traslladen a una vida potser més còmoda però descafeïnada, sense l'speed d'assumir un camí nou i admetre cada dia que es pot estar equivocat insistint amb aquesta decisió. De fet, deu ser una veueta interior d'un bon grapat d'artistes que treballen amb convicció per l'art i que intueixen que, amb o sense catifes vermelles, el camí de la creació no és pas de roses, de sou fix a final de mes.
L'experiència per traslladar al públic la sensació de plaer es narra amb aquest deixar-se zimbrejar per les onades a una cala de Menorca. Per la sensació comfortable d'haver-se estirat amb coneguts/desconeguts a l'ombra del jardí de la masia de l'amiga que la té oberta als amics dels seus amics. Teresa té un llast que procura renunciar: El pare, que viu a la zona de la diagonal amunt, la troba en un banc al costat d'El Corte Inglés i, puntualment, la treu del carreró sense sortida de la droga, amb un sobre amb diners. La nova parella del pare no vol que ella es relacioni amb el fill petit per por a què sigui una mala influència. Per això, la trobada amb el pare és d'amagat, furtiva.
En comptes del so a tota potència de #Cheli, al quadre #Teresa el domina la pau, el somni dolç resseguint el gust de la fruita dolça, el tacte de coixins i moqueta, mentre la pista de l'àudio que té cada espectador narra, bressola exposa sense voler convèncer de res a ningú; simplement explicant un resum de la vida de Teresa. Al text, es parla de la disco de Pachá però es refugia més en el gaudi de la serenor, en la calma després del viatge. Teresa prioritza la sensació d'estar en pau amb la Natura, i de l'escalf d'una veu amiga que et recull de la platja. Ella se sorprèn de la capacitat d'aconseguir diners per a mantenir-se en un lloc íntim i compartit alhora. Potser no es pot sentir satisfeta del camí que ha pres (i que l'ha condicionada a degradar-se el lloc on viure i les condicions de subsistència però no vol renunciar ni arrepentir-se de la seva vida. Des de la maduresa, demostra que hi ha un camí possible diferent al que transita la majoria.
Quan Úrsula es posa davant del mirall de #Teresa és quan la peça guanya en densitat. La valentia de sortir del camí és contradictòria,plena de dubtes i i Teresa entronitza la mare, guapa, que va tenir massa amants per ser una vida estable, Tenorio abraça la seva mare que li ha permès entrar al camp de l'art, acceptar que no vulgui ser mare.... Un camí que recorda prou a Eu Manzanares en el seu Nessun Dorma, tot i que amb una pàtina més amable i per a un grup de públic més ampli. és lògica la sobreprotecció als menors per no caure en dependències que els anul·len, però ha de ser possible parlar de móns amagats frontalment, des d'una maduresa que permeti entendre els buits, el respecte i l'empatia cap a terceres persones, sense que això impliqui creure que esciuen els nous dogmes a seguir. Lobra arrenca, per cert, amb una lectura, a mode de pròleg de Les Bacants. Tota una declaració d'intencions.