Recital de Yunchan Lim

informació obra



Sinopsi:


Yunchan Lim va impactar en el món de la música l’any passat quan, amb divuit anys, va fer història en convertir-se en el guanyador més jove del Concurs Internacional de Piano Van Cliburn, celebrat a Texas. La interpretació final de Yunchan del Concert per a piano núm. 3 de Rakhmàninov no només va commoure fins a les llàgrimes la directora d’orquestra, Marin Alsop, sinó que es va disparar a YouTube, amb més de dotze milions de visites, fet que la va convertir en la interpretació més vista de l’obra a la plataforma. La crítica també va lloar la sorprenent interpretació, afirmant que “havia nascut una estrella” (The New York Times). Yunchan va saltar als titulars, va pujar a la fama més enllà del món clàssic i es va convertir de la nit al dia en un heroi nacional a la seva Corea natal.

L’ascens de Yunchan al món de la música clàssica ha estat meteòric i és el desig dels principals escenaris d’arreu del món, com el seu esperat debut al Carnegie Hall, actuacions amb l’Orquestra Simfònica de Boston, l’Orquestra de París i la Royal Philharmonic Orchestra amb el director musical Vasily Petrenko. Tant la crítica com el públic han quedat enamorats de les seves actuacions. Des de les captivadores aparicions en escenaris de renom com el David Geffen Hall del Lincoln Center i el Hollywood Bowl fins al seu celebrat debut londinenc al Wigmore Hall. Un cop publicat el seu primer treball després del concurs —un àlbum enregistrat en directe del Concert per a piano núm. 5, “Emperor”, de Beethoven amb l’Orquestra Simfònica de Gwangju a Universal Music Korea que es va convertir en disc de platí en qüestió d’hores—, Lim ha signat recentment en exclusiva amb Decca. Aquest estiu, aquest jove pianista, que té el món rendit davant les seves mans, debutarà al festival.

Crítica: Recital de Yunchan Lim

04/08/2024

Una sorpresa koreana

per Enid Negrete

La primera razón por la que este recital levantó el interés de los asistentes fue el hecho de que este joven 20 años hubiera sido un personaje mediático, tocando música clásica. Que un chico logre 12 millones de reproducciones de un video de su versión del concierto No. 3 de Rachmaninoff, es algo que atrae y repele, por igual, a los aficionados a la música clásica.

Por una parte da mucha alegría pensar que esto es posible en la juventud de nuestros días, pero por otro lado causa una enorme desconfianza en las verdaderas razones para hacerlo, o en la verdadera calidad del intérprete.

Yuchan Lim es un pianista limpio, cuidadoso y especialmente talentoso. Un niño prodigio que abordó un programa por demás atractivo, con todas las posibilidades expresivas y técnicas a su disposición. Un músico de primer nivel que ha llegado a ello, se pueda creer o no, antes de cumplir 20 años.

La primera parte del programa estuvo integrada por dos lieder de Mendelossohn (1809-1847), que lo primero que demostraron fue la capacidad de este pianista para cantar con su instrumento. Lo segundo, su limpieza.

Una obra como Las estaciones de Chaikovsky, tan poco interpretada pero relamente tan maravillosa, fue un viaje por todas las vivencias de un año de vida. En un principio esta obra fue un mero compromiso para obtener dinero suficiente para que Piotr I. Chaikovsky sorteara las dificultades económicas en las que estaba a partir de 1875. Sin embargo, la belleza de las melodías, las atmósferas que crea a lo largo del paso del tiempo y de los meses, la convierte, no sólo en un reto para el intérprete, sino en una experiencia conmovedora. La ejecución de este joven pianista no puede excluir palabras como encantador o mágico.

La segunda parte del concierto estuvo dedicada a la intepretación de Cuadros de una exposición de Modest Mussorsky (1839-1881), obra que ahora rara vez se toca en su versión original a piano, que nos devolvió a la grandeza de la escritura del compositor ruso muerto en plenitud.

Contra todo prejuicio, sea por la edad o por su éxito en redes sociales, Yunchan Lim es un gran pianista, con todos los elementos del intérprete completo y complejo.