Soliloquios

informació obra



Coreografia:
Jon Maya, Cesc Gelabert, Israel Galván
Sinopsi:

Una trobada entre l’espai museístic i la dansa. Un projecte ideat pel ballarí i coreògraf Jon Maya en què es treballa sobre una interpretació de l’aurresku, la dansa tradicional basca. Maya proposa a Cesc Gelabert i a Israel Galván una interpretació individual d’aquesta dansa cerimonial. Les tres mirades sobre l’art convergeixen en un mateix espai acompanyades de la instal·lació sonora de Luis Miguel Cobo.

Crítica: Soliloquios

18/10/2021

És una altra cosa

per Jordi Sora i Domenjó

Una obra destaca amb llum pròpia d’entre totes les vistes a Fira Mediterrània: “Soliloquios”. Amb el mestratge en dansa contemporània de Cesc Gelabert; la relectura de l’aurresku que Jon Maya executa; i el flamenc hiperpercudit d’Israel Galván. La funció de Manresa tingué lloc al Museu de la Tècnica de la ciutat. Testimoni de l’evolució i importància que sempre ha tingut com a cor del país, en l’àmbit empresarial i emprenedor. Els tres ballarins estaven situats en diferents espais significatius de l’exposició permanent. Gelabert en la zona dedicada a la memòria de la séquia, canal de regadiu construït al segle XIV i motor de l’economia de la comarca. Maya, al costat d’una màquina de filatura, representant de la indústria tèxtil que se situava en les colònies pròximes al riu; i Galván en l’espai educatiu, envoltat de material didàctic que se sol fer servir per a les visites escolars i familiars.

L’obra implica el trànsit del públic pels tres espais, consecutivament. I amb idèntic fons musical, obra de Luis Miguel Cobo, cadascú d’ells desplegava el seu particular llenguatge coreogràfic. El català des de la fantasia visual, l’elegància gestual i la sorpresa reflexiva. El basc des de la construcció d’un imaginari identitari plural, l’esforç físic i la precisió del moviment. I l’andalús des de la trobada fortuïta del so, el taconeig persistent i la simplificació de l’impuls flamenc. Tots tres en sincronia, però sense compartir espai fins a una quarta part final on es troben i repeteixen de nou el joc, aquest cop alhora i davant de tot el públic que fins aquell moment havia gaudit subdividit de l’experiència. És en aquest fragment on l’espectacle esdevé únic: tres solos que es troben amb dificultats per l’acusada diferència de llenguatges; però que tanmateix són opció de possibilitat, mai imaginada abans. On contemporània, aurresku i flamenc passen a esdevenir una altra cosa totalment diferent quan es troben junts de la mà d’aquests extraordinaris intèrprets.

Publicat a El Temps de les Arts

JORDI SORA i DOMENJÓ