Rèquiem de la llum

informació obra



Direcció:
Marina Mascarell
Direcció Musical:
Simon Halsey
Interpretació musical:
Orfeó Català
Sinopsi:

Al final del segle XIX, el francès Gabriel Fauré va compondre un dels rèquiems més populars de la història de la música. Sí, és una missa de difunts, però, en aquesta obra, estan absents les visions apocalíptiques. Se'ns mostra, en canvi, un aspecte dolç i lluminós del Paradís que sembla voler allunyar el temor a la mort. Dirigeix aquest Rèquiem Simon Halsey, director artístic dels cors de l’Orfeó Català i assessor artístic del Palau de la Música Catalana, i l’interpreten com a solistes Maria Pujades (soprano) i Ferran Albrich (baríton), a més dels integrants del cor. Destaca igualment la presència de l’organista Juan de la Rubia, que no només serà responsable de la interpretació de la versió per a orgue de la composició sinó que també mostrarà al públic la seva faceta d’improvisador. Els cantants protagonitzaran una posada en escena singular d’aquesta peça gràcies a la coreògrafa i directora d’escena Marina Mascarell, un dels valors de referència de la dansa europea, amb una llarga trajectòria internacional. Ella s'encarregarà que els cantants dirigeixin el públic i el condueixin, amb les veus, però també amb els seus cossos, per un espai quasi desconegut de l'Hospital de Sant Pau que, en el marc de l’any Domenech i Muntaner, esdevé escenari. Així, públic i artistes emprendran un camí d’il·lusió en el qual la proximitat dels cantants, el text, el so i l’espai submergiran els participants en una experiència gairebé ritual, una proposta que busca dissoldre les fronteres entre l’audiència i els intèrprets. 

Protagonitzen la nit, a més dels solistes, l'Orfeó Català, una destacadíssima formació coral de format simfònic que va ser creada l'any 1891 per Lluís Millet i Amadeu Vives per tal de difondre el repertori coral català i universal amb la màxima excel·lència artística, i Marina Mascarell. Mascarell és una creadora que viu a cavall entre Espanya i els Països Baixos i, a banda de fer treballs independents, també crea per a teatres i companyies com el Nederlands Dans Theater de la Haia, l’Òpera de Göteborg, l’Skanes Dansteater de Malmö, el Dance Forum Taipei o el Ballet de l’Òpera de Lió, per esmentar-ne només alguns. En el seu art, les reflexions i els conceptes es converteixen en un combat poètic en què el pensament es transforma en corporeïtat i moviment. 

Aquest espectacle és de caràcter immersiu, per tant, es prega al públic de no assistir-hi amb motxilles, cascos, bosses grans o amb altres elements voluminosos.

Una coproducció del Grec 2020 Festival de Barcelona i l’Orfeó Català.

Aquest espectacle se segueix a peu dret. No hi haurà seients disponibles.

Aquest espectacle ha rebut una de les beques Barcelona Crea atorgades per l'ICUB.

Amb la col·laboració de l'Ambaixada dels Països Baixos a Espanya.

Crítica: Rèquiem de la llum

17/07/2023

L'Orfeó Català balla a Réquiem de la llum

per Júlia Vernet Gaudes

Vaig veure Rèquiem de la Llum a la Sala Convent del Recinte Modernista de Sant Pau, amb l’Orfeó Català i la coreògrafa valenciana (i neerlandesa d’acollida) Marina Mascarell. En aquest “espectacle” de música no vaig gosar ni treure el bolígraf. Amb l’excusa de la dansa, vaig tenir la sort d’anar a veure aquest site specific del Requiem de Gabriel Fauré, interpretat pel cor barceloní, dirigit per Simon Halsey, (també assessor artístic del Palau de la Música Catalana) i acompanyat pels solistes Maria Pujades (soprano) i Ferran Albrich (baríton), així com per l’organista Juan de la Rubia. Tot i tractar-se d’una missa de difunts, la solemnitat de la música i les veus és del tot lluminosa i emotiva; però l’especial d’aquesta actuació és la posada en escena, dirigida per Mascarell amb la dramatúrgia de Riikka Laakso i el disseny d’il·luminació de Raimon Rius.

A l’entrar en una sala soterrada que no havia estat mai de Sant Pau, amb columnes i arcs de pedra, el públic s’anava repartint per l’espai, però no hi havia seients. Com sempre, la llei de la gravetat s’imposa i tothom buscava on asseure’s, encara que tampoc era fàcil trobar lloc al terra, perquè estava tot marcat amb línies i algunes persones que semblaven assabentades et deien amablement que allà millor que no t’hi asseguessis o que potser t’hauries de moure més tard. Jo que m’havia posat un vestit d’estiu per arreglar-me una mica, vaig acabar posant el cul al terra allà on vaig trobar un forat, encuriosida per la situació i el que havia de passar. Un cop es van anar apagant els llums i l’organista va donar el tret de sortida, aquelles “persones assabentades” repartides per tota la Sala Convent, van començar a entonar.

Servidora, que no sap gaire de música ni de llatí, va gaudir tota la representació de principi a fi, immersa en l’experiència col·lectiva que s’estava produint entre intèrprets i audiència. Va ser molt especial poder escoltar d’aprop als membres d’una coral, perquè normalment els veus de lluny, ordenats, i només sents la veu resultant del conjunt o els solistes. Però en estar “entre” la coral, que s’anava movent per l’espai i canviant de posició, un podia escoltar una veu en particular alhora que el conjunt, i diferents veus en moments diferents. Tothom sap que les corals tenen una força emotiva molt gran precisament per la força del conjunt, un conjunt que sol a ser el més divers de tots els conjunts, en quant a edat, raça, sexe, gènere, origen, cultura, fins i tot de llengua, estil de roba i de pentinat; i aquesta és la riquesa de les corals. La virtut de la posada en escena és que, a més de generar una experiència immersiva sense cap mena de tecnologia sofisticada, donava cos i aparença estètica a la interpretació dels cantants de la coral, que s’havien aprés a consciència una coreografia senzilla però eficient. Caminant entre les columnes, aturant-se en grups i creant diferents figures i composicions en l’espai, agenollant-se o fins i tot posant-se de genolls a terra; també portant unes esferes de llum que anaven canviant segons el moment del Rèquiem.

Però la coreografia i la posada en escena, no eren banals ni arbitràries, hi havia també tot un treball de dramatúrgia al darrere que estructurava i donava ritme a la composició coreogràfica d’acord amb la música, fent-nos entrar a tots plegats en un ritual entre sagrat i pagà que celebrava la llum com símbol de la vida, pels qui vulguin la vida terrenal, per altres, la vida del més enllà. Esperem que es pugui tornar a veure més endavant.