Sembla que rigui

informació obra



Intèrprets:
Mont Plans
Adaptació:
Mariona Vila
Il·luminació:
J.M.Riera
Companyia:
Dreams Teatre
Dramatúrgia:
a partir del conte popular
Sinopsi:

“Ja imagino el que dirà la gent quan vinguin a dir-me l’últim adéu. Si és que ve algú : “Se la veu tranquil·la”. “Sembla que dormi!” “Ha quedat molt bé!” “De fet, ha quedat ben igual!” “No, ha quedat millor que quan era viva!”

Júlia Català i Verdaguer va néixer el 1914 i va sobreviure a dos marits, un fill, a la Marilyn Monroe, al Nino Bravo, al Chaplin i a nou Sant Pares.

Ens explica el seu pas per la vida des de l’altre cantó. Nosaltres li donarem permís per marxar.

Crítica: Sembla que rigui

08/05/2018

Una llagrimeta de tendresa

per Toni Polo

Parlar amb una àvia, de vegades, pot resultar un suplici. Les batalletes de la gent gran ens poden deixar adormits. O bé ja les coneixem, o bé ens importen un rave, o bé no tenim paciència ni humor per escoltar-les. Els que ens explica la Mont Plans a Sembla que rigui, per molt que el format (ella, sola, en una cadira, i amb tot el temps del món per parlar) pugui semblar-ho, no en té res a veure. Ella és morta. Després de 104 anys, ha mort i ens explica la seva vida per tal d’obtenir el pas al més enllà.

Una cadira de fusta, una cortina vermella al darrere per la qual apareix i desapareixerà, i una tela de vellut, també vermell, al terra. I ella, la Júlia Català i Verdaguer, nascuda el 1914, vestida de negre, cabells blancs i sense maquillar. No cal res més per desplegar un monòleg en què l’actriu narra, recita, canta la seva vida. I ens atrapa.

La Júlia, filla del propietari d’una funerària i hereva del negoci, traspassa la porta que ella ha tancat a tanta gent i s’enfronta a l’eternitat (“uf... això no s’acabarà mai”, ve a dir) repassant la seva vida. Un segle d’història (una guerra, una dictadura, una transició...) farcit de moments durs i d’instants feliços. No té res a perdre. És morta. Per això parla amb una serenitat, de vegades, esfereïdora. Amb una calma desconeguda aquí, al món dels vius. Amb una tristesa infinita en recordar el seu fill mort, el seu marit delatat i assassinat. Amb una passió incommensurable en reviure els moments de felicitat plena que va viure. La narració, tot i ser assossegada, plàcida, tranquil·la, és, en realitat, una muntanya russa d’emocions on la tendresa, el dol, l’humor, la indignació, la crítica avancen de la mà en un relat que tan ens fa somriure com ens exprimeix una llagrimeta de tendresa.

El text (una horeta) és, també (més aviat, sobretot) una crítica social important. Utilitza els moments dolorosos i descarnats, com la traïció i conseqüent assassinat “legal” del marit per denunciar una societat morta de por disposada a fer el que sigui per seguir vivint (“al llarg de la història la gent es mor o els maten”, diu). I, per descomptat, fa servir els records entranyables de la feliç innocència de la infància. I d’amor sense contemplacions. I de crims passionals (“això ve de lluny”, ens aclareix). I de tirar endavant perquè era el que tocava. I d’afrontar la soledat de la vellesa amb el cap seré... Tot per acabar pensant que sí, que té raó: sembla que rigui.