¿Qué fue de Pavlovsky?

informació obra



Autoria:
Hermanos Olligor
Producció:
Hermanos Olligor
Sinopsi:

És viu? Està en una residència? En un sanatori? “Està molt malament, pobret, es veu... “

Fa més de cinc anys que Ángel Pavlovsky va abandonar els escenaris i tota vida pública, tot mantenint el contacte amb molt poques persones. Entre elles, la que des de fa 20 anys va ser la seva directora musical, Bárbara Granados, que no vol continuar mentint i explicarà tota la veritat sobre Pavlovsky, amb la participació de Pavlovsky.

Crítica: ¿Qué fue de Pavlovsky?

12/09/2018

Ha passat un àngel per la gleva, i aquest àngel amb tant àngel ens ha deixat amb ganes de més Pavlovsky

per Ramon Oliver

Quan es tracta d’un personatge com la Pavlovsky, qualsevol excusa es bona per retrobar-se amb ell/a. Més encara si tenim en compte que Ángel Pavolovsky /La Pavlovsky es va retirar dels escenaris fa cinc anys amb una discreció ben allunyada del seu tarannà natural: a Pavlovsky ( o per ser més exactes , al personatge que Pavlovsky ha encarnat al llarg de mig segle de trajectòria artística) se li poden dedicar molts adjectius – tots els que em venen al cap ben elogiosos -  però – sortosament- mai s’ha pogut dir d’ell/a que sigui una persona discreta:  quan algú exhibeix tant descarat glamour i es capaç fins i tot de presumir amb orgull de les seves carències, és evident que fingir discreció seria un pecat. Però en canvi, així és com va desaparèixer Pavlovsky de les nostres cartelleres; tan discretament que un bon dia ens vam trobar preguntant-nos què se n’havia fet d’aquest Ángel poc donat a les lloes celestials   i on el teníem amagat sense haver-li pogut dedicat el gran comiat que es mereixia. I sense poder-li demanar que s’ho pensés  dues vegades abans de retirar-se, perquè la seva presència ens seguia resultant un plaer massa addictiu com per prescindir alegrement d’ell.

I el cas és que estem davant de l’únic artista que pot presumir ( com s’ha de ser discret, amb un curriculum així ?) d’haver-se fet estrella entre les parets de l´últim reducte de l’enyorat Paral·lel canalla d’altres temps ( el Barcelona de Noche situat al llavors encara molt prostituït carrer de les Tàpies en el qual aquest àngel fins i tot va tenir la barra de presentar-se amb forma de bomba de neutrons)   ,  d’haver triomfat al Liceu interpretant el mateix personatge  que Montserrat Caballé havia interpretat a altres grans escenaris internacional ( el personatge no cantat  de la duquessa de “La filla del regiment” , dins el muntatge de l’òpera de Donizetti que la Caballé havia estrenat a Viena) , d’haver lluït talent als grans salons del que durant dècades va ser l’hotel més aristocràticament burgès de Barcelona (La parrilla del Ritz) , i d’haver dirigit tota una orquestra de senyoretes des de les altures d’un cabaret ben representatiu d’aquella Barcelona en transició que reinventava el seu passat més àcrata donant-li un toc de transformisme ( la Cúpula Venus).

Doncs ara, i amb l’excusa del documental que s’està filmant entorn la seva personalitat ( i que ja frisem per veure )  durant cinc dies ha passat un àngel per la Sala La Gleva. I tampoc aquest cop el seu pas ha estat discret: la forma com han volat les entrades, la sala s’ha omplert fins i tot per damunt de les seves possibilitats ( la calorada i les estretors que s’han respirat dins el local han estat a l’altura de  l’expectació despertada pel retorn)  i s’ha creat una llista d’espera impossible de ser atesa en tota la seva extensió, així ho acredita . Tant de bo si -i encara que sigui sense plantejar-se un retorn al qual no sembla gens disposat – Pavlovsky troba la forma de satisfer una mica aquelles persones que es van quedar a la llista sense poder traspassar les portes del local, i ens regala amb unes quantes funcions més. Si és així , no us ho perdeu. I això ho dic pensant només en aquells i aquelles de vosaltres que no heu tingut mai ocasió de gaudir del seu tan inqüestionable com indefinible talent: qui el conegui no necessita ja  recomanacions. Pavolovsky se’ns presenta aquest cop al costat de la seva pianista favorita , que resulta ser també una de les seves millors amigues , una presència habitual als seus espectacles al llarg d’un grapat d’anys, i una de les persones sense les quals La Gleva no existiria: Bárbara Granados. Encarregada també de fer-nos l’oportuna introducció abans que la gran estrella irrompi al petit escenari  i d’exercir d’apuntadora quan el guió previ comença a perdre’s massa en la distància, les tecles de Bárbara ataquen les notes del “I’m Still Here” de “Follies” per a que la Pavlovsky , prenent-se les seves bones llibertats amb la lletra del mestre, en ofereixi la seva pròpia versió del memorable tema de Sondheim. “ I sigo aquí”, ens canta ( més o menys; cantar afinadament mai no ha estat una de les seves prioritats) la Pavlovsky. I no solament segueix aquí: segueix sent també tot un personatge, encarnant tota una forma de fer a l’escenari i d’entendre el món de l’espectacle que no s’assembla a la de ningú més. Però que alhora és ben representativa de tots aquells altres artistes més o menys coetanis seus que van trencar motlles amb el seu sentit de l’espectacle, i amb el seu concepte del que ha de ser un monòleg còmic ( un concepte a les antípodes del que massa sovint trobem pels nostres escenaris i televisions). I tornant-lo a veure , ens tornem a donar compte de fins a quin punt seguim necessitant que no es perdi aquesta forma d’entendre el món de l’espectacle tan genuïna ;  aquesta forma d’oferir un monòleg en el qual l’humor descarat  es fon amb  la tendresa, el cabaret hereu d’aquell altre cabaret transgressor que en altres moments es presentava com a oasi de llibertat pel quan podien campar al seu aire totes les sexualitats  agafa aires d’espectacle de Broadway en versió casolana, i la frivolitat sofisticada inclou l’apunt reivindicatiu. Posats a demanar, m’agradaria que – sense deixa el seu retir- Pavlovsky fes un mini retorn una mica més extens. I potser també  una mica menys precipitat , amb una mica més d’assajos i amb un guió una miqueta – només una miqueta- més estructurat. Però no ens posem exigents: que torni com vulgui, però que torni de tant en tant; només demanem això.