Qué fue de Andrés Villarrosa

informació obra



Dramatúrgia:
Marc Rosich
Direcció:
Marc Rosich
Direcció Musical:
Óscar Machancoses
Coreografia:
Andrés Villarrosa, (aquest cop no són de Roberto G Alonso)
Intèrprets:
Andrés Villarrosa, (Oriol Genís és el seu sofert mànager)
Sinopsi:

Si es fa una cerca a internet del nom d’Andrés Villarrosa, poques traces es poden trobar de la fugaç i rutilant carrera del cantant de varietés. Bé, de fet, no se’n troba cap. Enlloc es recorda el seu lema, “el cantante melódico del trémolo metódico”. Enlloc es troba documentat el seu pas pels envelats més tronats del país. Ni tampoc ha quedat registrada la fita que va ser el zenit de la seva carrera: els quinze gloriosos dies en què es va mimetitzar amb la pintoresca fauna de la Bodega Bohemia.

Així de fugaç va ser l’estrella. Però això no treu que, per als pocs que la van veure passar, la seva estela fos rutilant. Alguns diran que la seva figura va passar sense pena ni glòria perquè la Barcelona d’aparador dels 90 no era el millor escenari per a la nostàlgia. D’altres pensaran que ni en les circumstàncies més favorables el seu art hauria pogut triomfar. Però, sigui com sigui, Andrés Villarrosa encara viu entre nosaltres i es resisteix a l’oblit.

Ara que han passat més de vint anys, Andrés Villarrosa ha acabat anònimament confinat entre les quatre parets blanques d’una cambra moblada anodinament per Ikea. Però abans de desaparèixer, esborrat definitivament de la memòria, Andrés Villarrosa vol fer el seu cant de cigne particular. Ha tret el perruquí del calaix i les jaquetes llampants de l’armari, perquè tornin a veure la llum del dia. I també ha desempolsat les cintes de cassette dels instrumentals de playback que el van acompanyar a les seves actuacions aparentment més memorables. D’aquesta manera, el respectable podrà tornar a sentir les cançons emblema que mai no el van fer famós, títols oblidables com HermanoLa canción del guau guau, Vaya chófer o Mambo Caracoles, que avui en la veu cada cop més tremolosa de l’artista per fi es tornaran… inoblidables.

Crítica: Qué fue de Andrés Villarrosa

26/03/2017

Cantant melòdic gens metòdic busca abraçada de confort

per Jordi Bordes

Marc Rosich té una vena cabaretera que, quan la deixa anar, construeix uns personatges molt entranyables i insòlits a la vegada. Ho va fer amb aquell De Manolo a Escobar (Condal, 2006) en què, en presència del mateix cantant, es feia sorna del seu públic i de tota la purpurina que envoltava al de Mi carro me lo robaron... Xavier Albertí (que ho dirigia) tocava el piano en directe i Rosich era una mena de fan gai que no perdia passada! Però és que també era tràgicament còmic en aquell Copi i Ocaña al Purgatori (Tantarantana, 2004 i reposició el 2014 a l'Almería). Fins i tot, aquest personatge còmicament tràgic, que busca algú que l'amanyagui, l'escolti, l'aplaudeixi és el que, amb la complicitat de Roberto G. Alonso van presentar sota un pont de la Fira de Tàrrega del 2016: A mi no me escribió Tennessee Williams.

Però és que el còmplice d'aquesta mascarada és Oriol Genís. Un altre monstre amant del cabaret, chico Albertí (amb implicació a la desapareguda companyia La Reina de la Nit) i que ja havia fet valer aquest Villarrosa a la Bodega Bohemia del 1992. Fa molt poc, Genís, també va tastar un personatge ambigu de cabaret en construcció en aquella broma de Kabarett Protocoll (Maldà, 2015). I no tornem més enrere per no fer esgotador el comentari d'aquesta peça.

L'obra sap navegar per l'equívoc. Per jugar entre la ficció i la realitat. També entre el patetisme i una emoció trista que commou. Oriol Genís, dóna la cara, per aquest Villarrosa, que no té la ploma d'Ocaña però sí la seva ingenuïtat. Es nega a ser limitat per un text, per un assaig, per un horari. Àcrata i pobre aparentment a més no poder, no té mòbil ni tant sols fixe al seu piset net i nou, que el deprimeix. Amb el seu radiocassette viatja (amb o sense piles) per cantar els temes que l'emocionen. que fan brillar més el seu rostre que les seves jaquetes llampants. Ell s'ho fa tot, amb amor i fè, i gairebé res li surt a to. Perquè el seu temps ja ha quedat enrere i genera, d'entrada, una nota desproporcinada. Però quan ell interpel·la el públic, confiant en emocionar-lo, l'atrapa i es guanya l'escalf. Tothom el preferira sense aquesta brillantina a la bragueta, els seus comentaris sense encant tirant a mascle ibèric desbocat, sense aquesta laca que empudega l'ambient. Però, certament, ell es mou amb aquest tupé i aquesta música de cassette de carretera, unes rimes poca-soltes i un amor insatisfet de 3 minuts i mig. El seu nom artístic construeix un escenari en el que tot ha de ser ideal i de càlida popularitat (amb una recerca que pot evocar aquell Dybbuk dels Sixto Paz i l'enigma de Romain Gary/Émile Ajar (Sala Beckett, 2017).

Aquest perdedor Villarrosa, encegat en el seu món, demana una abraçada. Ell, però, és incapaç d'adonar-se'n de la seva soledat i del món caspós, pudent i rònec que projecta. L'únic però de la peça és que demostra un ventall de fusteria dramatúrgica i recursos interpretatius per aguantar la intriga tant com volen, sense que aparegui el protagonista. Quan ho fa, necesita lluir-se i ensenyar tot el seu vestuari (el que seria la ploma més tòpica en un personatge gai, però ell no ho és). Per això (el dia de la funció el cassette també va declarar-se en vaga) la peça s'allargassa. Llàstima perquè té molts moments surrealistes que s'agermanen insòlitament en d'altres d'una tendresa notable. És per endur-se'l a casa (prèvia dutxa, renovació de vestuari i compromís de respectar les hores de son sense cantar ni ballar). Per cert, la coreografia té un cert aire dels ninots de The muppet show. Quin flaix!